چرا بی‌قراری کرونا هر بار از قم آغاز می‌شود؟

چرا بی‌قراری کرونا هر بار از قم آغاز می‌شود؟


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: نخستین مبتلایان، نخستین فوتی‌ها از ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور در استان قم ثبت شده است. کمااینکه به گفته‌ی رییس انستیتو پاستور پس از بررسی و مطالعات تشخیصی برخی مبتلایان و جانباختگان ناشی از این ویروس در آغاز در این استان بود که ورود رسمی کرونا به کشور روز 30 بهمن سال 98 تایید و اعلام شد.

دو سال از آن تاریخ گذشته است اما کماکان نخستین بی‌قراری‌های کرونا در هر پیک از قم آغاز می‌شود و حتی پس از تامین واکسن کرونا و واکسیناسیون در سطح وسیع آن در کشور هنوز قم در تصرف ضد واکسن‌ها و مراد و مریدان نگون‌بخت طب خود ساخته ای به نام طب اسلامی است.

این گروه خاص اگرچه با آغاز همه‌گیری کرونا در کشور، با اصرار بر مصرف داروهای خاص و خودساخته ی گیاهی سودهای کلانی به جیب زدند با ورود واکسن نیز منافع خود را در خطر دیده و هجمه های گسترده ای را علیه آن آغاز کردند و بذر ترس ناشی از عواقب واکسن کرونا در جامعه را به گونه‌ای غیرمسوولانه به طور گسترده پاشیدند.

اگرچه تزریق واکسن از سوی مقام رهبری و تایید ایشان بر این امر موجب شد ضدواکسن‌ها فتیله ی مخالفت علنی خود را با برگزاری تجمعات و لشگرکشی‌های مختلف پایین بکشند اما آنها هنوز فعالیت بی حد و حصر و بدون هرگونه برخوردی از سوی وزارت بهداشت و درمان خود را ادامه می‌دهند. و نتیجه آن شده است که باز هم در پیک جدید و تهاجم اومیکرون حال در شرایطی به سر می‌بریم آمار بستری کودکان و بزرگسالان باز هم در این استان به طور افزایشی آغاز و پیش می رود. مبتلایان و بستری هایی که مورد نوازش سوزن واکسن قرار نگرفته اند. 

محمدتقی سلطانی، کارشناس مرکز بهداشت قم با اشاره به رتبه آخر استان قم درخصوص واکسیناسیون به ایسنا گفت: متاسفانه باوجود همه تبلیغات و آموزش‌هایی که در این زمینه به عمل آمده و دسترسی‌های زیادی که برای ساکنین قم فراهم شده، اما به دلایل مختلف و از همه مهم‌تر واکسن هراسی و ترس از عوارض واکسن که ناشی از شایعه پراکنی‌های متعددی در این مورد است، استان قم را جزو آخرین استان پوشش‌دهی واکسیناسیون قرار داده است.

وی افزود: میزان پوشش واکسیناسیون استان در نوبت اول به ۷۵ درصد رسیده، اما ما ناامید نشدیم و نمی‌شویم و همچنان بحث‌های آموزشی، اغناسازی و تبلیغاتی خود را داریم.

سلطانی با اشاره به تنوع واکسن‌های موجود در سطح استان بیان کرد: درحال حاضر حدود ۹ مورد متنوع واکسن در سبد واکسیناسیون مراکز قرار دارد و مراجعین می‌توانند به انتخاب خود تزریق هریک از این واکسن هارا با توجه به تحقیقاتی که در این امر انجام می‌دهد انتخاب کنند، لذا ۴ مرکز تجمیعی واکسیناسیون، ۲۸ مرکز خدمات سلامت برای تزریق واکسن و ۸۲ پایگاه سلامت در سطح استان برقرار و دایر است که برخی واکسن‌های پر طرفدارتر همچون سینوفارم را تزریق می‌کنند.

وی ادامه داد: در سطح روستاها نیز ۱۴ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و ۶۰ خانه بهداشت دایر است که خدمت واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

این کارشناس سلامت از دسترس نبودن مقطعی و زودگذر برخی واکسن‌ها در سطح کشور خبر داد و تصریح کرد: درخصوص برخی واکسن‌ها همچون آسترازنکا و پاستوکووک پلاس محدودیت و کمبود وجود دارد که البته درخصوص واکسن پاستوکووک پلاس به لحاظ ساخت داخل بودن، با قوای که شرکت سازنده آن داده در روزهای آتی این واکسن تامین خواهد شد و درحال حاضر  واکسن پاستو پلاس برای دوز سوم واکسن پاستو کووک استفاده می‌شود.

وی ورود واکسن جدید فخرآور و کووپارس در سبد واکسیناسیون استان را خاطرنشان کرد و گفت: به زودی واکسن نورا نیز به این سبد اضافه خواهدشد.

سلطانی درخصوص برخورد قاطع در برابر افرادی که حاضر به دریافت واکسن نیستند، اظهار کرد: دراین مورد اقدامات زیادی به عمل آمده، لذا در این خصوص افرادی که با فعالیت در شبکه‌های اجتماعی واکسن هراسی راه انداخته و شایعه پراکنی‌ می‌کنند رصد و برخورد قضایی مقتضی صورت گرفته و بسیاری از این کانال‌های خبری و صفحات مجازی توقیف شدند که این روند همچنان ادامه دارد.

وی افزود: متاسفانه تعداد این صفحات و فعالیت این کانال‌های خبری درحال افزایش و رشد و نمو است، لذا تدبیر لازم این بوده که اقدام قانونی مناسب و اغناسازی مردم انجام شود تا مردم خود به این درک برسند که اخبار و اطلاعات کذب را ترتیب اثر نداده و اخبار موثق را دنبال کنند تا به سلامت خویش و جامعه عمل کرده باشند.

سلطانی در رابطه با علت فوت افراد ناشی از کرونا گفت: حدود ۹۳ درصد فوتی‌های کرونایی به علت واکسیناسیون ناقص و یا عدم تزریق واکسن بوده، لذا هرکسی که از قدرت عقل و منطق متعادلی برخوردار باشد می‌تواند تشخیص دهد که در این برهه از زمان چه کاری را لازم است انجام دهد تا به نفع سلامت خود و خانواده خودش عمل کند.

وی ادامه داد: سلامت امری همگانی و مسئولیتی شخصی است، لذا ما هم درقبال خود و هم درقبال جامعه مسئول هستیم و باید در وهله اول جامعه ما خود تصمیم بگیرد که آیا سلامت خود را می‌طلبد و یا خیر! لذا درحال حاضر اطلاعات و علم و آگاهی مردم مانند اوایل کرونا نیست و قطعا این آگاهی نسبی ایجاد شده و تنها لازم است با قدری تفکر به این درک رسید که برای حفظ جان خود و عزیزان خود دریافت واکسن لازم است.

سلطانی در خصوص فوت آن دسته از افرادی که با وجود دریافت واکسن قربانی کرونا شدند، تصریح کرد: همانطور که بیان شد ۹۳ درصد فوتی‌های کرونا را افرادی تشکیل دادن که یا واکسن نزدند و یا به طور ناقص دریافت کردند، لذا ۷ درصد افرادی هم که واکسیناسیون کاملی داشتند نیز به علت بیماری‌های زمینه‌ای و یا عوامل دیگر دچار کرونا شده و جان باختند.

وی ادامه داد: در هیچ کجای دنیا درخصوص واکسن‌ها هیچ ادعایی مبنی بر این که این واکسن از ابتلا یا مرگ و میر صد درصد پیشگیری می‌کند مطرح نشده، اما آنچه که مشخص است میزان مرگ‌ومیر را به شدت کاهش داده و بالای ۹۰ درصد میزان بستری و فوت افراد را کاهش داده است.

سلطانی گفت: فیزیک بدن افراد متفاوت است و هیچ شباهتی به فرد کنار خود ندارد، لذا واکسن روی یک بدن به ولی جواب می‌دهد و مقاومت بدن فرد را افزایش می‌دهد اما از طرفی ممکن است فرد دیگر را تحت‌الشعاع قرار نداده و کرونا منجر به فوت وی شود، لذا نمی‌توان یک قاعده کلی را به همه افراد شمولیت داد.

 
برچسب‌ها:

چرا قراری کرونا هر بار قم آغاز شود

به اشتراک بگذارید: