از سرگیری تولید داروی دیابزید

از سرگیری تولید داروی دیابزید


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: داروسازى دكتر عبيدی با رفع موانع موجود برای تولید داروی ديابزيد آهسته رهش (Diabezid MR)، تولید مجدد این دارو را آغاز کرد.
 
به گزارش سالم‌خبر در حال حاضر، تعداد زیادی از افراد مبتلا به دیابت از داروی ديابزيد آهسته رهش (Diabezid MR)، استفاده می‌کنند و نظر به اهمیت و اثربخشی بسیار مناسب برای بیماران و نبود جایگزین مناسب دیگری در دسته دارویی سولفونیل اوره در ایران از سرگیری تولید آن از اهمیت فراوانی برخوردار است.

داروی ديابزيد آهسته رهش (Diabezid MR)، به دلیل سهولت در مصرف و کارایی بالا، جزو داروهای اساسی مطرح در لیست داروهای سازمان بهداشت جهانی می‌باشد. این دارو در مقایسه با گلیبن کلامید دارای مزایایی چون کنترل موثر قند خون در طول شبانه روز، عدم هایپوگلایسمی شبانه، پیش آگهی بهتر حوادث قلبی-عروقی و خواص آنتی اکسیدانی است.
 
دکتر سید امیر رضویان مدیر عامل داروسازی دکتر عبیدی با اشاره به از سرگیری تولید داروی دیابزید، در این باره گفت: علیرغم تمام محدودیت‌های موجود، داروسازی دکتر عبیدی توانست پس از پیگیری های فراوان برای رفع مشکلات و موانع، با هماهنگی سازمان غذا و دارو مجوز تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه این دارو را دریافت کند و تولید مجدد داروی ديابزيد آهسته رهش (Diabezid MR) را با کیفیتی همچون گذشته و در خور نام عبیدی از سر بگیرد.
 
دکتر رضویان درباره علت اصلی توقف تولید داروی دیابزید، گفت: داروسازى دكتر عبيدی از سال گذشته، با توجه به محدودیت‌های به وجود آمده بر اثر تحریم‌های فراوان، با مشکلات عدیده ای از جمله تخصیص و انتقال ارز مواجه بوده است که این شرایط منجر به توقف تولید داروی دیابزید شد. بطور کلی روند تخصیص ارز در کشور، همواره با مشکل روبه‌رو بوده است اما، تحریم های ظالمانه علیه کشور، شرایط را به‌گونه ای رقم زده که حتی سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی در برخی مواقع قادر به حل مشکل پیش آمده نبوده اند. نگاه واقع بینانه، لزوم بررسی فرایند تخصیص ارز را دو چندان می کند. ما به عنوان تولید کننده بر این باوریم که برای رفع موانع تولید در کشور باید در روند تخصص ارز بازنگری جدیدی صورت گیرد.
 
مدیرعامل داروسازی دکتر عبیدی در پاسخ به این سوال درباره اهمیت بازنگری در شیوه تخصیص ارز گفت: بدنبال پاندمی ویروس کووید-19، شاهد تغییر نگاه و افزایش آگاهی عمومی جامعه نسبت به موضوع سلامتی جامعه و بخصوص درمان بیماری های مزمن هستیم؛ از طرفی، با توجه به افزایش سن جامعه، با رشد میزان بیمارهای مزمن نیز مواجه هستیم و این حاکی از آن است که نیاز جامعه باید بر اساس اطلاعات به روز تعیین گردد و توجه به نیاز سال های گذشته نباید تنها ملاک برای تعیین نیاز فردای کشور باشد؛ باید به این نکته توجه داشت در پی آگاهی های ایجاد شده، بیماران نیز به دنبال راهکارهای درمانی نوین و داروهای جدید هستند و این خود بیانگر آن است که نیاز جامعه به صورت پویا در حال تغییر است. با توجه به این موارد، امیدواریم سازمان غذا و دارو در خصوص مدل تخصیص ارز بازنگری جدی داشته باشد. این نگاه که در سال های قبل چه میزان ارز به یک دارو تخصیص داده شده، ملاک درستی نبوده است زیرا، ما شاهد تغییر نیاز پزشکان و بیماران در حوزه ی راهکارهای درمانی جدید نیز هستیم.
 
وی با تاکید بر لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی افزود: این یک حقیقت است که 97 درصد از نیاز بازار دارویی کشور توسط تولید کنندگان داخلی تامین می شود؛ این خود گویای اهمیت حمایت همه جانبه دولت از تولید کنندگان داخلی است. این دیدگاه که به هر قیمتی دارو در کشور باید ارزان بماند باعث می شود در مرحله اول، امکان تولید و در دسترس بودن دارو برای بیماران کم شود و صنایع نتوانند همگام با دانش روز دنیا توسعه یابند؛ از طرفی قیمت گذاری بر اساس ارز دولتی (4،200 تومانی) و قیمت حداقلی زمینه قاچاق دارو را نیز فراهم می کند. ارزان سازی دارو به هرقیمتی بدون توجه به قیمت دارو در کشور های همسایه، تضمین کننده توسعه قاچاق دارو است نه حمایت از مصرف کنندگان؛ این در حالی است که دولت از طریق بیمه های درمانی می تواند به طریقی شایسته از مصرف کنندگان حمایت کند تا علاوه بر دسترسی بهتر و بیشتر بیماران به دارو زمینه توسعه صنعت را نیز فراهم آورد.
 
دکتر رضویان در ادامه با بیان اینکه داروسازی دکتر عبیدی همواره کوشیده تا با حفظ کیفیت، به رسالت خود که همانا ارتقاء سطح سلامت، آگاهی و ارائه راهکارهای درمانی به روز برای افراد مبتلا به دیابت است، پایبند و در این مسیر پیشرو بماند؛ گفت: ما کماکان اميدواريم شرايط در آينده به گونه‌ای باشد که با رفع موانع پیش رو، بتوانيم همچون گذشته نياز بيماران عزيز كشور را هر چه سريعتر برطرف نماييم.
 
در پایان دکتر رضویان خاطر نشان کرد؛ داروسازی دکتر عبیدی، نخستین داروسازی ایران است که با هفتاد و پنج سال سابقه درخشان، میراث‌دار کیفیت و نوآوری در صنعت داروسازی کشور محسوب می‌شود. داروسازی دکتر عبیدی با رعایت دقیق عوامل موثر بر کیفیت دارو و ارائه راهکارهای درمانی بروز و مورد نیاز برای ارتقای سطح سلامتی جامعه، همواره و در هر شرایطی در کنار همه ایرانیان بوده و خواهد بود.
 
برچسب‌ها:

سرگیری تولید داروی دیابزید

به اشتراک بگذارید: