️صنعت داروسازی نقشی در افزایش قیمت دارو ندارد

️صنعت داروسازی نقشی در افزایش قیمت دارو ندارد


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: اگر بهای تمام شده دارو بالا یا پایین است تولید کننده مقصر نیست مقصر عوامل بالا برنده قیمت دارو است که این عوامل متاثر از قیمت ارز، نرخ تورم، افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش قیمت مواد جانبی و.. است.

 

محمد عبده‌زاده، رییس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در رادیو گفت‌وگو در مورد کمبود و گرانی دارو در سطح کشور گفت: صنعت داروسازی کشور مانند باقی صنایع تولیدی کشور قیمت کالایی که تولید می‌کند یک بهای تمام شده‌ای دارد که متاثر از هزینه‌های مواد اولیه، هزینه‌های سربار و جانبی است و وقتی که قیمت مواد اولیه و دستمزد افزایش یابد قیمت نهایی دارو نیز تحت تاثیر آنها افزایش می‌یابد. 

 

وی افزود: اثر مستقیم افزایش حقوق و دستمزد بر افزایش قیمت تولید دارو از ابتدای امسال 15 درصد روی داروی تمام شده است و مواد جانبی، بسته بندی و مواد اولیه نیز به دلیل افزایش هزینه‌های تولید از 14 فروردین بین 20 تا 40 درصد باعث افزایش هزینه تولید دارو شده‌اند.

 

عبده‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه در بحث حامل‌های انرژی نیز دولت در یکسال گذشته قیمت گاز مصرفی صنایع تولیدی را 10 درصد افزایش داده است تصریح کرد: وقتی تمام عواملی که در قیمت نهایی تولید دارو تاثیر دارد افزایش قیمت دارند طبیعتا قیمت نهایی دارو نیز افزایش خواهد داشت.

 

رییس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران اظهار داشت: اگر دولت بتواند تمام بهای تمام شده عرضه و تولید را ثابت نگه دارد قیمت دارو نیز ثابت می‌ماند و تا زمانی که نتواند قیمت این عوامل را ثابت نگه دارد و یا متناسب با میانگین تورم کشور قیمت دارو را اصلاح نکند، کارخانه‌های داروسازی تعطیل می‌شوند و یا باید تعدیل نیرو انجام دهند و یا ورشکسته می‌شوند و یا با کمبود دارو مواجه می‌شویم.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وظیفه ما به عنوان تولیدکننده این است تا جایی که ارز می‌دهند و مواد اولیه داریم تولید دارو داشته باشیم بیان داشت: با توجه به شرایط فعلی بسیاری از کارخانجات تولید دارو، رو به تعطیلی می‌روند لذا دولت چون نمی‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد یا باید سوبسید بدهد یا قیمت دارو را اصلاح کند و افزایش دهد.

 

عبده‌زاده با بیان اینکه در سال جدید به رغم اینکه هزینه‌های تولید دارو شرکت‌های تولید داروی داخلی بالا رفته است ولی هیچ داروی تولیدی تغییر قیمتی نداشته است تاکید کرد: در بخش توزیع کشور به جز چند قلم داروی غیر نسخه‌ای که ارز آنها از ارز دولتی به نیمایی تبدیل شده است هیچ تغییر قیمت و افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

 

رییس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با بیان اینکه سازمان‌های بیمه‌گر باید بر روی کاهش قیمت از جیب مردم کار کنند اظهار داشت: بخش تولید ما یک میلیارد دلار ارز بری دارد که از این یک میلیارد ارز بری که در بخش تولید وجود دارد حدود 700میلیون دلار به لحاظ ارزش موارد اولیه وارداتی است و نزدیک 300 میلیون دلار مواد حد واسط می‌باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه بخشی از کمبود‌ها نیز به دلیل اثر مستقیم تحریم‌ها است بیان داشت: به دلیل تحریم‌ها برای خرید مواد اولیه باید از واسطه‌ها استفاده کرد که وجود واسطه‌ها هزینه‌هایی برای تامین دارو به وجود می‌آورد که باعث افزایش هزینه‌ها و افزایش زمان تولید دارو می‌شود.

 

عبده‌زاده بیان داشت: هند و چین تامین کننده عمده مواد اولیه در دنیا هستند و از زمان ثبت سفارش یا تایید بانک مرکزی 30 روز طول می‌کشد و وقتی دو ماه تخصیص ارز داده نمی‌شود بالطبع آن دو ماه یا سه ماه کمبود دارو خواهیم داشت.
برچسب‌ها:

صنعت داروسازی نقشی افزایش قیمت دارو ندارد

به اشتراک بگذارید: