صابون های گیاهی | خواص و فواید صابون ارگانیک برای پوست و مو

صابون های گیاهی خواص و فواید آن‌ها برای پوست و مو این روزها برای بسیاری از مصرف کنندگان محصولات آرایشی بهداشتی موضوعی ناآشنا نیست.

با این حال عمدتا به طور دقیق از خواص صابون های گیاهی و همچنین ویژگی های هریک از انواع صابون های گیاهی اطلاع ندارند.

در این مقاله تلاش می کنیم تا به نحوی مختصر و مفید  به معرفی صابون های گیاهی مناسب برای هر نوع پوست و مو  بپردازیم.

صابون های گیاهی مختلف و ویژگی های آنها

صابون های گیاهی به تناسب مواد ارگانیک به کار رفته در آنها، ویژگی هاو خواص منحصربفرد خود را دارند و می توانند در موارد مختلفی برای مصرف کنندگان خود کاربرد داشته باشند.

در واقع مصرف کننده صابون های گیاهی می تواند با توجه به وضعیت و شرایط پوست و موی خود و البته با دریافت مشاوره از متخصصان بهترین و موثرترین را از میان انواع مختلف صابون های گیاهی برای بهبود سلامت پوست و موی خود انتخاب کند.

صابون های گیاهی
صابون های گیاهی زعفران

صابون زعفران

صابون زغفران بی اغراق دوست داشتنی و موثرترین عضو خانواده صابون های گیاهی است که دارای خواص شفاف کننده و روشن کننده پوست است.

این صابون به دلیل سرشار بودن زعفران از آنتی اکسیدان، می تواند در برطرف کردن لک، جوش و التهاب پوست موثر باشد.

همچنین کمک به رفع تیرگی نواحی تیره، کمک به تسکین و شاداب کردن پوست، کمک به رفع اگزما، جای جوش و زخم، جلوگیری از پیری زودرس پوست و حذف لایه مرده پوست از دیپر ویژگی های صابون زغفران است.

صابون  رزماری

صابون رزماری یکی از انواع صابون های گیاهی است که موجب جلوگیری از ریزش مو، تحریک ریشه مو، جلوگیری از تبدیل موهای نازک به مو های ضخیم و رفع خارش پوست سر می شود. همچنین تقویت کننده مو است.

خواص صابون حنا

صابون حنا یکی دیگر از انواع صابون های گیاهی است که خاصیت ضد شوره، ضد قارچ، تقویت کننده موی سر، نرم کننده پوست های خشک و حساس و ضد باکتری دارد.

صابون گوگرد

یکی دیگر از صابون های گیاهی، صابون گوگرد دارای خاصیت ضد آکنه، ضد جوش و درمان کننده جوش های دوران بلوغ است.

خواص صابون جوانه گندم

صابون جوانه گندم هم نوعی صابون های گیاهی پرمصرف است که برطرف کننده چربی های زائد پوست، ضد لک و جوش صورت، تقویت کننده و ویتامینه پوست بوده و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد.

صابون های گیاهی
صابون های گیاهی کل ختمی

صابون گل ختمی

صابون گل ختمی نرم کننده پوست های خشک و حساس، ضد حساسیت و خارش های پوستی و نرم کننده طبیعی است. این نوع از صابون های گیاهی برای درمان کک و مک و خشکی پوست استفاده می شود.

خواص صابون زیتون

صابون زیتون برای شستشوی پوست های حساس و به خصوص برای سوختگی های ناشی از آفتاب و به عنوان نرم کننده موی سر کاربرد دارد.

صابون ۷ گیاه

صابون هفت گیاه برای جلوگیری از ریزش مو، رفع شوره، رفع خارش پوست سر و بدن، رفع موخوره و چربی مو کاربرد دارد. علاوه بر آن تقویت کننده پیاز مو و شاداب کننده پوست می باشد.

خواص صابون ۱۲ گیاه

این صابون گیاهی برای رفع موخوره و چربی مو، رفع شوره، جلوگیری از ریزش مو و تقویت پیاز مو مورد استفاده قرار می گیرد.

صابون بادام

صابون بادام از جمله محبوب ترین صابون های گیاهی است که برای درمان جوش های سر سیاه، برطرف کردن لک صورت، نرم کننده پوست های خشک و معمولی، ضد حساسیت و خشکی پوست استفاده می شود.

این صابون دارای مواد معدنی و ویتامین های A و B است و باعث حفظ نرمی و لطافت پوست های خشک می شود.

خواص صابون سدر

صابون سدر، ضد شوره سر، ضد قارچ، نرم کننده، ضد عفونی کننده و تقویت کننده مو می باشد و باعث زیبایی موی سر می شود.

صابون رازیانه

صابون رازیانه جهت جلوگیری از رشد بی رویه موهای زاید و درمان لک های صورت کاربرد دارد.

خواص صابون زرد آلو

این صابون لایه بردار و شفاف کننده پوست صورت است.

صابون های گیاهی
صابون های گیاهی بادام

صابون سفیدآب مغز بادام

صابون سفیدآب مغز بادام برطرف کننده جوش، لک و کک و مک می باشد و مخصوص پوست های خشک و حساس است.

خواص صابون کره کاکائو

صابون کره کاکائو باعث جلوگیری از ترک پوست و آسیب دیدگی بر اثر نور آفتاب می شود.

همچنین نرم کننده و مرطوب کننده پوست و مخصوص پوست های خشک می باشد.

صابون گزنه

صابون گزنه نیز به عنوان یک عضو دوست داشتنی از خانواده صابون های گیاهی، صابونی است که نرم کننده و تقویت کننده مو است.

خواص صابون کتیرا

از صابون کتیرا به عنوان حالت دهنده موهای فر، تقویت کننده، ضد شوره و  به منظور جلوگیری از ریزش موی سر و رفع موخوره استفاده می شود.

صابون های گیاهی
صابون های گیاهی آلوئه ورا

صابون آلوئه ورا

صابون آلوئه ورا از جمله صابون های گیاهی است که این روزها طرفدارن زیادی پیدا کرده است.

این نوع صابون برای  پوست های خشک و حساس مناسب بوده و التیام بخش و ترمیم کننده پوست است.

خواص صابون لایه بردار دریایی

صابون لایه بردار دریایی حاوی املاح و مواد معدنی مورد نیاز پوست است و باعث تسریع روند احیاء سلول ها، حفظ جوانی پوست، برطرف نمودن آلودگی های سطحی و از بین رفتن سلول های مرده پوست می شود.

صابون هفت عصاره

صابون هفت عصاره صابونی ضد جوش و لک، از بین برنده جوش و لک های صورت، مرطوب کننده و شاداب کننده پوست می باشد.

خواص صابون همیشه بهار

صابون همیشه بهار به عنوان برطرف کننده خشکی و ترک های پوست و نیز برای جلوگیری از عرق سوز شدن بدن استفاده می شود.

خواص صابون های گیاهی و فواید آن برای پوست و مو

صابون بابونه

صابون بابونه ضد خارش های پوستی، التیام دهنده جوش های میکروبی پوست، شفاف کننده پوست، ضد عفونی کننده، رفع کننده التهابات و جوش های زیر پوست و مخصوص پوست های چرب می باشد.

صابون گلیسیرینه

صابون گلیسیرینه مخصوص پوست های خشک، مرطوب کننده و شفاف کننده است و برای جلوگیری از چین و چروک های سطحی پوست کاربرد دارد.

صابون کالاندولا

صابون کالاندولا  هم از صابون های گیاهی است که به عنوان یک صابون ضد حساسیت و برطرف کننده خشکی پوست و نرم کننده کاربرد دارد و برای بهبود سوختگی های ادراری نوزادان مورد استفاده قرار می گیرد.

کدام یکی از صابون های گیاهی برای کدام پوست مناسب است؟

کدامیک از صابون های گیاهی برای چه نوع پوست و مویی مناسب هستند؟ این سوالی است که خیلی‌ها پاسخ درست آن را نمی دانند، شما هم اگر تمایل دارید دراین باره بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

پوست های خشک

اگر پوستی خشک دارید، به صورتی که روی پوستتان به اندازه کافی چربی طبیعی پوست وجود ندارد، بهترین و سازگارترین نوع صابون برای شما صابون‌های ملایم و آبرسان همچون صابون‌های کرم‌دار و گلیسیرین است.

گلیسیرین موجود در ترکیب صابون، رطوبت مورد نیاز پوست را تأمین کرده و احساس خشکی و کشیدگی پوست را رفع می‌کند. بنابراین افراد دارای پوست خشک هرگز نباید از صابون‌های سخت که حاوی انبوهی از مواد معدنی و شیمیایی است استفاده کنند.

پوست های چرب

افرادی که پوست چرب دارند، یعنی پوستشان بیش از حد چربی طبیعی تولید می‌کند. این افراد بیشتر مستعد بروز آکنه یا جوش هستند. در این صورت می‌توانند از صابون های گیاهی مخلوط با داروهای ضد آکنه و ضد میکروب یا صابون‌های آنتی باکتریال استفاده کنند.

پوست های آکنه دار

صابون‌های ضد آکنه حتی برای افرادی که پوستشان مستعد آکنه است نیز مفید است. اما مصرف آن بیش از دو بار در روز توصیه نمی‌شود.

همین‌طور افرادی که زیاد عرق می‌کنند و از بوی نامطبوع آن رنج می‌برند می‌توانند از صابون های گیاهی محتوی ضد عرق یا دئودورانت استفاده کنند.

افرادی مانند کودکان و کهنسالان یا کسانی که به واسطه بیماری یا لیزر درمانی، پوست حساسی پیدا کرده‌اند و دارای پوست آسیب‌پذیرتری نسبت به دیگران هستند.

تا آنجا که ممکن است نباید از صابون های گیاهی برای شست‌وشو استفاده کنند و نخست بهتر است که ژل‌های شست‌وشو را جایگزین صابون کنند و در صورتی که ناگزیر به استفاده از صابون بودند، فقط از صابون‌های کرم‌دار استفاده کنند.

اما صابون های گیاهی عطری به‌دلیل خاصیت تحریک‌کنندگی پوست، به خصوص در افرادی که پوست حساس دارند یا زمینه ابتلا به آلرژی را دارند هرگز توصیه نمی‌شود.