با کمبود معمولی‌ترین داروها در کشور مواجهیم

با کمبود معمولی‌ترین داروها در کشور مواجهیم


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: اگرچه قبل‌ترها مباحث کمبود دارویی مربوط به داروهای خارجی و عمدتا بیماران خاص بود اما در حال حاضر با کمبود معمولی‌ترین داروهایی که سابقه تولید ۵۰ یا ۶۰ ساله در ایران دارند، مواجه هستیم داروی تتراسایکلین، قرص کلیدینیوم سی، داروهای اعصاب و تشنج حال جزو داروهای نایاب به شمار می‌آیند.

سید علی فاطمی در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره ارز دارویی در کشور گفت: دارو باید هم در دسترس و هم قابلیت خرید توسط مردم را داشته باشد؛ نظر ما این است اگر ارز دولتی را حذف و ارز دارو، نیمایی شود به طور قطع دسترسی مردم به دارو بسیار افزایش خواهد داشت و آنان نیز راضی‌تر خواهند بود اما اگر حمایت‌های بیمه‌ای وجود نداشته باشد و یارانه‌ای که باید به افراد داده شود، داده نشود مردم نمی‌توانند دارو را خریداری کنند زیرا پرداخت از جیب مردم افزایش می‌یابد براین اساس لازم است هر دو کاربه موازات یکدیگر انجام شود این امکان وجود ندارد که یک کار انجام بشود و کار دیگری انجام نشود . 
 
وی در ادامه بیان کرد: درحال حاضر یارانه‌ای که داده می‌شود دولت به ازای هر یک دلار تقریبا ۲۶ هزار تومان سوبسید پرداخت می‌کند درحالی که این رقم قابلیت صرفه‌جویی و ذخیره‌سازی دارد. در حال حاضر ما بسترهایی را در کشور داریم که باید فعال‌تر عمل کنند به عنوان مثال سامانه پرونده الکترونیک سلامت باید هرچه زودتر راه اندازی شود و سامانه تی‌تک نیز همه داروها را برگیرد به طور قطع اگر همه این کارها انجام شود ما می‌توانیم مصرف‌کننده‌های واقعی دارو را پیدا کنیم و پولی که به دست دولت می‌رسد به آنان دهیم .
 
فاطمی با تاکید بر آنکه تا زمانی که یارانه به دست شرکت واردکننده، تولید کننده یا واسطه‌ها باشد هدر خواهد رفت، عنوان کرد: حتی بخشی از این پول به دارویی تبدیل می‌شود که از مرز نیز خارج خواهد شد زیرا در خارج قیمت‌ها بسیار بیشتر از کشور ایران است براین اساس زمانی که دارو گران و یا قیمت واقعی باشد دیگر امکان ندارد که دارو به خارج قاچاق شود و در نهایت دسترسی مردم به دارو هم بیشتر خواهد شد.
 
نایب رییس انجمن داروسازان ایران درباره ذخیره دارو توسط مردم مطرح کرد: زمانی که دارو کمیاب می‌شود مردم به ذخیره سازی مشغول می‌شوند حق هم با آنان است زیرا از لحاظ روانی به این می‌اندیشند که دارو در حال تمام شدن است اما اگر دارو با قیمت واقعی باشد و کمیاب نشود صرفه‌جویی در مصرف دارو را نیز شاهد خواهیم بود.
 
وی با اشاره به اینکه در حال‌حاضر مصرف بی‌رویه دارو در کشور بسیار است، اظهار کرد: بسیاری از داروها در یخچال‌ها و قفسه خانه‌ها فاسد و از بین می‌روند که این موضوع ناشی از نگرانی مردم است بدون شک حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع مردم و کشور است اما به شرط آنکه سازمان‌های بیمه‌گر با پولی که به دست دولت می‌رسد مصرف‌کننده واقعی دارو را شناسایی و حمایت کنند .
 
نایب رییس انجمن داروسازان ایران درباره عدم تخصیص ارز برای شش ماه دوم سال گفت: ارز دارو دو و یک دهم میلیارد برای شش ماه دوم سال بوده که متاسفانه تاکنون تخصیص داده نشده است؛ تقریبا یک میلیارد دلار آن برای واردات کنندگان و یک و یک دهم میلیارد آن هم برای تولیدکنندگان بوده که باید با آن مواد اولیه خود را وارد می‌کردند ارز دارو برای شش ماه اول سال داده شد اما متاسفانه هم اینک پولی در اختیار دولت نیست که ارز را تخصیص دهد همین موضوع سبب آن شده که ما با کمبود بی‌سابقه دارو مواجه شویم.
 
فاطمی همچنین افزود: در گذشته مباحث کمبود دارویی مربوط به داروهای خارجی و عمدتا بیماران خاص بود اما در حال حاضر با کمبود معمولی‌ترین داروهای که سابقه تولید ۵۰ یا ۶۰ ساله در ایران دارند، مواجه هستیم داروی تتراسایکلین، قرص کلیدینیوم سی، داروهای اعصاب و تشنج حال جزو داروهای نایاب به شمار می‌آیند.
 
وی با اشاره به اینکه با کمبود ۲۰۰ قلم داروی در داروخانه‌ها مواجهیم، تصریح کرد: بسیاری از این ۲۰۰ قلم دارو ایرانی هستند اگر با همین وضعیت پیش رویم تا پایان سال با بحران دارویی جدی روبه رو خواهیم شد .
 
وی راهکار حل مشکل کمبود دارویی را تامین دارو با هر ارز موجود دانست و گفت: قدم اول این است که در حال حاضر ارز مورد نیاز با هر قیمتی (ارز دولتی با نیمایی) تامین شود تا فعلا دارو در دسترس مردم باشد اما در برنامه بلند مدت ارز ۴۲۰۰ تومانی چاره کار نیست زیرا می‌تواند منشأ رانت، فساد و قاچاق معکوس باشد.
 
نایب رییس انجمن داروسازان ایران گفت: امیدواریم هرچه سریع‌تر دولت این موضوع را متوجه شود و مشکلات را حل کند نهایتاً مردم  بتوانند عدم وجود پوشاک یا غذا را تحمل می‌کنند اما به فرض مثال دارو نیاز یک کودک است و والدین او حتی به قیمت فروش فرش زیر پای خود تمایل به تهیه دارو برای فرزند خود دارند که در این میان ممکن است این دارو از بازار سیاه ناصرخسرو یا قاچاق تهیه کنند این در حالیست که این امکان وجود دارد دارو با قیمت واقعی و پوشش بیمه در دسترس آنان قرار گیرد.
 
برچسب‌ها:

کمبود معمولی ترین داروها کشور مواجهیم

به اشتراک بگذارید: