بازگشت وزن | چرا بعد از لاغر شدن دوباره چاق می شویم

بازگشت وزن ، یک پدیده ناامید کننده برای افرادیست که با وجود داشتن رژیم لاغری و رعایت تمام نکات رژیمس، چند ماه پس از رسیدن به وزن ایده آل، مجددا دچار بازگشت وزن می شوند.

ابتدا بد نیست کمی درباره پدیده چاقی بدانیم و سپس به سراغ دلایل بازگشت وزن بپردازیم.

چاقی وضیعت پزشکی است که بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد انباشته شده باشد. انباشت بیش از حد بافت چربی می‌تواند باعث پسرفت شاخص‌های سلامتی، از جمله کاهش میانگین طول عمر و یا کاهش کیفیت زندگی شود.

شایع‌ترین روش برای تخمین چاقی استفاده از شاخص توده بدن (BMI) است. شاخصی که با تقسیم کردن وزن شخص بر حسب کیلوگرم بر توان دوم قد وی بر حسب متر به دست می‌آید.

اما علت بازگشت وزن چیست و چگونه می توان از برهم خوردن تناسب اندام جلوگیری کرد؟

دلیل اصلی بازگشت وزن بدنتان را پیدا کنید

اگر به تازگی وزن کم کرده اید اما علی رغم میل طبیعی، در نگه داشتن آن مشکل دارید و با بازگشت وزن مواجه شده اید، نگران نباشید.

زیرا اکثر افرادی که کاهش وزن قابل توجهی را تجربه می کنند، بدون آنکه بدانند چرا، مجدد دچار معضل بازگشت وزن می شوند.

رژیم لاغری نوعی روش تغذیه برای سلامتی انسانهای چاق لازم است ولی می‌تواند برای افراد معمولی خطرناک باشد. اینکه چه کسی باید رژیم لاغری بگیرد را پزشک یا متخصص تغذیه مشخص می‌کند.

وزن یک سوم افرادی که برای کاهش وزن رژیم می‌گیرند، فقط چند هفته بعد از قطع رژیم، بیشتر از وزن قبل می‌شود. همچنین تجربه نشان داده‌ است.

در رژیم‌های خیلی سفت و سخت که با ترکیب غیرعادی غذاها باعث می‌شوند فرد در مدت کوتاه وزن کم کند، این احتمال وجود دارد که بعد از مدتی انگیزه اولیه از دست برود و دوباره وزن فرد اضافه شود.

بازگشت وزن
بازگشت وزن

دلایل رایج بازگشت وزن پس از لاغری

اگر دچار مشکل بازگشت وزن شده اید و تمام دهنتان درگیر این سوال اساسی است گه چرا مجددا چاقی به سراغتان آمده،

بد نیست با ما همراه باشید تا دلایل اساسی بازگشت وزن و چاقی مجدد را مرور کنیم.

شاید، در یکی از پاراگراف های این مقاله توانستید دلیل اصلی بازگشت وزن خود را پیدا کنید و به مبارزه با آن بپردازید.

شاید ورزش مقصر است!

گاه انجام تمرینات ورزشی بصورت موقت باعث افزایش وزن می شود که می تواند نشانه انجام تمرین های سنگین باشد به این دلیل که ورزش به بافت عضلانی آسیب می رساند و روند ترمیم باعث رشد و تقویت عضلات می شود.

البته ممکن است التهاب ایجاد شده در عضلات همراه با تجمع مایعات، با بازگشت وزن موقتی و چربی اضافه اشتباه گرفته شود.

رژیم یو یویی نگیرید

گاه بعد از کاهش وزن، ناخواسته دچار افزایش وزن می شوید که به عنوان رژیم غذایی یویو مشهور است. اگر این الگو ادامه یابد، با گذشت زمان در معرض افزایش وزن بیشتری قرار می گیرید.

در برخی موارد، مصرف محدود غذا ممکن است منجر به افزایش وزن در آینده شود، زیرا بدن در برابر سیری و گرسنگی واکنش فیزیولوژیکی نشان می دهد.

اگر قصد دارید با رعایت رژیم غذایی لاغر شوید، به احتمال زیاد در عرض 5 سال وزن شما دوباره به حالت اول باز می گردد. اما برای اینکه وزن تغییر نکند، باید به جای رژیم گرفتن، سبک زندگی خود را تغییر دهید.

غذاهای شیرین و فرآوری شده را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید، غذاهای مقوی و غنی از پروتئین و فیبر را مصرف نمائید و ورزش را به برنامه های معمول خود اضافه کنید.

به اندازه کافی فیبر و پروتئین مصرف نمی کنید

یکی از دلایل بازگشت وزن و چاقی، عدم مصرف فیبر و پروتئین است زیرا فیبر به کنترل اشتها کمک می کند و برای مدت طولانی تری به شما احساس سیری می دهد.

مصرف حبوبات مانند لوبیا و سبزیجات را افزایش دهید تا مقدار فیبر کافی دریافت کنید. مصرف روزانه 14 گرم فیبر می تواند میزان کالری دریافتی شما را تا 10٪ کاهش دهد.

علاوه براین، کمبود پروتئین می تواند باعث افزایش وزن شود. پروتئین می تواند بدون مصرف زیاد غذا، فرد برای مدت طولانی تری سیر نگه دارد.

همچنین توده عضلانی را حفظ و متابولیسم بدن را تقویت کند که برای حفظ وزن ایده آل مهم است.

بازگشت وزن
بازگشت وزن

خیلی اجتماعی هستید

زندگی اجتماعی ما وقتی اهمیت می یابد که تعادل بین زمان کاری و شخصی برقرار شود. با این حال، معاشرت با دوستان و همکاران اغلب وسوسه انگیز است تا غذا و مایعات بیشتری مصرف کنید.

در واقع با اجتماعی شدن بیشتر، کالری اضافه می کنید که در بیشتر مواقع می تواند باعث بازگشت وزن شود.

بدون لیست به بازار مواد غذایی نروید

یکی از دلایل بازگشت وزن ممکن است خرید بدون لیست مواد غذایی باشد. لیست های خرید نه تنها به شما در صرفه جویی وقت و هزینه کمک می کند، بلکه می تواند شما را از خریدهایی که بیشتر اوقات ناسالم است نیز باز دارد.

کالری زیادی نوشیدنی ها

نوشیدن نوشابه، آب میوه و انواع دیگر نوشیدنی‌ها باعث افزایش وزن و در مورد افرادی که به تازگی وزن کم کرده اند، موجب بازگشت وزن می شود.

مغز ما کالری نوشیدنی‌ها را محاسبه نمی کند، به همین دلیل شروع به مصرف غذا می کنید و در نتیجه دچار افزایش وزن می شوید.

خستگی بیش از حد

درست است! خسنگی بیش از حد هم ممکن است باعث بازگشت وزن شود و کمبود خواب و خستگی با افزایش سریع وزن ارتباط دارد.

به این دلیل که بخشی از تغییرات هورمونی به دلیل نداشتن انگیزه برای ورزش ایجاد می شود. علاوه براین اگر خواب کافی ندارید، بیشتر در معرض خطر چربی شکم قرار می گیرید.

مطالعات نشان می دهد که اگر هر شب 7 ساعت یا بیشتر بخوابید، 33٪ احتمال کاهش وزن اضافی را دارید.

برنامه روزمره تان فیکس است

در ابتدا انجام برنامه های ورزشی بطور روزمره به کاهش وزن کمک می کند و ممکن است ادامه آن منطقی به نظر برسد اما با گذشت زمان بدن به طرز شگفت انگیزی با همان نوع ورزش سازگاری نشان می دهد.

بعد از این مرحله دیگر در سوزندان کالری تاثیری ندارد، بنابراین باید رژیم و ورزش خود را به طور مرتب و براساس عملکرد بدن تغییر دهید.

بازگشت وزن
بازگشت وزن

با اضطراب ورزش نکنید

ثابت نگه داشتن وزن پس از کاهش وزن زیاد، همیشه کار ساده ای نیست. هنگامی که سرتان شلوغ است معمولا به این فکر می کنید که رژیم و ورزش را کنار بگذارید.

اما به یاد داشته باشید که مصرف خوب غذا و انجام ورزش باعث عملکرد بهتر مغز می شود. فعالیت بدنی از بسیاری جهات نوعی درمان است زیرا استرس باعث ذخیره چربی و بازگشت وزن می شود و ورزش استرس را از بین می برد.

غذای مناسب قبل از تمرینات ورزشی

شاید فکر می کنید اگر مرتب ورزش انجام دهید می توانید بیشتر غدا مصرف کنید اما اینطور نیست. همیشه باید قبل از تمرین مراقب مواد غذایی مورد مصرف خود باشید تا انرژی لازم بدن تامین شود.

توصیه می شود قبل از تمرین از مصرف غذاهای چرب، گوشت و قندها اجتناب کنید. این غذاها ممکن است باعث افت انرژی شوند.

غذاهای سبک که تعادل خوبی در بدن ایجاد می کنند را در رژیم خود بگنجانید تا بازگشت وزن دوباره کامتان را تلخ نکند.