انتخابات انجمن را قریب به دو سال است که پیگیری می‌کنیم

انتخابات انجمن را قریب به دو سال است که پیگیری می‌کنیم


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: انجمن داروسازان ایران پس از تجمع داروسازان در مقابل ساختمان سازمان غذا و دارو که نسبت تغییر ترکیب فعلی و عدم برگزاری انتخابات با وجود گذشت دو سال از پایان یافتن دوره ی چهارساله ی این انجمن اعتراض کرده بودند، پاسخ گفت.

در این جوابیه آمده است: نظر به طرح‌ سوالاتی از سوی‌ همکاران محترم،‌ پیرامون برگزاری انتخابات هیات مدیره‌ انجمن داروسازان‌ ایران،‌ توضیحاتی در این رابطه به شرح زیر به استحضار می رسد:


۱.در سال ۹۵ با تصویب قانون جدید «نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی» عنوان “تشکل های صنفی-تخصصی” با این توجیه که قانون نظام صنفی وجود دارد، از متن قانون احزاب حذف شد. این در حالی است که ماهیت و حوزه عمل تشکل صنفی با اتحادیه صنفی کاملا متفاوت است.


۲.متاسفانه با اقدام فوق صدور پروانه برای بیش از ۸۰۰ تشکل صنفی-تخصصی موجود دچار اشکال شد.


۳.در مجلس دهم اصلاحیه قانون احزاب تحت عنوان: طرح اصلاح مواد (۱)و (۱۰) نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی ثبت شد (به شماره ۳۹۰) اما به دلایلی در ۵ مرحله توسط شورای نگهبان رد شد.


۴.در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ وزارت کشور برای حل مشکل پروانه  انجمن داروسازان ایران (و سایر تشکل ها)، طی نامه ای به تمام ارگان های مربوطه (وزارت بهداشت، وزارت اقتصاد، وزارت رفاه، اداره ثبت، بیمه ها و بانک ها) موضوع را توضیح داده و خواسته تا حل مشکل صدور پروانه (بدون محدودیت زمانی)، با آنها همکاری کنند.


۵.در زمان قانونی مقرر (۶ ماه قبل از انقضاء دوره)، طی نامه ای خطاب به مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور (در تاریخ ۱۳۹۹/۴/۱)، درخواست برگزاری انتخابات شعب انجمن داروسازان ایران داده شد. با توجه به عدم پاسخدهی وزارت کشور، درخواست های پیگیری کتبی مجددا در تاریخ های ۵ مهر و ۱۸ بهمن ۹۹، به وزارت کشور ارائه شد (پیوست های ۱ تا ۳).


 ۶.با شروع به کار مجلس یازدهم، کمیسیون امور داخلی و شوراها‌ی مجلس در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱۵ تصویب کرد تا مجوز اولیه صدور پروانه تشکل‌ها در سطوح استانی و کشوری، توسط یک کمیته ۵ نفره (نمایندگان قوه قضائیه، معاون هماهنگی اقتصادی وزارت کشور، معاون هماهنگی وزارت صمت، رئیس اتاق اصناف ‌و رئیس بسیج اصناف) صادر شود.


۷.با توجه به‌ این امیدواری، هیات مرکزی برگزاری انتخابات انجمن تعیین شدند و تاریخ ۱۴۰۰/۵/۱ برای برگزاری انتخابات در سراسر کشور تعیین گردید و اعضای هیات اجرایی در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۲۲ به وزارت کشور معرفی شدند، ضمنا هماهنگی لازم برای انجام رای گیری در فضای باز با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۲۱ انجام شد (پیوست های ۴ و ۵).


 ۸. به رغم پیگیری های مکرر، از جمله جلسه با نایب رئیس وقت کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس (در تاریخ ۱۴۰۰/۴/۳) مجوز برگزاری انتخابات توسط وزارت کشور صادر نشد و متاسفانه انتخابات شعب انجمن در زمان مقرر برگزار نگردید.


۹.نامه نگاری های بعدی با مدیرکل، معاون سیاسی و شخص وزیر کشور (در تاریخ های: ۵/۳۱. ۶/۸، ۶/۱۳، ۶/۱۵، ۷/۲۶ و‌ ۸/۳۰-پیوست های ۶ تا ۱۱) برای دریافت مجوز برگزاری انتخابات همگی بی پاسخ ماند و در پیگیری های حضوری، صدور مجوز برگزاری انتخابات  و متعاقب آن پروانه فعالیت انجمن را منوط به تصویب قانون جدید در مجلس دانستند و اعلام کردند که این قانون در دست بررسی است.


۱۰.طرح «نحوه تشکیل ‌و فعالیت تشکل های صنفی-تخصصی» در تاریخ ۱۴۰۰/۷/۲۰ با امضاء ۴۴ نماینده اعلام وصول شد و بعد از چهار مرتبه اصلاح در کمیسیون مربوطه،  کلیات آن در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۶ به تصویب مجلس رسید.


۱۱.این امیدواری وجود دارد که با تصویب نهایی قانون جدید در آینده نزدیک در مجلس شورای اسلامی، امکان برگزاری انتخابات انجمن داروسازان و چند صد تشکل صنفی-تخصصی در نیمه اول سال جاری فراهم شود.


۱۲.همانگونه که در قریب به دو‌ سال اخیر موضوع برگزاری انتخابات انجمن به طور بسیار فشرده پیگیری شد، این پی گیریها در هفته ها و ماه های پیش رو تداوم خواهد داشت تا انشاالله شاهد برگزاری یک انتخابات با شکوه و معرفی نمایندگان شایسته ای برای جامعه داروسازی کشور باشیم.

 

با تشکر و آرزوی موفقیت

دکتر جلیل سعیدلو

دبیر انجمن داروسازان ایران
برچسب‌ها:

انتخابات انجمن را قریب دو سال است پیگیری کنیم

به اشتراک بگذارید: