واکسن برکت، همچنان یک معمای بزرگ است

واکسن برکت، همچنان یک معمای بزرگ است


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: یک پزشک عمومی گفت: اخیرا شنیده شده است که قرار بوده مدارک و مستندات علمی مربوط به واکسن برکت به سازمان جهانی بهداشت WHO ارائه شود این در حالیست که ما هیچ آمار و مستندات متقنی درباره کارآیی واکسن برکت در برابر سویه‌های مختلف نداریم. به عبارت دیگر، واکسن برکت، همچنان برای ما یک معمای بزرگ است.

هادی یزدانی همچنین درباره حواشی اخیر مربوط به واکسن آسترازنکا در حالی که برای تزریق دوز سوم در انتظار تامین این واکسن بودند افزود: من حواشی مربوط به واکسن آسترازنکا را خیلی واقعی و هدایت نشده، نمی‌دانم. همانگونه که گفته شد، مواقعی که این واکسن در کشور کمیاب می‌شود، یک مرتبه حواشی در فضای مجازی درباره عوارض عجیب و غریب و البته غیرواقعی درباره آن مطرح می‌شود.

وی همچنین اضافه کرد: درباره مسئله واکسن، نکته مطرح دیگر این است که همچنان رسانه‌های جریان‌ساز به جای آگاهی بخشی درباره تاثیر واکسن در مقابله با کرونا یا موضع منفعلانه دارند یا مواضعی خلاف علم و مصالح مردم اتخاذ می‌کنند. همین مسئله، سبب شده تا مثلا برخی که دوز اول واکسن را زدند از تزریق دوز دوم یا بعد از آن اجتناب می‌کنند.

وی، همچنین اضافه کرد: البته برخی از افراد هم که بنای تزریق واکسن را دارند نیز واکسن‌های قابل اعتماد مدنظر خود را پیدا نمی‌کنند. می‌شد که شاهد شکسته شدن این سیکل باشیم به شرط آنکه از ابررسانه‌ها استفاده شود که البته نشد!

یزدانی همچنین درباره‌ی شیوع اومیکرون اظهار داشت: آمار مبتلایان و مراجعین ما به وضوح نسبت به سویه‌های پیشین بیشتر شده و این افزایش، کاملا ملموس و نگران کننده است. از نظر علائم بیماری به شخصه، تفاوت خاصی نسبت به گذشته احساس نمی‌کنم اما از نظر شدت سرایت پذیری، سویه امیکرون، قدرت سرایت‌پذیری فوق‌العاده بیشتری نسبت به گذشته دارد.

وی تصریح کرد: اگر قبلا برای یافتن علت ابتلای یک فرد باید به دنبال تماس او در دو هفته گذشته می‌گشتیم، الان این میزان به یک یا دو روز رسیده است. مثلا، فرد عنوان می‌کند که دو روز قبل در یک میهمانی دعوت بوده که فرد دیگری سرفه می‌کرده است.

یزدانی، اضافه کرد: شدت علائم شاید خیلی بالا نباشد، اما مسئله در این جاست که وقتی قدرت سرایت‌پذیری ویروس افزایش یافته و تعداد بیشتری از افراد به آن مبتلا شوند، طبعا همان سویه ممکن است در صورت ابتلای افراد ضعیف‌تر، علائم شدیدتری در آن‌ها ایجاد کند. وقتی تعداد ابتلا افزایش پیدا کند، احتمالا میزان مرگ و میر و بستری افراد نیز بالا خواهد رفت. البته، پیش‌بینی شخصی من این است که این میزان از بستری و جان باختن افراد بر اثر ابتلا به امیکرون، حتی نزدیک به اوج فجایع زمان پیک سویه دلتا هم نخواهد رسید./ امتداد
 
برچسب‌ها:

واکسن برکت همچنان یک معمای بزرگ است

به اشتراک بگذارید: