دولت با شفافیت دست مافیای دارو را قطع می‌کند

دولت با شفافیت دست مافیای دارو را قطع می‌کند


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: مشاور رسانه‌ای سازمان غذاودارو گفت: برخی شرکت‌های دارویی در دوره گذشته ارز دولتی گرفته بودند ولی محصولات خود را با قیمت آزاد به فروش رساندند و متاسفانه سازمان غذاودارو نظارت درستی بر این شرکت‌ها نداشت.

سجاد اسماعیلی در یک گفت‌وگوی رادیویی در برنامه رویداد از تلاش دولت برای قطع دست مافیای دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد و شفافیت را در این زمینه، نخستین قدم دانست.

وی همچنین درباره الزاماتی که دستِ مافیای تجهیزات پزشکی و دارو را از کشور قطع می‌کند، گفت: سازمان غذاودارو یک نهاد رگولاتوری است که وظیفه نظارت بر کالاهای سلامت محور از جمله تجهیزات پزشکی، غذا، مکمل‌ها، فراورده‌های آرایشی و بهداشتی و داروهای گیاهی را دارد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته با مافیای دارو مقابله‌هایی صورت گرفته است و این نکته باید مورد توجه قرار گیرد زمانی که بتوانیم ارائه خدمات را به صورت هوشمند و مبتنی بر داده‌های شفاف ارائه کنیم آن هنگام مافیای دارو وجود خارجی نخواهد داشت.

اسماعیلی با بیان اینکه از اردیبهشت 97 با طرح موضوع ارز ترجیحی، مافیا بروز و ظهور پیدا کرد، این سیاست گذاری و ارائه ارز به ابتدای زنجیره دارو و تجهیزات پزشکی را منجر به تولید مافیا دانست و افزود: پرونده‌ها بررسی شد و سوء استفاده‌های گسترده‌ای را در این زمینه شاهد بودیم.

مشاور رسانه‌ای سازمان غذاودارو خاطرنشان کرد: شرکت‌ها ارز دولتی گرفته بودند ولی محصولات خود را با قیمت آزاد به فروش رساندند و متاسفانه سازمان غذاودارو نظارت درستی بر این شرکت‌ها نداشت.

وی با اشاره به اهرم‌های رسانه‌ای که این مافیا در دست داشتند، تصریح کرد: این‌ها با قدرت و ثروت و درگیر کردنِ افراد موثر در تصمیم سازی، سوء استفاده‌های گسترده‌ای از ارز ترجیحی کردند و پرونده‌های آن احصاء شده است.

اسماعیلی از معرفی این شرکت‌ها به مراجع قضایی خبر داد و در عین حال گفت: ما به جای این که داده‌ها را هوشمند و فرایندها را شفاف کنیم و به جای این که از سامانه تی-تک بهره ببریم و آن را ارتقا دهیم تا از شکل گیری مافیا جلوگیری کند، ریلی را چیدیم که هیچ نظارتی صورت نگیرد.

مشاور رسانه‌ای سازمان غذاودارو همین رویه اشتباه را موجب بروز و ظهور انواع مافیا در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی دانست و افزود: مهم ترین نکته این است که اهرم سیاست گذاری را بر اساس پیشگیری از تولید مافیا ایجاد کنیم.

اسماعیلی از استقرار 8 ساله ابر سامانه تیتک در سازمان غذاودارو سخن گفت و افزود: مافیای دارو منافع خود را در نبود شفافیت می‌دید و در این سال‌ها بیشترین مقابله را با این سامانه انجام داد و مسئولان سابق وزارت بهداشت نیز با این [مافیا] همراهی کردند و جلوی ارتقای این سامانه گرفته شد.

وی از اهتمام جدی وزیر بهداشت و مسئولان سازمان غذاودارو به منظور ارتقای این سامانه و شفافیت داده‌ها در شرایط فعلی سخن گفت و در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو افزود: سناریوهای مختلفی چیده شده است –که در صورت تصمیم دولت- مابه تفاوت ارز ترجیحی به ابتدای زنجیره تخصیص داده نشود تا دست مافیا از این حوزه قطع شود.
برچسب‌ها:

دولت شفافیت دست مافیای دارو را قطع کند

به اشتراک بگذارید: