هر گردشگر سلامت ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار ارزآوری دارد

هر گردشگر سلامت ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار ارزآوری دارد


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران گفت: هر گردشگر سلامت به میزان 2500 تا 5000 دلار برای کشور ارزآوری دارد.

علی اکبر عبدالملکی در گفت‌وگو با سالم‌خبر در مورد وضعیت گردشگری سلامت در کشور اظهار کرد: گردشگری سلامت از همه شاخه‌های گردشگری پول‌سازتر است اما به همان اندازه باید توجه ویژه به آن شود. هر گردشگری که وارد کشور می‌شود برای ۱۲ تا ۱۵ نفر شغل ایجاد می‌کنداما کسی که برای درمان به ایران می‌آید بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ نفر شغل ایجاد می‌کند. با این حال آنطور که باید نتوانسته‌ایم در این حوزه ظاهر شویم. شهروندان بسیاری از کشورهای دنیا حتی از کشورهای اروپایی علاقه‌مند هستند که برای درمان به ایران سفر کنند اما متاسفانه زیرساخت مناسبی برای جذب گردشگر خارجی که برای درمان به کشور سفر می‌کنند نداریم.
 
وی افزود: برای مثال اگر کسی بخواهد برای درمان به کشور سفر کند باید در کشور خود به پزشک مراجعه کرده و معرفی‌نامه گرفته و از طریق حلقه واسط‌هایی که بیشتر اپلیکیشن‌ها هستند می‌توانند با کشور هدف ارتباط برقرار کنند. متاسفانه دسترسی در کشور به این اپلیکیشن‌ها محدود است و کسانی هم که می‌خواهند به ایران سفر کنند سعی می‌کنند چند نفر آشنا پیدا کرده و از این طریق اقدام کنند که متاسفانه در بیشتر مواقع پای دلال با میان باز می‌شود. گاهی حتی دیده می‌شود که بیمار برای درمان با یک پزشک خاص به کشور می‌آید اما دلال‌ها او را پیش کسی که مشابهت اسمی دارد می‌برند. متاسفانه نبود برنامه‌ و اتفاقات این چنینی باعث می‌شود که به تدریج ما جایگاه خود را از دست بدهیم.

عبدالملکی تصریح کرد: علاوه بر این رقبای ما مثل ترکیه‌، امارات، قطر، قطر و عمان پزشکان ایرانی را جذب کرده و به آنها حقوق و مزایای عالی و اقامت می‌دهند. چرا ما خود نمی‌توانیم پزشکان خود را جذب کنیم؟ هزینه زیادی می‌شود تا یک شخص با امکانات کشور تحصیل کرده و متخصص شود اما زمانی که می‌توانند برای کشور لرزش افزوده خلق کنند، بسیار راحت آنها را از دست می‌دهیم.

وی ادامه داد: باید دلال‌ها را هم در مسیر قانونی جذب توریست حوزه سلامت وارد کرد. دولت باید کمک کند آنها تبدیل به شرکت شده و با آژانس‌های مسافرتی همکاری کنند. همچنین باید طرح‌های تشویقی و تنبیهی در این زمینه در نظر بگیرد تا هر که فعالیت خود را قانونی کرد مورد تشویق و هر که به صورت غیر قانونی ادامه داد تنبیه شود‌.

رییس کمیسیون گردشگری و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: هیچ شخص یا نهادی آماری از میزان افرادی که با هدف سلامت به ایران سفر می‌کنند ندارد. زمانی که ایران برای ورود مسافران محدودیت داشت و به مسافران عراقی فقط به هدف درمانی اجازه ورود می‌داد اما بسیاری از آنهایی که از عراق به ایران می‌آمدند هدف درمانی نداشتند. از اینگونه اتفاقات که باعث تداخل آمار می‌شد زیاد است و بنابراین آماری وجود ندارد‌. با این حال هر گردشگری که وارد کشور می‌شود ۱۰۰۰ دلار ارز وارد کشور می‌کند که این میزان برای توریست‌های سلامت ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ ارز به کشور می‌آورد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد حوزه‌هایی که گردشگران سلامت علاقه‌مند به آن هستند گفت: گردشگران خارجی سلامت بیشتر برای کاشت مو، لیزینگ چشم، ناراحتی‌های قلبی، ناراحتی کبد، زیبایی پوست مو و جراحی زیبایی بینی توریست وارد کشور می‌شود‌.

وی اضافه کرد: کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران ۱۶ کمیته تخصصی دارد که یکی از اصلی‌ترین آنها کمیته توریسم سلامت است. تا قبل از لغو برجام از طرف آمریکا هر هفته ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در قالب هیئت تجاری وارد کشور می‌شدند که یار از آن کاهش پیدا کرد. از ۱.۵ ماه پیش کم کم هیئت‌هایی از ازبکستان، تاجیکستان ارمنستان، هند، پاکستان و عراق به ایران سفر می‌کنند. با این هیئت‌ها ‌مذاکراتی در حوزه گردشگری سلامت داشته‌ایم و آنها هم علاقه‌مند به امضای تفاهم‌نامه در این زمینه هستند.

عبدالملکی در پایان خاطرنشان ساخت: کسانی که علاقه‌مند به فعالیت در بخش گردشگری سلامت هستند و اپلیکیشن خاصی برای جذب گردشگر سلامت دارند، حتما به اتاق بازرگانی مراجعه کنند و ما نیز برای رونق کسب و کار آنها همکاری خواهیم کرد.
 
برچسب‌ها:

هر گردشگر سلامت ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار ارزآوری دارد

به اشتراک بگذارید: