روغن بومادران | خواص این روغن برای سلامت  و درمان -آذر 1399

روغن بومادران به روش تقطیر با بخار گیاه خشک شده بومادران تعیین شده  و اجزای اصلی آن عبارتند از:آلفا – پینن, بتا – پینن, سینئول, کامازولن, گاما ترپینن, لیمونن.

این روغن در دنیای طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد که در این مقاله با خواص و کاربردهای درمانی آ« آشنا خواهیم شد.

بومادران معمولی یا بومادران هزار برگ، با نام علمی  Achillea، گیاهی استگیاهی است علفی و یکساله از تیره گل‌ستاره‌ای‌ها و از سردهٔ بومادران.

این گیاه دارای ساقه و شاخه‌های راست به ارتفاع ۲۵ تا ۶۰ سانتیمتر که در نواحی بحرالروم (مدیترانه) و غالب نقاط ایران می‌روید.

این گیاه به رنگ سبز مایل به زرد با دمبرگ دراز و گلهایی مجتمع به صورت خوشهٔ دراز در کنارهٔ برگ‌ها دارد.

دانه اش تقریباً کروی و صاف است. سرشاخه‌های گل دار این گیاه بعلت دارا بودن اسانس بوی مخصوص دارند.

به گیاه بومادران، مشک چوپان هم گفته می شود و در طب عوام به عنوان خلط آور مصرف می‌شود.

در عین حال گفته می شود این گیاه اثر ضد تشنج و نیرو دهنده و تسکین دهنده تنگی نفس هم دارد.

روغن بومادران
روغن بومادران

خاصیت ضد التهابی روغن بومادران:

روغن بومادران خاصیت ضد التهابی دارد. می تواند به طور موثر هر نوع التهابی را کنترل کند.

از مجاری تنفسی تا التهاب تنفسی ناشی از سرما خوردگی های معمول و التهاب سیستم گردش خون ناشی از وجود هر گونه سم (سم, مواد مخدر).

ضد روماتیسم:

برای گردش خون، بیماران مبتلا به روماتیسم و یا ورم مفاصل نیز خوب است. این ماده، گردش خون را بهبود می بخشد و از تجمع اسید اوریک در مفاصل و عضلات جلوگیری می کند.

در نتیجه به درمان روماتیسم و ورم مفاصل کمک می کند. علاوه بر این, خاصیت ضد میکروبی این روغن به پاک کردن سموم از بدن از طریق عرق کمک می کند.

خاصیت ضد عفونی کنندگی

پمادهای ضد عفونی کننده رایج و لوسیون های ضد عفونی کننده موجود در بازار به سختی می توانند عملکرد ضد عفونی کنندگی داشته باشند. از زخم های عفونی و دیگر عفونت های باکتریایی, قارچی و ویروسی محافظت می کند.

یک پوشش محافظ بر روی زخم ایجاد می کند و گلبول های خونی و لکوسیت‌ها را در محل تاثیر فعال می کند, در نتیجه نفوذ میکروب‌ها را کنترل می کند.

علاوه بر این خود روغن آن خواص باکتری کشی و قارچ کشی دارد که به طور موثر آن‌ها را می کشد و اثرش را بیشتر می کند.

خاصیت ضد تشنجی

افرادی که از تشنج رنج می برند، می دانند که تشنج چقدر می تواند خطرناک باشد. اسپاسم یا انقباض غیرعادی در بدن می تواند منجر به برخی از جدی ترین و حتی کشنده ترین بیماری‌ها شود.

در سیستم تنفسی, می تواند موجب سرفه شدید و بی وقفه شود و اگر به سیستم عصبی برسد, ممکن است به تشنج منجر شود.

در تشنج روده‌ها ممکن است منجر به درد حاد شکمی و در نهایت منجر به گرفتگی عضلات دردناک شود.

تنها راه حلش, آرامش بخشیدن به انقباض است. در مواردی مانند اینها روغن بومادران می تواند به کاهش اثر ضد تشنجی بر روی عضلات, اعصاب, روده‌ها و مجاری تنفسی کمک کند.

قابض:

عمل واقعی اش سفت کنندگی, ایجاد انقباضات در ماهیچه ها, بافت‌ها و حتی رگ های خونی است. این اثر برای ما مفید است.

زمانی که به انقباض لثه‌ها می رسد، دندان‌ها ایمن می شوند.

در مورد فولیکول های مو آنها را تقویت می کند و ریزش مو را از بین می برد.

علاوه بر این, روغن بومادران باعث بهبود پوست و عضله ای ناشی از پیری می شود. هم چنین می تواند خونریزی را با ایجاد انقباض رگ های خونی کاهش دهد.

یک بادشکن قوی

دلیل آن، گاز قدیمی است که به طرز شگفت آوری برای مدت طولانی درمان نشده است و می تواند در دراز مدت بسیار خطرناک باشد. این روغن را امتحان کنید.

گازها را از روده‌ها در مسیر رو به پایین پاک می کند و اجازه نمی دهد که ساخته شوند.

 ترمیم کننده زخم

ویژگی ترمیمی این روغن می تواند از هزاران داروهای گران بها و ضد زخم و لوسیون های موجود در بازار هم بهتر باشد. بسیار بهتر از ژل آلوئه مصنوعی است تا زخم‌ها را درمان کنند و نشانه های بعد از زخم ها، آکنه و یا جوش را از بین ببرد.

تعریق:

این روغن عرق را افزایش می دهد و به دفع سموم، نمک اضافی و آب از بدن کمک می کند. همچنین بدن را خنک می کند و به تب و کاهش وزن نیز کمک می کند.

روغن بومادران
روغن بومادران

بهبود گوارش

روغن بومادران گوارش را بهبود می بخشد. ترشح اسید معده (اسیدها و صفرا) را نیز بهبود می بخشد و سلامتی کبد و دیگر اندام های گوارشی را احیا می کند.

 خلط آور

خلط و گرفتگی در سینه، برونشیت و گرفتگی بینی را از طریق خلط آوری بهبود می دهد. هم چنین به درمان سرماخوردگی کمک می کند و برای کنترل سرفه بسیار مفید است.

 کنترل قاعدگی

با کمک این روغن می توانید قاعدگی های منظمی داشته باشید.

علاوه بر این، مشکلات دیگر مرتبط با پریودها، مانند خستگی، سردرد، درد شکمی یا حالت تهوع نیز می تواند با کمک این روغن حل شود.

این روغن نیز می تواند به اجتناب از یائسگی زودرس و یا نابهنگام کمک کند.

مرطوب کننده

روغن بومادران راز مرطوب کنندگی را همراه خود دارد. پوست را از خشکی، ترک، عفونت و دید ناخوشایند دور نگه می دارد.

تقویت معده و رفع زخم معده

شکم شما را با حفظ جریان مناسب مواد گوارشی در شرایط خوبی نگه می دارد. این کار با حفظ تعادل صحیح بین اسید و صفرا انجام می شود (به طوری که اسیده ای اضافی خنثی می شوند) و به درمان زخم های معده کمک می کند.

معده را تسکین می دهد و از التهاب آن جلوگیری می کند.

تونیک

این خاصیتش برای کل بدن مفید است. عملکردهای متابولیکی مثل تجزیه غذا و جذب مواد غذایی را با قوی تر کردن کبد، معده و روده‌ها بهینه می کند و به شما کمک می کند قوی تر و سالم تر رشد کنید.

علاوه بر این، مراقبت از دفع درست را انجام می دهد و ترشحات غدد درون ریز هورمون‌ها و آنزیم‌ها را منظم می کند و در نهایت شما را هوشیار و فعال می سازد و سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می کند و از عفونت جلوگیری می کند.

بهبود زخم

اگر محلول رقیق این روغن را روی زخم‌ها بزنید، یا با یک کرم پوست مخلوطش کنید، می تواند به التیام سریع تر زخم‌ها کمک کند و آن‌ها را از عفونت حفظ کند.

این روغن در بهبود زخم های داخلی و بریدگی‌ها نیز به همان اندازه مفید است.

آرامش بخش

این خاصیت روغن بومادران می تواند نعمتی باشد برای کسانی که از بی خوابی و استرس بیش از اندازه رنج می برند و برای کمی آرامش و خواب سالم از گرسنگی همه کاری می کنند.

باعث آرامش اعصاب، مغز و ماهیچه‌ها می شود، فشار خون را کاهش می دهد و باعث خوابی شیرین می شود.

هموستاتیک

این روغن می تواند هموستاتیک را به طور موثری پایین بیاورد و خونریزی را متوقف کند.

دوباره، این ویژگی از خاصیت سفت کنندگی آن ناشی می شود، که انقباضات عروق خونی را تحت نفوذ قرار می دهد، در نتیجه خونریزی را متوقف می کند.

کاهش فشار خون

کسانی که از فشار خون بالا رنج می برند و تحت تهدید مداوم حمله قلبی یا خونریزی مغزی هستند، می توانند این روغن را به عنوان جایگزینی ایمن برای داروهای ترکیبی که فشار خون را کاهش می دهند، امتحان کنند.

با این حال، این روغن نباید برای مدت زیادی مورد استفاده قرار گیرد.

تب بر

روغن بومادران خاصیت تب بری دارد و هم چنین التهاب ناشی از تب را بهبود می دهد.

روغن بومادران و لاغری

بومادران به عنوان گیاهی ادرار آور و دیورتیک شناخته شده که باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده، اشتها را کاهش می دهد و با دفع آب، سدیم و سموم بدن از طریق ادرار به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

روش صحیح استفاده از روغن بومادران برای لاغری را باید متخصص طب سنتی با توجه به مزایای  تجویز کند.

مزایای دیگر روغن بومادران

در درمان بیماری های گردش خونی مانند واریس و بواسیر و همچنین بیماری های خاص پوستی، زخم ها، آکنه، کولیک، سوختگی، آماس پوستی، یبوست و عفونت سیستم گوارشی، سیستم ادراری و اندام های جنسی مفید است.

احتیاط

روغن بومادران ممکن است اثرات عصبی را نشان دهد و اگر به مدت طولانی در دوزهای بالا از آن استفاده کنید می تواند منجر به سردرد و خارش پوست شود.

باید از مصرف خوراکی اش در دوران بارداری اجتناب شود.

مخلوط های مفید

روغن بومادران را می توانید با روغن انجلیکا، سدر وود، چوب بلوط و گل شاه پسند مخلوط کنید.