خواص رازیانه |  تمام فواید رازیانه برای سلامتی

خواص رازیانه  به عنوان یکی از گیاهان سنتی است که اخیرا مصرف آن در ایران خیلی باب شده، به اندازه ای است که نمی توان به هیچ عنوان آن را در فهرست گیاهان دارویی پرخاصیت نادیده گرفت.

درباره‌ی خواص رازیانه در زمینه‌ی کاهش درد قاعدگی، کاهش گُرگرفتگی یائسگی و حتی اثر معجزه‌آسای آن در لاغری خیلی شنیده‌ایم.

اگر تا انتهای مطلب با ما همراه باشید، نه‌تنها به استفاده از پودر تخم رازیانه ترغیب می‌شوید، بلکه به پیاز و ساقه‌ی آن هم علاقه‌مند خواهید شد.

رازیانه گیاهی زمستانی است که ظاهری شبیه کرفس دارد و طعمش شبیه شیرین‌بیان است.

خواص رازیانه
خواص رازیانه

ممکن است ابتدای کار طعم آن چندان به دل‌تان نچسبد؛ اما خواص رازیانه برای بدن آن‌قدر زیاد است که اگر از آنها اطلاع پیدا کنید.

رازیانه از خانواده‌ی سبزیجاتی مانند کرفس و هویج وحشی است و مانند آنها پیاز سفید رنگ و ساقه‌ی بلندی دارد. تمام بخش‌های رازیانه از بذر و پیاز گرفته تا ساقه و برگ‌ها خوراکی هستند و به همین دلیل هم خواص رازیانه تا این اندازه بالاست.

اصل رازیانه به کشورهای مدیترانه‌ای مانند یونان و ایتالیا برمی‌گردد، اما امروزه در کشورهای مختلفی مثل امریکا، هند، روسیه وبرخی کشورهای دیگر خواص رازیانه را می شناسند و آن را کشت می کنند.

خواص رازیانه به اندازه ای است که  در بسیاری از فرهنگ‌ها به‌عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه به درمان بیماری‌های زیادی مثل تنظیم فشار خون یا افزایش شیر مادران کمک می‌کند.

از خواص رازیانه می‌توان به بهبود معده درد، تسکین گلودرد و حتی کاهش خارش نیش حشرات اشاره کرد.

ارزش غذایی رازیانه – خواص رازیانه

یک پیاز متوسط رازیانه حاوی ۷۲ کالری، ۳ گرم پروتئین و ۱۷ گرم کربوهیدرات است. در صورتی که مقدار ناچیزی چربی دارد و به هیچ عنوان کلسترول ندارد.

رازیانه فیبر خیلی بالایی دارد. هر پیاز آن ۷ گرم فیبر خوراکی دارد که در واقع ۲۸٪ نیاز روزانه‌ی هر فرد است. اکثر افراد از کمبود فیبر در بدن رنج می‌برند.

بنابراین اگر پیاز رازیانه را به سبد خوراکی خود اضافه کنید، می‌توانید از خواص رازیانه آن برخوردار شوید. فیبر مورد نیاز بدن‌تان را تأمین کنید. هر پیاز رازیانه ۹۶۹ میلی‌گرم پتاسیم هم دارد که ۲۷٪ نیاز روزانه‌ی بدن را رفع می‌کند.

پتاسیم به کاهش فشار خون کمک می‌کند و سطح مایعات بدن را متعادل نگه می‌دارد.

از دیگر خواص رازیانه می‌توان به مقدار بالای ویتامین سی آن نیز اشاره کرد. رازیانه در هر پیاز خود ۲۸ میلی‌گرم ویتامین سی دارد که معادل نیمی از نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین است.

ویتامین سی یک آنتی‌اکسیدان قوی محسوب است. آنتی‌اکسیدان سیستم ایمنی بدن را تقویت و روند کهولت سن را کند می‌کند.

البته رازیانه به جز ویتامین سی، سایر ویتامین‌ها مانند ویتامین A، B6، K   و اسید فولیک هم دارد. داشتن سایر مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، مس، زینک و سلنیم هم از خواص رازیانه به حساب می‌آید.

خواص رازیانه
خواص رازیانه

خواص رازیانه برای سلامت استخوان‌ها

با توجه به میزان کلسیمی که در رازیانه وجود دارد، این گیاه می‌تواند به تقویت استخوان‌ها و استحکام آنها کمک کند. رازیانه تقریبا ۱۱۵ میلی‌گرم کلسیم دارد که ۱۰٪ نیاز روزانه‌ی بدن را شکل می‌دهد.

اما تنها داشتن کلسیم از خواص رازیانه نیست؛ رازیانه منیزیم، فسفر و ویتامین K هم دارد که در کنار کلسیم می‌توانند روی استحکام استخوان‌ها اثر بگذارند.

خواص رازیانه برای لاغری

اگر درگیر کاهش وزن و رژیم‌های لاغری باشید، حتما می‌دانید که فیبر هیچ کالری‌ای ندارد، ولی حجم دارد. بنابراین باعث می‌شود معده زودتر پُر شود و زودتر احساس سیری کنید.

بدن انسان آنزیم لازم برای تجزیه‌ی فیبر را ندارد، به همین خاطر قادر به تبدیل فیبر به کالری نیست. پس در واقع ۷ گرم از رازیانه، فیبر حجیمی است که هیچ کالری‌ای به بدن شما نخواهد رساند.

مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی که فیبر بالایی در برنامه‌ی خود دارند، در کاهش وزن خیلی مؤثرند.

نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۰۱ انجام شد نشان داد کسانی که بدون تغییر هیچ‌یک از عادات غذایی خود، تنها ۱۴ گرم فیبر به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کرده بودند، به دلیل اضافه شدن همین فیبر، ۱۰٪ کمتر کالری مصرف کردند و طی ۴ ماه تقریبا ۲ کیلوگرم وزن کم کردند.

بنابراین از رازیانه و سایر مواد غذایی فیبردار استفاده کنید تا زودتر به اندام مورد علاقه‌تان برسید.

خواص رازیانه برای سلامت پوست

همان‌طور که گفته شد پیاز رازیانه مقدار زیادی ویتامین سی دارد. ویتامین سی هم که سرشار از آنتی‌اکسیدان است و می‌تواند به کاهش آسیب رادیکال‌های آزادی که منجر به پیری زودرس می‌شوند، کمک کند.

ویتامین سی برای تشکیل کلاژن که ماده‌ی بسیار مهمی در حفاظت از ظاهر پوست محسوب می‌شود نیز ضروری است.

کمبود ویتامین سی، که اسکوربوت نام دارد، سبب ناتوانی در ساختن کلاژن می‌شود و نهایتا به‌صورت خونریزی لثه یا خونریزی زیرپوستی بروز پیدا می‌کند.

در این زمان دریافت مقدار کافی ویتامین سی برای متوقف کردن چین‌و‌چروک‌های پوست ضروری است. بدن روزانه باید ۶۰ میلی‌گرم ویتامین سی دریافت کند. پس می‌توانید برای رفع نیاز بدن‌تان از پیاز رازیانه استفاده کنید.

خواص رازیانه
خواص رازیانه

خواص رازیانه برای تسکین علائم یائسگی

تحقیقی نشان داده که استفاده از رازیانه، که نوعی فیتواستروژن است، می‌تواند علائم کلافه‌کننده‌ی یائسگی را تسکین دهد. این تحقیق ۹۰ خانم بین سنین ۶۰-۴۵ سال را که در دوره‌ی یائسگی خود بودند، مورد بررسی قرار داده است.

شرکت‌کنندگان برای هشت ماه یا تحت درمان رازیانه قرار گرفتند یا تحت درمان آرام‌بخش‌های شیمیایی. نتایج گروهی که رازیانه مصرف کرده بودند حاکی از آن است که آنها علائم آزاردهنده‌ی کمتری را تجربه کردند.

محققان نتیجه گرفتند که رازیانه به بانوانی که سطح استروژن پایینی دارند یا یائسگی زودرس داشته‌اند یا حتی رحم خود را برداشته‌اند، کمک می‌کند که نشانه‌های یائسگی را کمتر تجربه کنند. البته به بررسی‌های بیش‌تری برای اثبات این فرضیه نیاز است.

خواص رازیانه برای پیشگیری از سرطان

رازیانه قرن‌هاست که در چین به عنوان ضدالتهاب برای جای نیش حشرات یا گلودرد استفاده می‌شود.

خاصیت ضدالتهابی رازیانه، به محققان ایده داد تا بررسی کنند که آیا رازیانه روی سایر بیماری‌های التهابی مانند سرطان هم اثری دارد یا نه

رازیانه روغنی دارد که آنتول نامیده می‌شود و در تحقیقات برخی کلینیک‌ها به عنوان درمان طبیعی سرطان شناخته شده است و از رشد سلول‌های سرطانی پستان جلوگیری می‌کند.

البته نحوه‌ی استفاده از این گیاه در این زمینه نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

ازجمله خواص رازیانه می‌توان به وجود ماده‌ی سلنیوم هم اشاره کرد که می‌تواند میزان مرگ ناشی از سرطان را کم کند.

تحقیقی روی ۸۰۰۰ شرکت‌کننده نشان داده که سلنیوم می‌تواند مرگ ناشی از سرطان را کاهش بدهد و حتی از سرطان پیشگیری کند.

خواص رازیانه برای کاهش فشار خون

رازیانه به دلیل سطح بالای پتاسیم و سطح پایین سدیمی که دارد، می‌تواند فشار خون و التهاب را کاهش دهد. پتاسیم برعکس سدیم کار می‌کند و به جنگ فشار خون بالا می‌رود.

البته مانند هر درمان خانگی دیگری، کاهش در فشار خون یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و باید حدود چهار هفته به مصرف خود ادامه دهید تا اثر آن را احساس کنید.

خواص رازیانه
خواص رازیانه

خواص رازیانه برای هضم غذا

گفتیم که رازیانه ۷ گرم فیبر خوراکی دارد. ماهیچه‌های دستگاه گوارش هم برای هضم به فیبر احتیاج دارند. به همین دلیل رازیانه می‌تواند به داشتن سیستم گوارش سالم کمک کند.

از آنجا که مشکلات گوارشی از قبیل روده‌ی تحریک‌پذیر و یبوست در بزرگسالان بسیار شایع است، بهتر است این گیاه در رژیم غذایی روزانه وجود داشته باشد.

جالب است بدانید که فیبر در بدن مثل بورِس عمل می‌کند و همان‌طور که در دستگاه گوارش حرکت می‌کند، مواد سمی‌ای را که به دیواره‌های روده‌ی بزرگ چسبیده‌اند می‌کَند و با خود پایین می‌برد.

این سَم‌ها عامل بالقوه‌ای برای ایجاد سرطان روده‌ بزرگ هستند. رازیانه مثل ملیّن هم عمل می‌کند و به دفع سموم کمک می‌کند.

حتی در برخی فرهنگ‌ها، تخم رازیانه را بعد از وعده‌ی غذایی مثل آدامس می‌جوند تا هم به هضم غذا کمک کند هم بوی بد دهان را از بین ببرد.

رازیانه برای کسانی که رفلاکس معده دارند هم مفید است. تنظیم pH بدن از خواص رازیانه است که اسید معده را هم رقیق می‌کند. پس اگر بعد از خوردن وعده‌ی غذایی احساس رفلاکس دارید، خوردن رازیانه به معده‌تان آرامش خواهد داد.

خواص رازیانه برای بهبود دل‌درد نوزاد

درست است که دل درد نوزاد جزو بیماری‌های خوش‌خیم پزشکی محسوب می‌شود، اما همین دردِ پیش پا افتاده، می‌تواند والدین را گرفتار کند.

والدینی که با این مشکل درگیر هستند، حاضرند هرکاری بکنند تا درد کودک‌شان آرام بگیرد. دارویی که برای این درد استفاده می‌شود.

دی‌سیکلومین هیدروکلوراید نام دارد که ممکن است اثرات جانبی جدی به جای بگذارد.

در ضمن، اگر به‌طور مرتب استفاده شود اثرگذاری خود را از دست می‌دهد.

خبر خوش اینکه تحقیقات نشان داده روغن دانه‌ی رازیانه درد را تسکین می‌دهد و روده‌ی کوچک را به کار می‌اندازد که در نتیجه به عنوان یک درمان طبیعی برای دل‌پیچه در نظر گرفته می‌شود.

تحقیقی در سال ۲۰۰۳ انجام شد که اثر روغن دانه‌ی رازیانه و یک مسکّن شیمیایی را روی ۱۲۵ نوزاد بررسی کرد.

نتایج آن نشان داد که درد نوزادانی که تحت درمان توسط روغن دانه‌ی رازیانه بودند نسبت به درد گروه دیگر ۶۵٪ کمتر بود.

پس استفاده از این روغن می‌تواند اثر بیش‌تری داشته باشد، به‌علاوه اینکه اثر جانبی خاصی هم نخواهد داشت.

با وجود اینکه این خبر می‌تواند خیلی امیدوارکننده باشد، اما هنوز دُز مطمئنی برای استفاده نوزادان مشخص نشده است و مصرف سرِ خود از آن می‌تواند خطرناک باشد.

مطمئن‌ترین روش این است که مادرِ شیرده، چای رازیانه میل کند تا روی نوزاد هم اثر خود را بگذارد.

خواص رازیانه
خواص رازیانه

خواص رازیانه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

مواد غذایی که فیبر دارند، به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کنند. رژیم‌های غذایی که فیبر را در فهرست خود دارند، احتمال حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهند.

حال فکر کنید که رازیانه هم فیبر دارد و هم پتاسیم، در نتیجه ماده‌ی بسیار قدرتمندی برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی است.

زیرا خواص رازیانه موجب  تنظیم کلسترول شده و در عین حال فشار خون را پایین می‌آورد.

تازه! از دیگر خواص رازیانه وجود ویتامین‌های محافظ قلب مانند فولات و ویتامین C هم دارد.

خواص رازیانه برای سلامت چشم

تباهی لکه‌ی زرد (Macular Degeneration) شایع‌ترین دلیل کوری در جهان است. ماکولا همان قسمتی از چشم است که به نور شبکیه حساس است و برای انجام کارهای دقیق به آن احتیاج داریم.

دلیل اصلی این نوع تخریب دقیقا مشخص نیست، اما گفته می‌شود آنتی‌اکسیدان که خاصیت ضدالتهابی دارد به‌علاوه‌ی ویتامین سی و زینک می‌تواند بینایی را بهبود دهد و روند این بیماری را کُند کند.

با توجه به توضیحاتی که تا الان دادیم، حتما می‌توانید حساب کنید که رازیانه خیلی برای حفظ بینایی چشم مفید است.

پیشگیری از کم‌خونی

آهن و هیستیدین (نوعی اسیدآمینه) موجود در رازیانه، در درمان کم خونی مؤثرند. آهن، ماده‌ی اصلی هموگلوبین است و هیستیدین موجب تولید هموگلوبین می‌شود و به تشکیل اجزای دیگر خون کمک می‌کند.

به دلیل وجود اسید آسپارتیک بادشکن و ضدنفخ در رازیانه، این گیاه، بادشکن بسیار خوبی است. همه افراد، از نوزاد گرفته تا افراد مسن، می‌توانند از عصاره رازیانه استفاده کنند و گاز اضافی جمع‌شده در معده‌شان را برطرف کنند.

از رازیانه معمولا در تولید داروهایی استفاده می‌شود که به درمان مشکلات سوءِ‌هاضمه بدون زخم و نفخ نوزادان و کودکان خردسال می‌پردازند.

درمان یبوست

دانه‌های رازیانه، به ویژه به شکل پودر، ملین خوبی است. فیبر موجود در رازیانه، روده‌ها را پاک می‌کند و در عین حال به دلیل ویژگی تحریک‌کنندگی‌اش، حرکات دودی شکل روده‌ها را حفظ می‌کند و بدین وسیله با تحریک ترشح شیره‌ی معده و صفرا، مدفوع به‌درستی از روده‌ها عبور می‌کند و از بدن خارج می‌شود.

همچنین از رازیانه در داروهایی که برای درمان دردهای شکمی، اسهال، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و دیگر مشکلات روده‌ای مناسب است، استفاده می‌شود.

بهبود عملکرد مغز

پتاسیم که نوعی الکترولیت است، به فراوانی در پیاز و دانه‌های رازیانه یافت می‌شود. بنابراین مصرف رازیانه می‌تواند هدایت الکتریکی بدن را افزایش بدهد و بهبود ببخشد.

پتاسیم در اتصالات الکتریکی درون مغز، که به‌راستی مانند صفحه تقسیم جریان برق واقعی است، اثر مثبت می‌گذارد و به همین علت می‌تواند عملکرد و توانایی‌های شناختی مغز را افزایش بدهد.

همچنین رازیانه رگ‌گشای خوبی است و بدین ترتیب باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد و فعالیت عصبی مغز را در وضعیت مطلوبی حفظ کند.

درمان اسهال

رازیانه در درمان اسهال ناشی از عفونت‌های باکتریایی مفید است، چراکه برخی از ترکیبات آن مانند سینه‌اُل و آنیتول، خواص ضدعفونت و ضدباکتریایی دارند.

برخی از اسیدهای آمینه موجود در رازیانه، مانند هیستیدین، در هضم و عملکرد مناسب دستگاه گوارش مفیدند و بدین ترتیب می‌توانند اسهالی که در اثر سوءِهاضمه ایجاد شده است، درمان کنند.

تا مدت‌ها بومیان فرهنگ‌های مختلف، از رازیانه برای درمان اسهال استفاده می‌کرده‌اند.

بهبود سیستم ایمنی بدن

یک فنجان پیاز رازیانه ۲۰درصد نیاز روزانه به ویتامین C را تأمین می‌کند و به این علت این گیاه یکی از منابع غنی این ماده‌ی مغذی مفید در رژیم غذایی‌مان محسوب می‌شود.

ویتامین C به طورکلی سلامت سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد و بافت‌های پوستی را بهبود می‌بخشد و نوع تازه‌ی آن را تولید می‌کند و در عین حال آنتی‌اکسیدانی است که از دیواره‌های رگ‌های خونی محافظت می‌کند و از اثرات مضر رادیکال های آزاد که معمولا موجب بیماری های قلبی می‌شوند جلوگیری می‌کند.

درمان اختلال‌های تنفسی

رازیانه به دلیل اینکه حاوی موادی مانند سینه‌اُل (اکالیپتول) و آنیتول است، در درمان اختلال‌های تنفسی همچون احتقان، برونشیت و سرفه مؤثر است.

این مواد در کنار خواص بسیار زیاد دیگرشان، خلط‌آور نیز هستند. پودر و دانه‌های رازیانه در از بین بردن بلغم و سمومی که در گلو و راه‌های بینی جمع می‌شوند، مؤثرند و آنها را از بدن دفع می‌کنند و مشکلات تنفسی فرد به سرعت درمان می‌شود.

خوشبوکننده‌ی تنفس

دمنوش رازیانه، یکی از بهترین روش‌ها برای رهایی از بوی بد دهان است. از آنجایی‌که رازیانه دارای خواص ضدباکتریایی است، این میکروب‌های بیماری‌زا را که نفس را بدبو می‌کنند، از بدن پاک می‌کند.

در هر صورت، نوشیدن یک فنجان دمنوش رازیانه قبل از خواب یا هنگام بیداری، نفس بدبوی صبح را از بین می‌برد.

فواید و مصارف دیگر رازیانه

رازیانه ادرارآور است و می‌تواند تعداد دفع ادرار را افزایش بدهد و بدین ترتیب مواد سمی را از بدن پاک کند که این به نوبه‌ی خود موجب بهبود التهاب و تورم می‌شود.

همچنین رازیانه موجب افزایش شیر در مادران می‌شود و از آنجایی‌که در این شیر برخی از خواص رازیانه حفظ می‌شود، جلوی نفخ نوزاد را هم می‌گیرد.

رازیانه مو را تقویت می‌کند و جلوی ریزش آن را می‌گیرد، موجب آرامش بدن و تقویت حافظه می‌شود و در تابستان خواص خنک‌کنندگی بی‌نظیری دارد.

بدین منظور باید دانه رازیانه را درون آب خیساند و سپس آب زردرنگ متمایل به سبز و رنگ‌پریده رازیانه را به همراه کمی شکر و نمک سیاه مصرف کرد.

خواص رازیانه برای زنان

بزرگ شدن سینه خانم ها

فلاونوئید موجود در دانه‌های رازیانه، مقدار ترشح استروژن را افزایش می‌دهد و نوعی ماده‌ی محرک و نیروبخش است. از آنجایی‌که دانه‌های رازیانه در تشکیل سلول‌های جدید و بافت سینه مؤثر است، می‌تواند سایز سینه را افزایش دهد.

این ویژگی، رازیانه را به درمانی مؤثر در تنظیم دوران قاعدگی، کاهش علایم یائسگی و افزایش شیر مادران تبدیل کرده است.

مرحله‌  اول‌

دانه‌های رازیانه را در هاون بریزید و به آرامی آنها را بکوبید و خرد کنید. سپس دانه‌های خردشده را درون ماهیتابه بریزید.

مرحله‌ دوم

کمی آب درون ماهیتابه بریزید طوری‌که روی دانه‌های خردشده رازیانه را بپوشاند. سپس آن را روی حرارت بگذارید تا به جوش آید و اجازه بدهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.

مرحله‌ سوم

اکنون با استفاده از صافی، رازیانه دم کشیده را درون لیوان بریزید. روزی سه فنجان رازیانه بنوشید.

طرز تهیه دانه‌های برشته شده رازیانه برای سلامت زنان

مرحله‌ اول

نصف فنجان دانه‌های رازیانه را درون ظرفی مانند ماهیتابه که البته چرب نباشد، بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید.

مرحله‌ دوم

بگذارید دانه‌ها کمی برشته شوند، به طوری‌که رایحه‌ی آن در فضا بپیچد و رنگ آن کمی تیره‌تر شود.

این کار معمولا حدود ۲ دقیقه طول می‌کشد. البته هنگام برشته کردن، ظرف را دایم تکان بدهید تا تمام دانه‌ها به‌طور یکدست، برشته شوند.

مرحله‌ سوم

ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و بگذارید دانه‌های برشته شده‌ی رازیانه خنک شوند. سپس آنها را در ظرف مخصوص ادویه‌ی خشک، نگهداری کنید.

مرحله‌ چهارم

می‌توانید دانه‌های برشته‌ی رازیانه را به‌عنوان تنقلات بخورید. یا اینکه روی سالاد و غلات کامل بپاشید یا آن را به چاشنی‌ها یا سس‌های آماده شده‌تان اضافه کنید.

همچنین می‌توانید به همراه پخت کیک، نان و بیسکوئیت از دانه‌های برشته رازیانه استفاده کنید. هنگام پخت ماهی این دانه‌ها را به‌عنوان ادویه به کار برید.

طرز تهیه‌ رازیانه شیرین‌شده برای سلامت زنان

مرحله‌ اول

دانه‌های برشته‌شده‌ی رازیانه و کدو تنبل را با هم مخلوط کنید و به کناری بگذارید.

مرحله‌ی دوم

درون ماهیتابه‌ای، آب، کره و شکر بریزید و ماهیتابه را روی حرارت ملایم بگذارید و مواد را آن‌قدر هم بزنید تا شکر کاملا حل شود و شهد شیرینی درست شود.

مرحله‌ی سوم

حرارت را افزایش بدهید و بگذارید آب، جوش بیاید و ۲ دقیقه مواد درون آب جوش باقی بمانند.

مرحله‌ی چهارم

مواد را از روی حرارت بردارید و آن را روی دانه‌های خرد‌شده‌ی رازیانه و همچنین جوش شیرین بریزید.

سپس رازیانه برشته و دانه‌های کدوتنبل را به آن اضافه کنید و در نهایت روی مواد را با شهدی که آماده کرده‌اید، بپوشانید.

مرحله‌ پنجم

سپس یک قاشق از این مواد را بردارید و روی کاغذ مخصوص پخت کلوچه قرار بدهید. بعد از اینکه دانه‌های رازیانه کاملا خنک شدند، آنها را درون ظرفی قرار بدهید و در آن را محکم ببندید.

عوارض جانبی رازیانه

با اینکه رازیانه برای افراد زیادی یک گیاه فوق‌العاده است، اما برخی افراد با شرایط پزشکی خاص باید استفاده از آن را محدود کنند یا به‌طور کلی استفاده از آن را کنار بگذارند. افرادی که سابقه‌ی حساسیت دارند باید رازیانه را با احتیاط مصرف کنند.

به دلیل پتاسیم بالایی که رازیانه دارد، افرادی که بیماری‌های کلیوی دارند باید میزان استفاده‌ی روزانه از رازیانه را محدود کنند.

کسانی هم که مسدود کننده بتا (Beta-Blocker) برای کنترل فشار خون مصرف می‌کنند به دلیل همین پتاسیم باید از استفاده از رازیانه صرف نظر کنند.

چگونه رازیانه را انتخاب و مصرف کنیم؟

رازیانه بافت تُردی دارد و طعم آن مانند شیرین‌بیان است. اگر طعم آن را دوست داشته باشید می‌توانید به عنوان طعم‌دهنده در هر غذایی از آن استفاده کنید.

اگر قصد خرید پیاز رازیانه را دارید، پیازی انتخاب کنید که کاملا سفت و قسمت تحتانی آن کاملا سفید باشد. پیازهایی که قهوه‌ای رنگ هستند یا لکه دارند را کنار بگذارید.

ساقه‌ها هم که قطعا باید سفت در کنار هم باشند و پلاسیده نشده باشند. پیاز رازیانه را چهار الی پنج روز می‌توانید در یخچال نگه دارید. بعد از آن هم پلاسیده می‌شود هم طعم خود را از دست می‌دهد.

همان‌طور که گفتیم، تمام بخش‌های گیاه رازیانه خوراکی هستند. بذر آن را هم معمولا خشک کرده و به‌عنوان ادویه در غذا استفاده می‌کنند.