ارز 4200 تومانی موجب کمبود 200 قلم دارویی شده است

ارز 4200 تومانی موجب کمبود 200 قلم دارویی شده است


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: ارز 4200 تومانی و کمبود آن موجب شده واردات دارو و مواد اولیه دارویی در نیمه دوم امسال در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار گیرد به طوری که فهرست اقلام دارویی کمیاب و نایاب به 200 قلم رسیده و بسیاری از داروها از دسترس بیماران خارج شده است.


 

سیدعلی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان با ابراز نگرانی شدید دراین‌باره گفت: متاسفانه با وضعیت بسیار دشواری مواجهیم؛ از نیمه دوم امسال کمبود اقلام  دارویی به حدود 200 قلم رسیده و این داروها در داروخانه‌ها کمیاب و حتی نایاب شده که  به تبع آن مردم واقعا دچار مشکل شده‌اند.

 

وی تصریح کرد: اتفاق عجیب و نگران‌کننده این است که تا به حال کمبود اقلام دارویی اغلب مربوط به داروهای وارداتی بود اما متاسفانه در اتفاقی بسیار کم‌سابقه، این کمبود به داروهای تولید داخل هم سرایت کرده و خیلی از داروهایی که طی 20 سال اخیر هیچ مشکلی برای تامین آن نداشتیم، در فهرست داروهای کمیاب قرار گرفته است.

 

فاطمی ادامه داد: مواد اولیه این داروها مشمول دریافت ارز 4200 تومانی است و با توجه به این‌که تامین آن برای دولت دشوار است، هم‌اکنون اعتبار آن به موقع در اختیار شرکت‌های داروسازی داخلی قرار نگرفته و گاهی چند هفته تا چند ماه با کمبود مواد اولیه موثره مواجه می‌شوند. این اتفاق حالا به کمیاب و نایاب شدن 200 قلم دارو و رونق گرفتن بازار سیاه منجر شده و وضعیت را نگران‌کننده ساخته است.

 

نایب رئیس انجمن داروسازان به فهرست برخی از داروهای کمیاب و نایاب‌شده اشاره و اظهار کرد: مثلا شربت ساده لاکتولوز که برای درمان بیماری‌های  گوارشی است فوق‌العاده کمیاب شده، خیلی از داروهای اعصاب در دسترس نیست، داروهای بیماران مبتلا به صرع به سختی پیدا می‌شود، بعضی داروهای هورمونی کمیاب شده و ...، همه این‌ها داروهای تولید داخل است که به وفور در داروخانه‌ها وجود داشت اما در چندماه اخیر کمیاب و نایاب شده است./ خراسان
برچسب‌ها:

ارز 4200 تومانی موجب کمبود 200 قلم دارویی شده است

به اشتراک بگذارید: