گیاه آمله یا انگور فرنگی هندی | معجزه ای برای سیاه کردن موها

گیاه آمله که به آن انگور فرنگی هندی یا میروبالان نیز گفته می شود، با نام علمی Phyllanthus emblica گیاهی از راسته مالپیگی‌سانان است.

در کتب طب سنتی از گیاه آمله با نام‌های آملج و اَملَج  نیز نام برده شده است و هندی‌ها به آن آملا و اونلا می گویند.

گیاه آمله در واقع درختی تزینتی است که میوه‌های خوراکی تولید می‌کند و طی دوران رشد خود به ارتفاعی تا حدود ۱۸ متر و در برخی موارد به ندرت تا ۳۰ متر هم می رسد.

خواص و ویژگی‌های گیاه آمله

این گیاه طبیعتی سرد و خشک دارد، میوهٔ گیاه آمله جزوء اندام دارویی این گیاه است و اسانس، روغن ثابت و ویتامین C در زمره ترکیبات شیمیایی این گیاه است.

در عین حال از گیاه آمله در درمان سوءهاضمه، ضعف و تقویت کنندهٔ قلب و ذهن استفاده می  شود.

همچنین گیاه آمله مقاومت و سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها زیاد کرده، از استفراغ جلوگیری می‌کند و اشتها را زیاد می‌کند.

گیاه آمله علاوه بر این که ملین است و نیروی جنسی را نیز تقویت می‌کند، قطع کننده انواع خونریزی‌ها بوده و در درمان بواسیر نیز بسیار مفید است.

گیاه آمله
گیاه آمله

خواص درمانی روغن آمله

روغن آمله دارای تاثیر فراوانی برای درمان بیماری های پوست و مو دارد. خاصیت زیاد این میوه به خاطر وجود ماده های مغذی موجود در ان است.

با مصرف این روغن می توانید از سفیدشدن زودرس موها جلوگیری کنید و همچنین مصرف این روغن باعث تقویت موها و جلوگیری از ریزش آن‌ها می شود.

یکی دیگر از روغن‌هایی که برای تقویت موی سر و صورت از قدیم مورد استفاده قرار میگرفته، روغن آمله است.

آمله، آملا و یا آملج همگی نام های میوه ای هستند که در جنگلهای مرطوب هندوستان و در نواحی از سیستان و بلوچستان می‌روید این میوه دارای مقادیر زیادی ویتامین ث بوده و شکلی شبیه آلو دارد.

گیاه آمله
گیاه آمله

میوه این درخت ترش مزه و بی ریشه و سنگین وزن و زرد رنگ و تازه باشد و اگر خشک است فاسد نشده باشد.طبیعت آن سرد و خشک است.

از میوه آمله روغنی تهیه میشود که هندیها در تمامی مراسم های ویژه مذهبی خود برای تقویت موی سر و صورت استفاده میکنند که باعث تیرگی و درخشندگی موهای سر و صورت نیز می‌شود.

در ایران قدیم و دوران صفویه نیز برای تقویت سبیل و ریش از روغن آمله استفاده می شده است.

خواص درمانی روغن آمله

  •  تقویت پیاز موی سر و صورت
  • پیشگیری از سفیدی زودرس موهای سر و صورت
  • ضد خشکی، شوره و پوسته پوسته شدن سر
  • تقویت، حالت دهنده و نرم کننده موهای خشک

روش مصرف روغن آمله

گیاه آمله
تقویت کننده، حالت دهنده و نرم کننده موهای خشک

در صورتی که پوست سر و همچنین موهای خشکی دارید هر شب چند قطره روغن را داخل کف دست ریخته و موها و پوست سر را ماساژ داده و روز بعد سر را شستشو کنید، این عمل هم باعث نرم شدن،تقویت و از بین رفتن خشکی و پوسته پوسته شدن سر خواهد شد.

تقویت ریش و سبیل

ابتدا محل را شستشو کرده و سپس با روغن محلهای مورد نظر را چرب کرده و ماساژ دهید.

نکته مهم! پیشگیری از سفیدی زودرس موهای سر و صورت: استفاده مداوم از روغن آمله (آملا) در جهت پیشگیری از سفیدی و همچنین تیرگی و درخشندگی موهای سر و صورت بسیار مؤثر خواهد بود.

میزان مصرف

در طب سنتی مصرف جرم از سه درهم تا پنج درهم و جوشانده¬ی آن ده درهم ذکر شده است. البته ممکن است تأثیر دارو در افراد امروزی با مقدار کم تری مؤثر باشد و باید متناسب با خصوصیات مزاجی فردتنظیم شود.

مطالعات بالینی برای پشتیبانی از دوز مصرف وجود ندارد. دوز ۳تا 6گرم در روز پودر آمله از دوز ۱گرم در روز ویتامین Cتخمین زده شده است و در فارماکوپه یونانی دپارتمان آیوش هندوستان، میزان مصرف ۳تا 5گرم ذکر شده است.

کاربردها و داروشناسی آمله در مطالعات جدید

علی رغم استفاده گسترده گیاه آمله در روشهای درمانی سنتی، آزمایشات بالینی کمی وجود دارد. خواص آنتی اکسیدان عمده خواصی که به این گیاه اختصاص دارد به عملکرد قوی آنتی اکسیدانی آن نسبت داده میشود.

محتوای اسکوربیک اسید میوه، تقری ۱گرم در ۱۰۰میلی لیتر از آب میوه تازه شناسایی شده و مقدار %45 تا %7۰فعالیت آنتی اکسیدانی داشته است.

روند تهیه فرآورده از میوه گیاه آمله در آیورودا، میزان اسکوربیک اسید آن را ۳برابر میکند و غلظت پلی فنلها را افزایش میدهد. در این روش پودر میوه خشک با آب میوه تازه آمله به مدت چند ساعت ترکیب میشود و سپس، ترکیب خشک شده و دوباره پودر می شود. این کار تا 2۱بار تکرار و موجب سودمندی غذایی میوهها میشود.

مضرات روغن آمله

هیچ گزارش مهمی در مورد سمیت ناشی از میوه دیده نشده است. در مطالعات سم شناسی در موش های صحرایی، هیچ سمیتی در تجویز تک دوز یا مزمن دیده نشده است.

به علاوه، هیچ اثر تعیین کننده ای بر روی عملکرد کلیه یا کبد ثبت نشده است. به دنبال رژیم درمانی 7و ۱4روزه در موش های صحرایی با عصاره ی خالص میوه، نابهنجاری کروموزومی دیده نشده است.

گیاه آمله
گیاه آمله

معجون معجزه آسایی که موی سفیدتان را سیاه می کند

سفید شدن موها علل زیادی دارد و به هر علتی که باشد برای خیلی از افراد غیر قابل تحمل است. شاید آقایان خوشحال باشند از جوگندمی شدن موهایشان ولی خانم‌ها اصلا از این بابت خوشحال نخواهند شد.

سفید شدن موها بعلت ازبین رفتن دانه های رنگی مو هستند که قسمت میانی مو را پر کرده است.

به صورت معمول سفیدی موها تظاهری از افزایش سن است وامری طبیعی ودر اثر فرسودگی سلولهای رنگی ایجاد می شود.

سن سفید شدن موها در درجه اول به زمینه ژنتیک افراد بستگی داردولی علل اکتسابی نیز دراین بسیار موثراند.

به طور متوسط موها از سن ۳۵ سالگی شروع به سفید شدن میکند و موهای ریش وسیل زودتر از موی سر سفید

میشوند و معمولا از ناحیه شقیقه شروع شده به سمت فرق سر پیشرفت میکندوراهی برلی پیشگیری از سفید شدن در میانسالان وجود ندارد.

برای جلوگیری از سفید شدن زودرس موها باید از مواد غذایی استفاده کرد که حاوی املاح روی،اهن،پتاس ومنگنز باشد

وموهای سفید شده از موهای رنگی شکننده تراند ولی ریشه انها سست نیست وبنابراین سفید شدن موها نشانه ریزشمو نمی باشد.

سیاه کردن موی سفید با انگور فرنگی

انگور فرنگی هندی یا گیاه آمله، از مفیدترین ترکیبات غذایی طبیعی است که می توان از آن استفاده کرد. شما می توانید پودر خشک میوه گیاه آمله را با کمی عسل مخلوط کرده و روزی 2 مرتبه از آن استفاده کنید. همچنین می توانید از آبنبات های شیرین شده آن مصرف کنید.

یکی دیگر از استفاده های این میوه، استفاده مستقیم آن روی موهاست. بد نیست موهای خود را با پودر خشک Amlaبشویید و سپس با روغن غنی شده آن که به عنوان محافظ سیاهی مو شناخته می شود.

موهای خود را چرب کنید. اگر می خواهید از شر شوره موی سر خلاص شوید، از مخلوط پودر میوه گیاه آمله و آب لیمو استفاده کنید. این مخلوط را به مدت 2 ساعت قبل از شامپوزدن به سر خود بمالید.