پالایشگاه پلاسما در کشور نداریم

پالایشگاه پلاسما در کشور نداریم


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر:  بخش خصوصی ظرفیت بسیار خوبی در حوزه‌ی صنعت پلاسما در کشور ایجاد کرده است اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم پالایشگاه و ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم که ماده اولیه را در داخل کشور به فرآوردهای باارزش پلاسمایی تبدیل کنیم. 

عبدالمجید چراغعلی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با بیان این مطلب درباره اهمیت صنعت پلاسما در ایران گفت: صنعت پلاسما در کشور ما تاریخچه قدیمی دارد و مباحث آن از سالهای ۱۳۵۰ در کشور آغاز شده است. تاکنون صنعت پلاسما فراز و نشیب‌های بسیاری را در ایران پشت سر گذاشته است اما در مقایسه با سایر صنعت‌های داروسازی در کشور هنوز نتوانسته جایگاه خود را به دست آورد.

 

وی در ادامه بیان کرد: بعد از انقلاب و شروع نظام جمهوری اسلامی بسیاری از صنایع ما به طور کامل دولتی شد گرچه قبل از آن هم سازمان انتقال خون دولتی بود اما پس از انقلاب هم به طور انحصاری در اختیار دولت قرار گرفت در اواخر دهه ۸۰ به بعد هم بخش خصوصی در صنعت پلاسما فعال شد با این وجود آن جهشی که از این صنعت انتظار می‌رفت تاکنون رخ نداده است. جایگاه فعلی صنعت پلاسما در کشور مناسب نیست .

 

این استاد داروشناسی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله همچنین افزود: ما برای صنعت پلاسما در کشور به مواد اولیه نیاز داریم درحال حاضر صنعت پلاسما به جز کارکرد اهدای آن به بیماران از هیچ جایگاهی برخوردار نیست و برخلاف دیگر حوزه‌ها که می‌توانیم از سلول و مولکول استفاده کنیم اما صنعت پلاسما همچنان متکی به اهداکنندگان است. 

 

چراغعلی با بیان اینکه درحال حاضر  حدود ۱۳ مرکز فعال توسط بخش خصوصی تاسیس شده است، عنوان کرد: این مراکز از اهداکنندگان، پلاسما  دریافت می‌کنند؛ انتقاد من این است در بخش خصوصی به کارکردهای پلاسما پس از جمع‌آوری آن توجه کافی نشده است زیرا افرادی که پلاسما را اهدا می‌کنند فعالیتی بسیار ارزشمند و انسانی را انجام می‌دهند و این عمل آنان کمک به بیماران محسوب می‌شود اما متاسفانه در این باره دیدگاه خوبی وجود ندارد .

 

وی با اشاره اینکه خوشبختانه ما زنجیره‌ی ارزش افزوده پلاسما را به خوبی در کشور ایجاد کرده‌ایم، مطرح کرد: در حال حاضر پلاسمای بسیار باکیفیتی در سازمان انتقال خون تولید می‌شود با توجه به اینکه در دو دهه اخیر تلاش‌های بسیار خوبی شده است امروزه حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار پلاسمای ارزشمند و قابل استفاده در صنعت پلاسما داریم. اما چون پالایشگاه پلاسما با ظرفیت کافی در کشور نداریم پلاسمای موجود در کشور را به آلمان، فرانسه انتقال می‌دهیم تا به فرآوردهای پلاسمایی تبدیل و مجدد به ایران بازگردد و مورد استفاده قرار گیرد .

 

این استاد داروشناسی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله همچنین افزود: درحال حاضر بخش خصوصی ظرفیت بسیار خوبی را ایجاد کرده است اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم پالایشگاه و ظرفیت‌هایی را ایجاد کنیم که بتوانیم ماده اولیه را در داخل کشور به فرآوردهای باارزش پلاسمایی تبدیل کنیم. امروزه خوشبختانه مواد اولیه نسبتا خوبی داریم اما کافی نیست و باید گسترش یابد ما برای آنکه بتوانیم محصولات مربوط به پلاسما را در کشور تولید کنیم به طور قطع باید یک و دو دهم میلیون پلاسما در سال در کشور تولید شود ما باید با تلاش همکاران این صنعت را به صنعتی کاملا علمی و سلامت محور از نظر جامعه تبدیل کنیم که این امر با حمایت و کمک دانشگاه‌ها، محققین امکان‌پذیر می‌شود.
برچسب‌ها:

پالایشگاه پلاسما کشور نداریم

به اشتراک بگذارید: