روغن کرچک | فهرستی از فواید کرچک برای سلامتی و زیبایی- بخش 1

روغن کرچک، نامی آشنا برای ما ایرانین که احتمالا اطلاع چندانی از تمام خواص و فواید نداریم.

این روغن که از فشردن دانه‌ گیاه کرچک استخراج می‌شود، گفته می شود که  نخستین بار در هندوستان و آفریقا به دست آمد.

جالب است بدانید از روغن کرچک که حاوی خواص ضد باکتری و ضد التهابی است،‌ در ساخت انواع صابون‌ها، لوازم آرایشی، روغن‌های ماساژ، منسوجات، و داروها می‌توان استفاده کرد

روغن کرچک دارای فهرستی طولانی از فواید و خواص برای سلامتی و زیبایی انسان است که نمونه آن را در کمتر دانه گیاهی می توان یافت.

روغن کرچک
روغن کرچک

از این رو، جای تعجب ندارد که قرن‌ها است از روغن کرچک برای مقاصد پزشکی و درمانی استفاده می‌شود.

بسیاری معتقدند بیش‌تر خواص این گیاه برای سلامتی و زیبایی از اسیدهای چرب اشباع نشده‌ موجود در آن سرچشمه می‌گیرد.

و اما فواید روغن کرچک

روغن کرچک هم کاربرد داخلی دارد و هم کاربرد خارجی. به نحوه که استفاده از این روغن می‌تواند باعث تقویت و بهبود وضعیت دستگاه ایمنی بدن شود.

در واقع این داروی طبیعی خانگی می‌تواند در درمان بیماری‌های فراوانی از جمله بیماری پارکینسون، تصلب بافت چندگانه یا ام ‌اس، ریزش مو، فلج مغزی، روماتیسم و آرتروز، یبوست، آفتاب سوختگی، ساییدگی پوست، قارچ پوستی، میگرن و غیره مفید باشد.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

سلامت دستگاه ایمنی نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر انواع بیماری‌ها ایفا می‌کند. برای داشتن سبک زندگی سالم، مصرف این روغن می‌تواند جزء یکی از ضروریات باشد، زیرا این روغن قادر است وضعیت دستگاه ایمنی بدن را بهبود ببخشد.

این قابلیت جزء یکی از خواص روغن کرچک برای سلامتی به شمار می‌رود. مصرف روغن کرچک می‌تواند تولید گلبول‌های سفید را در دستگاه گردش خون افزایش دهد.

از این رو، برای تقویت دستگاه ایمنی و پیشگیری از بروز عفونت‌ها می‌توانید از آن استفاده کنید. پس از گذشت ۲۴ ساعت، تولید گلبول‌های سفید در بدن‌تان افزایش خواهد یافت.

روغن کرچک
روغن کرچک

از بین بردن خال و زگیل

استفاده از روغن کرچک به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای از بین بردن خال و زگیل به شمار می‌رود. به همین خاطر نیز تصمیم گرفتیم آن را در فهرست خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی قرار دهیم.

استفاده از آن می‌تواند خال‌ها و زگیل‌ها را از روی پوست‌تان برطرف کند. تنها کافی است. این روغن را با فشار ملایم و یکنواخت به مدت چند دقیقه بر روی نواحی پوست که خال یا زگیل در آن‌ها روییده است، بمالید.

درمان میخچه

اگر میخچه‌های روی پوست‌تان بسیار آزارتان می‌دهد،‌ روغن کرچک با قابلیت‌های فوق‌العاده‌اش می‌تواند از این وضعیت خلاص‌تان کند.

روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب است که در نرم کردن میخچه‌ها و مرطوب سازی پوست بسیار موثر هستند.

تکه پنبه‌ای را به روغن کرچک آغشته کنید و به مدت چند ساعت روی میخچه‌ها قرار دهید. بعد از گذشت حدود یک هفته از نتایج آن شگفت زده خواهید شد.

 القای درد زایمان یا اینداکشن

اسید ریسینلیدیک موجود در روغن کرچک می‌تواند باعث تحریک انقباضات شود؛ از این رو، کمک به القای درد زایمان (اینداکشن) یکی دیگر از فواید استفاده از آن برای سلامتی است.

همچنین این روغن به مادران کمک می‌کند، در طول فرایند زایمان درد کم‌تری را تحمل کنند. با وجود این، چنان‌چه قصد دارید در جایی غیر از بیمارستان زایمان نمایید و از این خاصیت روغن کرچک نیز بهره‌مند شوید.

البته بهتر است پیش از انجام هر کاری با پزشک یا مسئول مراقبت‌های پزشکی مشورت کنید.

روغن کرچک
روغن کرچک

درمان حساسیت

آیا از تحمل مداوم واکنش‌های حساسیتی خسته شده‌اید؟ مصرف خوراکی روغن کرچک می‌تواند به کاهش علائم حساسیت (آلرژی) و التهاب آلرژیک مخاط بینی کمک کند.

این قابلیت نیز یکی دیگر از خواص آن برای سلامتی است. روغن کرچک دارای خواص ضد حساسیتی (ضد آلرژیک) است.

درمان قارچ پوستی

درماتوفیتوز یا قارچ پوستی نوعی عفونت قارچی پوست است که آن را می‌توان با داروها و مواد ضد عفونی درمان کرد.

این روغن قادر است عفونت‌ها قارچی پوست نظیر قارچ پوستی را درمان نماید؛ و این قابلیت این روغن نیز از اسید آندسیلنیکموجود در آن سرچشمه می‌گیرد.

معالجه‌ی قارچ پوستی نیز از دیگر فواید بی‌نظیر آن به شمار می‌رود.

درمان یبوست

وقتی صحبت از خواص روغن کرچک به میان می‌آید، نمی‌توان خاصیت آن را در درمان یبوست نادیده گرفت.

خواص قدرتمند ملینی موجود در آن، آن را به یکی از درمان‌های خانگی و طبیعی موثر برای یبوست تبدیل کرده‌اند. تنها کافی است هنگام صبح یک قاشق چای خوری روغن کرچک میل کنید.

البته توجه داشته باشید، زنان باردار نباید از این روش برای درمان یبوست‌شان استفاده نمایند.

فواید روغن کرچک در تسکین درد آرتروز

استفاده از روغن کرچک می‌تواند دردهای ناشی از آرتروز را تسکین دهد؛ زیرا این روغن دارای خواص ضد التهابی است.

اگر از درد مفاصل رنج می‌برید؟ فقط کافی است برای رسیدن به حس آرامش و رهایی از درد، کمی از این روغن گرم را بر روی نواحی دردناک ماساژ دهید.

 تسکین دردهای ماهیچه‌ای

خواص این روغن برای سلامتی، بسیار بیش‌تر از آن چیزهایی است که تاکنون گفته شد. برای مثال، استفاده از آن نه تنها می‌تواند باعث تسکین درد آرتروز شود، بلکه دردهای ماهیچه‌ای را نیز آرام می‌کند.

روغن کرچک قادر است گردش خون را در بدن بالا ببرد و به عنوان روغن ماساژ ایده‌آلی شناخته می‌شود که می‌تواند به شکلی چشمگیر درد و ناراحتی ماهیچه‌ها را آرام ‌کند.

چنانچه می‌خواهید به نتیجه‌ی بهتر برسید، می‌توانید آن را با روغن نعناع فلفلی و روغن بابونه‌ رومی ترکیب کنید تا به روغن ماساژ آرامش‌بخش و شفادهنده‌ای دست یابید که برای تسکین درد ماهیچه‌ای ناشی از فعالیت زیاد مفید است.

روغن کرچک
روغن کرچک

معالجه‌ عفونت‌های قارچی

اسید آندسیلنیک موجود در روغن کرچک حاوی خواص قارچ کشی قدرتمندی است؛ بنابراین، این روغن را می‌توان به عنوان درمان خانگی فوق‌العاده خوبی برای بیماری‌های قارچی رایج نظیر بیماری پای ورزشکاران، قارچ پوستی، و تینیا کروریس در نظر گرفت.

استفاده از روغن کرچک بر خلاف استفاده از داروهای ضد قارچ برای درمان عفونت‌های قارچی هیچ گونه عوارض جانبی خطرناکی ندارد.

از این رو، هرگز نمی‌توان از فواید بی‌نظیر روغن کرچک برای سلامتی صحبت کرد، ولی تاثیر این روغن را بر درمان عفونت‌های قارچی نادیده گرفت.

درمان بیخوابی

امروزه کمبود خواب به یکی از مشکلات رایج و روزافزون آدم‌ها تبدیل شده است. کمبود و محرومیت از خواب کامل عوارض و آثار مخربی بر سلامتی و زیبایی‌تان خواهد داشت.

دست کم در هر شبانه‌روز داشتن ۷ ساعت خواب عمیق و بدون وقفه بسیار ضروری و مهم است. استفاده از روغن کرچک می‌تواند کمک‌تان کند به آسانی خواب کاملی داشته باشید.

برای رسیدن به نتیجه‌ی رضایت‌بخش بهتر است پیش از رفتن به تخت‌خواب کمی روغن کرچک پشت پلک‌های‌تان بمالید.

درمان هموروئید (بواسیر)

آن‌هایی که به هموروئید (بواسیر) مبتلا می‌شوند، غالبا در آن ناحیه احساس خارش و درد می‌کنند. فواید آن برای سلامتی شامل درمان هموروئید و علائم مربوط به آن نیز می‌شود.

کافی است کمی روغن کرچک را به آن ناحیه بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه به همان حالت بماند.

پیشگیری از بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون اختلال رایجی است که معمولا دستگاه عصبی آدم‌های سالخورده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مبتلایان به بیماری پارکینسون در انجام کارها و حرکات بدنی دچار مشکل می‌شوند.

بیماری پارکینسون به سفت شدن ماهیچه‌ها و دشواری تحرک منجر می‌شود. از این رو، نمی‌توان از خواص آن صحبت کرد و از تاثیرات درمانی آن بر بیماری پارکینسون حرفی به میان نیاورد.

استفاده از روغن کرچک می‌تواند علائم بیماری پارکینسون را تحت کنترل درآورد و از گسترش بیش‌تر آن پیشگیری کند.

طبق نتایج مطالعات متعدد، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب اشباع نشده‌ی موجود در این روغن با کاهش سفتی ماهیچه‌ها و میزان لرزش‌ها، عامل ایجاد این خاصیت شگفت‌انگیز در این ماده هستند.

روغن کرچک
روغن کرچک

کمک به درمان تصلب بافت چندگانه یا ام ‌اس

ام ‌اس به سبب زوال و التهاب غلاف میلین موجود در نخاع و مغز ایجاد می‌شود. مبتلایان به ام اس از مشکلات تعادل و هماهنگی بین اعضای بدن، خستگی، ضعف، مشکلات دفع و مثانه، و اختلالات بینایی رنج می‌برند.

آن‌ها همچنین دچار اختلالات شناختی و هیجانی نیز می‌شوند اما خوشبختانه، یکی دیگر از فواید بی‌نظیر روغن کرچک برای سلامتی کمک به درمان تصلب بافت چندگانه یا ام‌ اس است.

این قابلیت به دلیل وجود خواص ضد التهابی و غنی بودن آن از اسیدهای چرب است.

کمک به درمان فلج مغزی

فلج مغزی باعث بروز مشکلاتی در مهارت‌های حرکتی و تحرک می‌شود. همچنین آدم‌های مبتلا به فلج مغزی دچار ضعف ماهیچه نیز می‌شوند.

فلج مغزی در کودکانی رخ می‌دهد که در دوران جنینی، هنگام زایمان، یا در اولین سال‌های زندگی‌شان دچار آسیب مغزی می‌شوند. کمک به درمان فلج مغزی نیز از دیگر خواص آن است که همه باید بدانند.

این روغن سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که برای سلامت بافت مغزی بسیار ضروری هستند. به علاوه، حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است که می‌توانند به درمان علائم فلج مغزی کمک کنند.