ارز ترجیحی دارو هم به احتمال زیاد حذف خواهد شد

ارز ترجیحی دارو هم به احتمال زیاد حذف خواهد شد


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ارز ترجیحی در حوزه‌ی دارو به احتمال بسیار زیاد حذف خواهد شد اما باید برنامه‌ریزی شود که به بیماران فشار نیاید. اگر این برنامه ریزی انجام نشود که تا به حال نیز نشده است احتمال دارد بیمه ها پرداخت این مبالغ را قبول نمی‌کنند و اگر به زور هم قبول کنند احتمال دارد که توانایی پرداخت نداشته باشند و با معضلات دیگری مواجه شویم. 

همایون سامه‌یح درباره‌ی کاهش ۲ هزار میلیاردی بودجه وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱ با توجه به همه گیری کرونا اظهار داشت: بودجه دولت حدود ۱۵ درصد نسبت به پارسال کاهش پیدا کرده است. البته تمهیداتی هم در نظر گرفته شده که دچار مشکل نشویم. ما باید شرایط اقتصادی مملکت را در نظر بگیریم و سطح توقع مان را پایین بیاوریم. باید با چیزی که داریم بسازیم اما بر اساس امکاناتی که داریم بهترین امکانات را به مردم ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: بی‌شک دولت ناگزیر به کاهش بودجه در سال ۱۴۰۱ بوده است. بالاخره دچار مشکلات اقتصادی هستیم. نمی‌شود استقراض کرد و پول بدون پشتوانه چاپ کرد زیرا تورم به شدت بالا می رود. برای جلوگیری از چنین مشکلی به هر حال بودجه این بخش کم شده است که مقداری برای دولت صرفه جویی شود. 

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه جلسات در ارتباط با بودجه ۱۴۰۱ در جریان است، گفت: رایزنی ها انجام می شود اما باید صبر کنیم جلسه کمیسیون تلفیق تشکیل شود. نمایندگان کمیسیون بهداشت و وزارت بهداشت در این جلسات حضور خواهند داشت و چیزی که آن در کمیسیون تلفیق و در نهایت در صحن مجلس تایید می‌شود، ملاک است.

وی در ارتباط با کمبود دارو در روزهای اخیر که به گفته مقامات سازمان غذا و دارو به دلیل تخصیص نیافتن ارز ترجیحی ۶ ماهه دوم سال بوده است، گفت: ارز مورد نیاز تخصیص یافته و تامین شده اما کم آمده است. البته براساس مذاکرات اخیر، بانک مرکزی اعلام کرده به هر نحوی که شده تا آخر امسال ارز ۴۲۰۰ تومانی تأمین کند که آن هم با مشکلاتی مواجه است، اما در نهایت در حال حاضر خرید بسیاری از داروها به صورت بسیار زیر پوستی با ارز آزاد انجام شده است و بیماران آن را با قیمت ارز آزاد تهیه می کنند.

 
برچسب‌ها:

ارز ترجیحی دارو هم احتمال زیاد حذف خواهد

به اشتراک بگذارید: