کلاژن سازی | بهترین خوردنی‌ها برای بازسازی دوباره پوست

کلاژن سازی، موثرترین روش برای جوان شدن پوست و مقابله با پیری است. به همین دلیل هم بسیاری از مردم با صرف هزینه های گزاف و تن دادن به روش های مختلف تلاش می کنند تا برای پوست خود کلاژن سازی کنند.

درحالی که، بسیاری از مواد غذایی در دسترس ما، عملا منابع غنی از کلاژن های پوستی هستند و با مصرف آنها می توان در عمل پوستی جوان و شفاف داشت.

جالب است بدانید که تمام مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها، مانند مواد مغذی دیگر نقش مهمی در کلاژن سازی پوست دارند.

در ادامه با مهمترین منابع سرشار از کلاژن و بهترین خوراکی‌ها برای جوان سازی و ضد پیری پوست آشنا خواهیم شد.

کلاژن سازی
کلاژن سازی

گوشت روی استخوان و کلاژن سازی

استخوانها حاوی بافت ژله ای اند که هنگام جوشیدن در آب آزاد می شود، همچنین کلاژن موجود در مرغ و بوقلمون برای کلاژن سازی و همچنین سلامت استخوان‌ها مفید است.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که این ویژگی صرفا مختص گوشت مرغ و دام ارگانیک است که به طور طبیعی پروش یافته اند.

کلاژن سازی سبزیجات تیره

سبزیجات غنی از مواد مغذی هستند، اما احتمالا این را نمی دانیم که در عین حال می توانند از تجزیه کلاژن جلوگیری کنند.

کلروفیل و ویتامین ث موجود در گیاهان به افزایش کلاژن کمک می کند.

علاوه بر اینها کلروفیل آنتی اکسیدانی قوی برای مبارزه با را رادیکال های آزاد دارد که  آسیب های ناشی از یو وی وپیامد آن پیری زود رس را از بین می برد.

لیکوپن موجود در این میوه و سبزیجات کلاژن سازی را بالا می برد بنابراین باید سعی کنید در رژیم تان فلفل قرمز، سیب زمینی، هویج، گوجه پخته شده بگنجانید

کلاژن سازی
کلاژن سازی

مرکبات مفید برای کلاژن سازی

مرکبات سرشار از ویتامین ث هستند که به پیوند اسید آمینه کمک کرده و در فرایند سازی پوست نقش موثری ایفا می کند.

این فرایند برای کلاژن سازی لازم است ویتامین ث پوست را در برابر سموم محافظت می کند و در تجزیه کلاژن نقش دارد بنابراین لیمو، پرتقال، گریپ فورت بخورید

تخم کدو هم کلاژن سازی می کند

تخم کدو منبع روی است و به عنوان آنتی بیوتیک برای کلاژن سازی عمل می کند.

همچنین روی فرایند التیام را بالا می برد و غشای سلول را سالم نگه می دارد روی در اسفناج، لوبیا قرمز،گردو، بادام یافت می شود

تخم مرغ منبع مهم کلاژن سازی

تخم مرغ یکی دیگر از منابع طبیعی کلاژن است. پوست تخم مرغ و زرده آن حاوی کلاژن هستند.

در حقیقت، استفاده از پوست تخم مرغ یک درمان طبیعی برای افزایش سلامت مفاصل به خاطر محتوای سلول های سازنده کلاژن است.

علاوه بر این، تخم مرغ نیز دارای مقدار بالایی از گوگرد است که برای کلاژن سازی لازم است گوگرد به حذف سموم از بدن کمک می کند

کلاژن سازی هویج را دست کم نگیرید

نه تنها برای درمان آکنه، بلکه برای کلاژن سازی به دلیل محتوای بالای ویتامین ” آ ” خوب هستند. در حقیقت، هویج کمک می کند تا کشش پوست افزایش یابد.

کلاژن را احیا میکند و جریان خون به پوست را افزایش می دهد. مصرف هویج تولید چربی را کاهش می دهد

سیر و کلاژن سازی!

زمانی که به دنبال منابع طبیعی برای کلاژن سازی هستید، نباید از سیر صرف نظر کنید. در حقیقت سیر غنی از اسید لیپوئیک، گوگرد و تائورین است و می تواند به کلاژن سازی، کمک کند.

می توانید سیر را همراه  بسیاری از غذاها صرف کنید و برای فرار از دست بوی ناخوشایند دهان، آن را پخته یا کباب کنید.

ماهی عامل موثر در کلاژن سازی

ماهی حاوی پرولین و گلیسین است اگر نیاز به کلاژن سازی ندارید باز هم ماهی بخورید چون امگا3 به کاهش التهاب وخواب کمک می کند و منبع ویتامین د است

کلرلا :کرم رتینول به دلیل اینکه غنی از ویتامین آ است کلاژن سازی را بالا می برد کلرلا نوع طبیعی رتینول است که به صورت پودر، قرص یافت می شود

کلاژن سازی
کلاژن سازی

اسپیرولینا

طبق مطالعه، اسپیرولین نوعی جلبک آبی – سبز است که می تواند به عنوان مکمل بهداشتی برای کلاژن سازی به کار رود. اسپیرولین علاوه بر غنی بودن در آهن، یک قاشق چای خوری از اسپیرولین نیز حاوی محتویات بالایی از مشتقات گلایسین و پرولین است.

اسپیرولین منبع بزرگی از مس نیز هست که یکی از مهم ترین مواد معدنی کلاژن سازی است.

تنها عیب مکمل های غذایی این است که آن‌ها می توانند کمی گران قیمت باشند و در عین حال طعم خوبی هم ندارند.

غذاهای گوگردی

مطالعات نشان داده رژیم غنی از گوگرد – کلاژن سازی بسیار قابل توجهی به همراه داردو. غذاهای حیوانی مثل تخم مرغ، گوشت گاو، مرغ و محصولات لبنی، همه منابع بزرگی از گوگرد و برای کلاژن سازی مورد نیاز هستند.

همچنینمهم است گوگرد سبزیجات را مصرف کنید. برخی از منابع غنی سبزیجات، سیر، بروکلی، پیاز، کلم بروکسل، کلم و غیره هستند.

ژلاتین بهترین ماده برای کلاژن سازی

اگر به دنبال منابع طبیعی کلاژن سازی  هستید، بهتر از ژلاتین پیدا نخواهید کرد. در واقع، ژلاتین نوعی از کلاژن است که با جوشاندن بافت های ارتباطی حیوانات ایجاد می شود. سپس کلاژن آزاد و خشک می شود.

علاوه بر این هضم و جذب ژلاتین آسان است. هنگام خرید ژلاتین باید به کیفیت توجه کنید. ژلاتین گیاهی بخورید.

روغن سبز و سیاه زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود پوست و کلاژن سازی است زیتون های سیاه یا سبز گوگرد بالایی دارند سولفور برای مقابله با برخی بیماری های پوستی مانند درماتیت، به کار می رود.

آلوئه ورا به کاهش آکنه، خارش پوست و جلوگیری از وقوع انسداد منافذ کمک کند.

آکنه به عنوان بیماری پوستی شناخته می شود که منجر به جوش های سر سیاه، جوش ها، و ملتهب شدن تکه های پوست می شود.

گوگرد در بسیاری از محصولات پوست مانند، صابون و لوسیون، پاک کننده‌ها پیدا کنید. علاوه بر آن، متابولیسم را نیز افزایش می دهد.

بذر کتان و گردو

بذر کتان منبع اسیدهای چرب امگا 3 و فیبر هستند. از آنجا که سلول های پوست توسط یک لایه چربی پوشانده می شوند، لایه چربی قوی تر می شود و به کاهش خطوط و چروک کمک می کند.

علاوه بر این اسیدهای چرب، امگا 3 به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ورشد مغز کمک می کنند. با آسیب زدن به پوست، تابش بیش از حد اشعه یو وی جهش های ژنتیکی ایجاد شده که منجر به سرطان پوست می شود.

باید غذاهایی را مصرف کنید که حاوی مقدار زیادی امگا 3 هستند، و باعث افزایش کلاژن سازی، کاهش خطرات سرطان پوست شود. بذر کتان نیز غنی از گوگرد هستند، که برای کلاژن سازی نیز ضروری است.

کلاژن سازی
کلاژن سازی

بوقلمون

بوقلمون علاوه بر کلاژن سازی و بهبود پوست، کاهش خشکی و التهاب سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و روی موجود در آن فشار خون بالا را کاهش و احتمال حمله قلبی وسکته را کاهش می دهد.

اگر می خواهید کلاژن سازی  بالا رود 2تا3 بار در هفته بوقلمون مصرف کنید

لیمو و پرتقال هم کلاژن سازی می کنند

ویتامین ث موجود در پرتغال، لیمو به افزایش کلاژن سازی کمک می کند. در حقیقت ویتامین ث یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند آسیب شدید و رادیکال را کاهش دهد.

دیگر میوه های غنی ویتامین ث پرتقال، توت فرنگی، آناناس، و عنبه هندی هستند. ویتامین ث آفتاب سوختگی پوست را به طور طبیعی کاهش می دهد.

محصولات سویا

ژنیسستئین هورمون گیاهی است که در سویا موجود و در بهبود کلاژن سازی موثر است

کلم

انواع مختلفی کلم وجود دارد آنتی اکسیدان هایی مثل تیوسیانات، لئوتئین،زاگزانتین دارد الاستیسیته، با کلاژن سازی، پوست را بهبود می بخشد.

کلم حاوی اسید فولیک، فیبر، ویتامین ب، آهن، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، منگنز نیز هست همچنین ویتامین ک موجود متابولیسم را افزایش و احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد

آلو

یکی از علل اصلی سالخوردگی پوست، رادیکال های آزاد است که بافت های پوست را تجزیه می کند این آنتی اکسیدان‌ها به خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک می کنند.

آلو حاوی مقدار بالای آنتی اکسیدان‌ها هستند. بنابراین روزانه 5 تا 6 آلو بخورید. در واقع، آلو به عنوان یکی از بهترین منابع کلاژن سازی شناخته می شود

روغن آوکادو

روغن آوکادو به کاهش لکه های پوستی، آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و علاوه بر کمک به فرایند کلاژن سازی، امگا3 موجود در آن از سرطان پوست نیز جلوگیری می کند

کلاژن سازی
کلاژن سازی

کلاژن سازی ماهی سالمون همتا ندارد

روی، امگا3،پروتئین موجود در ماهی برای کلاژن سازی و به تبع آن حفظ سلامت پوست،مرطوب کردن آن، کلاژن سازی و در نهایت جوانسازی پوست بسیار موثر است.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی فراوانی آنتی اکسیدان، ویتامین ث است که نه تنها برای کلاژن سازی پوست بسیار مفید است، بلکه آن را در برابر آفتاب سوختگی هم  محافظت می کند.

توت

توت فرنگی، قره قاط، تمشک،، پر از آنتی اکسیدان‌ها هستند که می توانند به جلوگیری از فروپاشی کلاژن و همچنین کمک به فرایند کلاژن سازی و محافظت پوست از علائم سالخوردگی، موثر باشند.

دانه چیا

چیا یک منبع عالی از امگا 3 است که می تواند با کلاژن سازی و رساندن رطوبت به پوست به حفظ سلامت سلول های پوست کمک کند

لوبیا

لوبیا حاوی اسید است که به عنوان ماده ضد پیری شناخته شده این اسید می تواند آب را نگه دارد، به کلاژن سازی و  کاهش چین و چروک کمک کند.

علاوه بر این، اسید می تواند رطوبت پوست را افزایش دهد در نتیجه پوست را صاف و مرطوب نگه می دارد.

کشش پوست، رشد سلول های پوست، روند کلاژن سازی را افزایش داده و مفاصل سالم را حمایت می کند.

چای سفید

براساس تحقیقات، چای سفید به حفاظت از پروتئین های پوست، به خصوص کلاژن سازی  کمک می کند.

همچنین از فعالیت آنزیم هایی که باعث تجزیه کلاژن و ایجاد و چین و چروک می شود جلوگیری می کند.

پورش گوشت با علف

گوشت علف خورده نیز سرشار از اسید های چرب امگا 3 است که به حفاظت از غشاهای چربی که اطراف سلول های پوست هستند، کمک می کند.

این غذا به کاهش التهاب کمک کرده و آمینو اسیدهای ضروری را به منظور حفظ تعادل پوست ارائه می کند.

شکلات

جریان خون در پوست را افزایش داده و در برابر آسیب یو وی محافظت می کند.

کلاژن سازی
کلاژن سازی

میوه گل رز

میوه گل رز به عنوان عصاره گیاهان و منبعی بزرگ از کلاژن شناخته می شوند که نباید از آن‌ها صرف نظر کنید. همچنین حاوی مقدار زیادی ویتامین ث هستند که برای کلاژن سازی کشف شده است.

عسل

عسل یکی از مهمترین منابع کلاژن سازی است و در صورتی که به طور روزانه استفاده شود خواص درمانی دارد. همچنین عسل  به فرآیند بازسازی سلول پوست و همچنین تشکیل پروتئین کلاژن سالم و کمک می کند.

مکمل های کلاژن

بنابراین، مواد مغذی به راحتی توسط بدن جذب نمی شوند. توصیه می کنیم هنگام افزایش مصرف کلاژن، مواد غذایی غنی از کلاژن را زیاد کنید.

کلاژن سازی و جوانسازی پوست در 4 هفته

جوانی و زیبایی از نعمت‌های خدادادی است و باید برای حفظ آن تلاش کنید. افرادی که به چهره خود اهمیت می‌دهند، اعتماد به نفس بیشتری دارند.

طی این چهار هفته بیشتر به زیبایی خود اهمیت دهید تا بعد از اتمام دوران تغییرات ظاهری مثبتی را در چهره خود ببینید.

هفته اول

تقویت کلاژن‌سازی پوست

شب‌ها هنگامي كه به خواب مي‌رويد، فرايند ترميم پوست آغاز مي‌شود؛ در اين زمان جريان خون پوستي تندتر شده در نتيجه ذخيره اكسيژن پوست افزايش مي‌يابد.

اسيدهاي آمينه پوست وارد عمل شده كلاژن توليد مي‌كنند كه دشمن شماره يك چروك‌هاي پوست است؛ اگر‌ فقط خواب كافي (حدود هشت ساعت) داشته باشيد اين اتفاقات مي‌افتد.

خوشبختانه به راحتي مي‌توان خوابيد، فقط كافي است قبل از خواب از خواندن داستان‌هاي مهيج و پراسترس و گوش دادن به اخبار و خوردن قهوه خودداري كنيد.

بهترين راه رسيدن به آرامش: لباس خواب بپوشید تا راحت‌تر  آرامش را در آغوش بگیرید، نگراني‌ها وافكار خود را براي صبح فردا كنار بگذاريد. لپ‌تاپ و تلويزيون را خارج از محدوده ديد خود قرار دهيد.

بهترين فعاليت: ورزش جريان خون را تقويت كرده در نتيجه اكسيژن بهتر و بيشتر داخل اندام‌هاي حياتي و بافت‌ها مي‌شود، اندورفين‌ها آزاد شده و جايي براي استرس باقي نمي‌گذارند، در اين ميان پوست نيز بي‌نصيب نمي‌ماند.

نرمش‌هاي اندام تحتاني، مناسب تقويت جريان خون است زيرا بزرگ‌ترين عضلات بدن شما را به تحرك مي‌اندازد، نظير بالا رفتن از پله، دوچرخه سواري، كلاغ پر و پرش به جلو. نرمش و ورزش باعث خروج مواد زائد از صورت شما هم مي‌شود.

فقط 20 دقيقه نرمش و عرق ريختن پف زير چشم‌ها را به نحو چشمگيري كاهش مي‌دهد اما به خاطر داشته باشيد كه نرمش‌هاي شما حداقل چند ساعت با خواب‌تان فاصله داشته باشد.

زيرا هورمون‌هاي خوني كه بعد از نرمش ترشح مي‌شوند، نمي‌گذارند راحت و سريع به خواب رويد.

بهترين توصيه:

هزارمين دليل براي حذف كامل شكر از رژيم غذايي. براساس مطالعات صورت گرفته شكر با فيبرهاي كلاژني پركننده پوست پيوند خورده، آنها را سفت وسخت كرده و در نهايت منجر به بروز چروك مي‌شود.

گفته مي‌شود عملكرد كرم‌هاي زيبايي جديد شكستن اين پيوند كلاژن- شكر است.

کلاژن سازی
کلاژن سازی

هفته دوم

 پاکسازی مستمر شبانه

يادتان باشد هر سن و سالي كه دارد يا پوست‌تان از هر نوع كه باشد، پاك كردن پوست از آلودگي و دود و البته آرايش‌هاي صورت قبل از خزيدن زير لحاف، بسيار بسيار ضروري است.

به‌منظور رسيدن به بهترين نتيجه به جاي صابون، از يك پاك‌كننده ملايم ساده استفاده كنيد. صابون حاوي سورفكتانت (مواد شيميايي مولد كف) است كه موجب خشكي و تشديد چروك‌هاي ظريف پوست مي‌شود.

لایه‌برداری را فراموش نکنید: در اواسط دهه 20 زندگي، بازسازي سلول‌هاي پوستي از هر 21 روز به هر 30 روز كاهش مي‌يابد، و با ورود به دهه 40 اين زمان به 40 روز مي‌رسد.

براي داشتن پوستي درخشان‌تر خودتان سلول‌هاي مرده را جدا كنيد؛ با مصرف يك كرم لايه بردار، پوست شما سريع‌تر خود را ترميم و دوباره‌سازي‌ مي‌كند.

رتينوئيدها، نسخه درماني ويتامين A، بهترين ماده براي تسريع سلول‌سازي‌ است كه كلاژن‌سازي‌ رانيز سرعت بخشيده و خطوط ظريف صورت را محو مي‌كند. Renova و Retin-A براي پوست معجزه مي‌كنند.

رتينول،  از خانواده رتينوئيدها كه بدون نسخه در دسترس قرار دارد، ضد‌چروك و آكنه است اما هر دوي اين محصولات باعث قرمزي و پوسته پوست شدن پوست مي‌شود.

به‌منظور كاهش اين عوارض جانبي، مصرف فقط كمي كرم، به اندازه نخود، روي تمام قسمت‌هاي صورت و گردن توصيه مي‌شود.

اگر مي‌خواهيد ببينيد به اندازه استفاده كرده‌ايد يا خير، يك عدد دستمال كاغذي روي صورت‌تان قرار دهيد، اگر افتاد يعني كافي و به اندازه بوده است اما اگر به‌صورت‌تان چسبيد يعني بيش از حد استفاده كرده‌ايد.

هفته سوم

محو چروک‌ها و جوش‌ها

عاشق آفتاب هستيد، اما براي بار صدم بايد گفت حتما از ضد‌آفتاب با درجه حفاظتي بالا استفاده كنيد.

چرا! نور آفتاب مسئول بيش از 90 درصد پيري‌هاي زودرس پوست است. اما هنوز هم فقط عده‌اي كم هر 365 روز سال از ضدآفتاب استفاده مي‌كنند.

عادت كنيد هر روز صبح حتي اگر هوا ابري يا باراني است، به اندازه يك قاشق چاي‌خوري پر ضدآفتاب به‌صورت و گردن خود بماليد و البته هميشه بهترين نوع محصول را با توجه به نوع پوست خود انتخاب كنيد.

ضدآفتاب‌هاي فيزيكي حاوي دي اكسيد تيتانيوم و اكسيد زينك هستند كه از نفوذ طيف وسيعي از اشعه‌ها به داخل پوست جلوگيري مي‌كنند.

اما مشكل اين است كه، مخصوصا روي پوست‌هاي تيره، قدري گچي به‌نظر مي‌رسند و آرايش كردن روي آن خوب نمي‌شود.

پس بهتر است از اين نوع ضدآفتاب براي بدن و براي صورت از ضدآفتاب‌هاي حاوي تركيبات شيميايي نظير مزوريل يا آووبنزون استفاده كنيد.

نوع اخير ضدآفتاب‌ها درحالي‌كه پوست را از UVA و UVB مصون نگاه مي‌دارند، سبك بوده، به راحتي پخش مي‌شوند و اثري از خود روي پوست به جاي نمي‌گذارند.

بهترين توصيه: مصرف مرطوب‌كننده فراموش نشود در كنار فوايد آني، استفاده از مرطوب كننده‌ها از آسيب‌هاي آينده هم جلوگيري مي‌كند.

به‌دنبال نوعي مرطوب‌كننده باشيد كه خواص ضدآفتاب هم داشته (مقاومت در برابر اشعه‌هاي UV و راديكال‌هاي آزاد ناشي از آن) و حاوي مواد ضد‌پيري مانند پپتيدها باشد كه در توليد كلاژن مؤثر است.

آکنه‌ها را بکشید: در اين هفته پوست شما هم صبح و هم شب نيازمند مراقبت بيشتر است زيرا بالايي‌‌ترين لايه آن طي لايه برداري برداشته شده است.

مصرف روزانه كرم صورت از تحريك پوستي جلوگيري و رطوبت طبيعي پوست را تامين مي‌كند. محققان مصرف لايه‌اي ضخيم از فرمولاسيوني حاوي گليسرين و اسيد هيالورونيك را توصيه مي‌كنند كه جاذب آب است.

در صورتي كه پوست شما مستعد آكنه است، از فرمولاسيون ژلي فاقد چربي يا لوسيون استفاده كنيد كه در عين تامين رطوبت پوست، منافذ پوستي را نمي‌بندد.

مصرف مرطوب‌كننده در تابستان و اوايل پاييز اصلا فراموش نشود. درحالي‌كه هواي مرطوب پوست را‌تر و تازه نگه مي‌دارد، گرماي شديد و نور خورشيد آن را خشك مي‌كند.

بهترين توصيه: به تازگي انواع سرم‌هاي مراقبتي پوست حرف و حديث‌هاي زيادي به پا كرده‌اند كه البته اكثر آنها درست است.

آنها با محتواي بالايي از مواد فعال در عين حال سبك بوده به راحتي به عمق بيشتري از پوست نفوذ مي‌كنند.

به هنگام خريد به‌دنبال سرم‌هاي ضد‌پيري باشيد كه حاوي پپتيدهاي سفت كننده، فاكتورهاي ترميمي و دوباره‌سازي‌ پوست و انواع گياهان دارويي و البته نياسين اميد. همانطور که می دانید ويتامين B سفيد‌كننده است.

از فیلرهای پوست بدانید!

استفاده از یخ برای جوانسازی پوست!

چروک‌ها و جوش‌ها را محو کنید

کلاژن سازی
کلاژن سازی

هفته چهارم

آبرسانی در اولویت نخست

با آبرسانی پوست می‌توانید پوست خود را جوان کنید. آبرسانی پوست را ترمیم و پاکسازی کره و آن را شاداب می‌کند. تاثیر آبرسانی موقت است و برای حفظ سلامت پوست خود می‌توانید حتی هفته‌ای چهار بار این کار را انجام دهید.

در‌واقع در آبرسانی پوست یا هیدرودرمی رطوبت کافی به پوست می‌رشد. درست است که در هر سنی می‌توانید پوست خود را آبرسانی کنید.

اما بهترین سن آبرسانی پوست 30سال به بالاست که زمان شروع چروک‌های روی پوست است.

اگر سن‌تان بیشتر از 30سال است، حتما پوست خود را آبرسانی کنید و چین و چروک‌های سطحی  را از پوست خود دور کنید.

فراموش نکنید که آبرسانی کار درمانی نیست و تنها برای شادابی پوست انجام می‌شود. در آبرسانی باید از کرم‌های مرطوب-کننده استفاده کنید.

بهتر است بدانید که برای افرادی که پوست چرب دارند، استفاده از این تکنیک توصیه نمی‌شود چون ممکن است باعث ایجاد جوش شود.

بهترین توصیه: می‌توانید ابزار آبرسانی را از داروخانه تهیه کنید و خودتان در خانه به‌راحتی این کار را انجام دهید، برای رطوبت رساندن به لایه بیرونی پوست از دستگاه بخور با کرم‌های مخصوص آن استفاده کنید.

با این کار بخار آب جذب پوست‌تان می‌شود و شادابی به پوست شما می‌رسد. فراموش نکنید که بعد از آبرسانی‌ پوست حتما از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید تا رطوبت همچنان در پوست شما باقی بماند.

گردآوری: تیم تولید محتوای ایران کازمد

منابع: وبسایت های namnak و beytoote و سایر منابع اینترنتی