صابون ارگانیک زعفران | خواص و ویژگی های صابون زعفران

عکس صابون ارگانیک زعفران

صابون ارگانیک زعفران
صابون ارگانیک زعفران

صابون ارگانیک زعفران یکی از پرمصرف ترین انواع صابون های دست ساز  گیاهی است که در ساخت آن از  روغن های پایه مانند گلیسرین، نارگیل، کرچک و زیتون که هرکدام از آنها روغن های گیاهی پرخاصیت هستند.

بدیهی است ترکیب این روغن های پایه با زعفران، می تواند ویژگی‌ها و خواص برتری به صابون ارگانیک زعفران بدهد.

یکی از مزایای مهم صابون های ارگانیک، عدم استفاده از نگهدارنده‌ها و افزودنی های شیمیایی است که اصولا به بروز عوارض و بعضا حساسیت در مصرف کنندگان منجر می شوند.

به همین دلیل هم مصرف کنندگان صابون ارگانیک زعفران می توانند بدون کمترین نگرانی نسبت به بروز برخی بیماران پوستی و حساسیت‌ها از این نوع صابون استفاده کنند.

دیگر ویژگی مهم صابون ارگانیک زعفران به عنوان یک صابون ارگانیک، حفظ تمام خواص طبیعی موااد تشکیل دهنده آن به دلیل نبود  افزودنی های شیمیایی و صنعتی است.

برهمین اساس نیز استفاده از صابون ارگانیک زعفران نقش بسیار موثری در حفظ طراوت و شادابی پوست و مو ایفا می کند.

ویژگی های صابون ارگانیک زعفران

صابون ارگانیک زعفران یک آبرسان قوی برای مرطوب نگاهداشتن پوست و مو است. در عین حال این صابون به رفع چین و چروک های پوستی، شاداب سازی پوست و سفافیت و طراوت موها کمک شایان توجهی می کند.

همانطور که می دانید، گیاه رعفران، دارای خواصی نظیر روشن کردن پوست، از بین بنده جوش و آکنه و لک پوستی است و در درمان ریزش موی سر است.

زعفران به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد به درمان لکه های تیره پوست کمک کرده و باعث روشن تر و سفید تر شدن رنگ پوست می شود.

همچنین خاصیت ضد باکتریایی قوی این گیاه در پیشگیری از آکنه و جوش صورت و همچنین درمان جای جوش بسیار موثر است.

علاوه بر این‌ها وجود مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی که دارد به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و به درمان ریزش مو و طاسی کمک می کند.

به همین دلیل زمانی که در ترکیب یک صابون ارگانیک قرار می گیرد می تواند تمام ویژگی‌ها و فواید خود را به طور کامل منتقل کند.

تصویر صابون ارگانیک زعفران

صابون ارگانیک زعفران
صابون ارگانیک زعفران

خواص و فواید

  • شفاف کننده و روشن کننده پوست
  • سرشار از آنتی اکسیدان
  • ضدلک، ضدجوش، ضدالتهاب
  • کمک به رفع تیرگی نواحی تیره
  • کمک به تسکین و شاداب کردن پوست
  • کمک به رفع اگزما، جای جوش و زخم
  • جلوگیری از پیری زودرس پوست
  • حذف لایه مرده پوست
  • حاوی ویتامین‌های آ، ب1،ب2،ب3، سی
  • حاوی انواع مواد معدنی مفید برای پوست و مو

ترکیبات

صابون ارگانیک زعفران شامل ترکیبات طبیعی است که عبارتند از:

  • گلیسرین
  • مواد قلیایی گیاهی از پوست نارگیل
  • روغن نارگیل
  • اکسترکت زعفران

نحوه مصرف

بسیاری از افراد در هنگام استفاده از شوینده های اورگانیک، پس از استفاده از آن بر روی پوست و موی خود، به سرعت اقدام به شستشوی آن با آب می کنند.

این روش استفاده از شوینده های گیاهی مانند صابون ارگانیک زعفران، باعث می شود تا مواد تشکیل دهنده این صابون فرصت کافی برای جذب توسط پوست و مو را نداشته باشند.

در حالیکه روش صحیح استفاده از صابون ارگانیک زعفران، این است که، هنگام شستشوی دست، صورت و بدن، یا مو باید اجازه دهید کف صابون ارگانیک زعفران مدتی بین یک تا دو دقیقه باقی بماند و سپس ان را با اب شستشو دهید.

کمی درباره صابون‌ها بدانیم

صابون، به تعریف علم شیمی، نمک یک اسید چرب است. صابون عمدتاً برای شست‌وشو، حمام‌کردن و پاکیزگی استفاده می‌شود، ولی در ریسیدن پارچه نیز صابون استفاده قرار می گیرد و اصولا به عنوان یک روان‌سازها کاربردهای فراوانی دارد.

به ترکیب صابون با روغن به صورت نسبتاً جامد «گریس» گفته می‌شود. صابون‌های تمیزکاری و تطهیر عمدتاً از جمع‌آوری روغن‌ها و چربی‌های گیاهی و حیوانی با محلول غلیظ سود سوز آور(sodium hydroxide)به‌دست می‌آیند.

پیشینه صابون

تصویر صابون ارگانیک مراغه

صابون ارگانیک زعفران
صابون ارگانیک زعفران

بررسی های تاریخی نشان می دهند، ساخت نخستین ماده ای که به شدت به صابون شباهت دارد، مربوط به حدود 2800 سال پیش از میلاد در بابل باستان است.

برخی منابع مصری مربوط به حدود 1500 پیش از میلاد نیز به ساختن چنین ماده‌ای اشاره دارند. در حدود ۶۰۰ سال پیش از میلاد، ملوانان فینیقی‌ها، فن صابون‌سازی (یا صابون پزی) را به سواحل مدیترانه بردند.

در قرن اول میلادی، بهترین صابون از چربی بز و خاکسترهای به‌دست‌آمده از سوزاندن چوب «درخت آلش» به‌دست می‌آمد. تا پایان قرن هجدهم، صابون را از چربی حیوانی و خاکستر چوب تهیه می‌کردند.

در همان هنگام، معلوم شد که می‌توان به‌جای خاکستر چوب، از سود سوزآور، که قلیای حاصل از نمک معمولی است، استفاده کرد.

در همین زمان، روغن‌های گیاهی نظیر روغن زیتون، روغن نخل، روغن نارگیل، روغن کنجد و روغن سویا جانشین چربی‌های حیوانی شدند..

در خاورمیانه

صابون توالت سخت با بوی دلپذیر در خاورمیانه در دوره طلایی اسلامی تولید شد، زمانی که صابون سازی به یک صنعت تبدیل شد.

دستور العمل‌های تهیه صابون توسط محمد بن زکریا رازی (۸۵۴–۸۵۴) شرح داده شده‌است، که همچنین دستور تهیه گلیسیرین از روغن زیتون را داده‌است.

در خاورمیانه صابون از تعامل روغن‌های چرب و چربی‌ها با قلیا تولید می‌شد. در سوریه صابون با استفاده از روغن زیتون به همراه قلیا و آهک تولید می‌شد. صابون از سوریه به سایر نقاط جهان اسلام و اروپا صادر می‌شد.

در ایران

گفته می شود در دوران صفویه و در شهر بروجرد برای اوّلین بار صابون سازی در ایران شکل گرفت و حدود ۱۵۰ سال پیش در زمان قاجار به شهر مراغه برده شد.

هم‌اکنون نیز شهرهای بروجرد و مراغه قطب‌های مهم صابون پزی شناخته می‌شود. در شهر بروجرد نظیر فروش صابون‌هایی با رنگ و بوی خاص معمول است که در آنجا با نام صابون آجز شناخته می‌شود.

از مراغه نیز هرسال نزدیک ۲۰۰ تن صابون تولید شده و به اقصی نقاط کشور ارسال می‌شود که به عنوان صابون مراغه معروف است.

روش ساخت صابون

همهٔ صابون‌های دستشویی با اضافه‌کردن روغن نباتی یا چربی حیوانی (عمدتاً دنبه و پیه) به یک قلیای قوی ساخته می‌شوند.

این کار در دما و فشار بالا صورت می‌گیرد. آنچه حاصل می‌شود، صابون و مادهٔ دیگری به نام گلیسیرین یا گلیسرول است.

گلیسیرین را با یک محلول غلیظ نمک جدا می‌کنند. سپس صابون مذاب را در دستگاه همزن می‌ریزند. پس از این مرحله  عطر و مواد نگهدارنده یا رنگ به آن اضافه می‌کنند.

در نهایت و پس از طی مراحل فوق صابون مذاب را سرد می‌کنند و در اندازهٔ معین قالب‌گیری می‌کنند یا بُرش می‌دهند.