ادامه فعالیت صنایع داروسازی کشور غیر ممکن است

ادامه فعالیت صنایع داروسازی کشور غیر ممکن است


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: مشکلات عدیده‌ی صنایع دارویی کشور موجب شده است تا فعالان حوزه دارو در نامه‌ای به رییس جمهوری خواستار اصلاح وضعیت اقتصادی حوزه دارو شوند.

 

به گزارش سالم‌خبر، دو سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و  سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی ، شیمیایی و بسته بندی دارویی در نامه‌ای مشترک به ابراهیم رئیسی خواستار بازنگری فوری در قیمت دارو و مواد اولیه شدند.

 

 در این نامه آمده است: قیمت‌گذاری منصفانه براساس ضوابط ابلاغی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و  مصرف‌کنندگان و ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ابزار اصلی کاهش واردات ، توسعه صنعت و افزایش صادرات است، یقیناً دغدغه جنابعالی و مسئولین خدوم کشور در خصوص کاهش پرداخت از جیب بیماران، نگرانی جدی همه تولیدکنندگان دارو و ماده اولیه کشور نیز هست. صنایعی که  با تلاش شبانه‌روزی و  تبدیل مواد اولیه و داروهای وارداتی به تولید داخل، سهم بسزایی در  تامین مستمر و کاهش قیمت دارو  و نهایتا  کاهش ارزبری داشته‌اند متاسفانه برای ادامه حیات در معرض تهدید جدی قرار دارند .  

 

در سنوات اخیر و بعد از اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا بهای تمام شده تولید محصولات، بشدت افزایش پیدا کرد ولی به بهانه اینکه بخش کمی از مواد اولیه یا حدواسط تولید که ارزش آن در بهای تمام شده بیشتر از 40-30 درصد نمی باشد از ارز ترجیحی استفاده می کند، قیمت داروهای تولیدی متناسب با نرخ تورم مستمر و سالیانه کشور اصلاح نگردید.

 

علیرغم همه این بی مهری ها، ناملایمتیها و هجمه هایی که آگاهانه و ناآگاهانه علیه تولید کشور شکل گرفته ،  این صنعت با سربلندی و افتخار ضامن امنیت کشور در حوزه  تامین دارو بوده است ، ولی قطعا  ادامه این راه جز با نگاه واقع بینانه  به این صنعت مشابه سایر صنایع و تصمیمات اجرایی صحیح و واقع بینانه  میسر نخواهد بود .

 

یقیناً استحضار دارید از ابتدای سال جاری رشد سرسام آور هزینه‌های حقوق دستمزد، مواد حدواسط و جانبی، هزینه‌های سربار، حامل‌های انرژی و ... که قسمت‌های عمده ای ناشی از تصمیمات مستقیم دولت و بخشی تبعات  غیر مستقیم تصمیمات انجام شده  قبلی، عوارض تحریم‌ها ، نرخ ارز و ... بوده بهای تمام شده دارو و مواد اولیه را با  فرض حفظ ارز ترجیحی  حدودا 40 درصد افزایش داده است .

 

قبول می‌فرمایید نمی‌توان یک صنعت حیاتی کشور را به بهانه تخصیص ارز ترجیحی که سهم آن در قیمت تمام شده کمتر از 40 درصد است با تثبیت قیمت‌ها به نابودی کشاند.  شرایط موجود به گونه‌ای است که اگر این اصلاح قیمت در خصوص کلیه داروها و مواد اولیه توسط وزارت بهداشت صورت نپذیرد امکان ادامه فعالیت صنایع داروسازی غیر ممکن بوده و بسیاری از کارخانجات داروسازی و مواد اولیه تعطیل شده و کمبود بسیاری از اقلام دارویی در ماه‌های آتی قابل پیش بینی است .

 

 بدیهی است صنایع داروسازی که با تولید داخلی اغلب محصولات به قیمتی حدود یک پنجم تا یک دهم  داروهای وارداتی ، (در حالیکه بسیاری از کشورها برای تشویق تولیدکنندگان معادل قیمت داروی وارداتی و حتی بیشتر را برای تولید داخل اعمال می‌کنند ) با اقتصادی ضعیف و شکننده بصورت شبانه‌روزی مشغول تامین داروی مورد نیاز کشور هستند،  توان جبران کسری بودجه دولت در حوزه سلامت را  نداشته و نتیجه ادامه این فشارها ، ورشکستگی این صنعت استراتژیک و  تبدیل تولید به واردات خواهد بود .

 

لازم به ذکر است  با توجه به عزم دولت  و مجلس محترم در خصوص  کاهش پرداخت از جیب  بیماران ، راه اصلی تامین بودجه کافی برای  سازمان‌های بیمه‌گر در پوشش‌های فراگیر داروها است . لذا استدعا دارد قبل از اینکه وضعیت موجود به شرایط بحرانی برسد دستور فرمایید، کمیسیون قیمت‌گذاری که بنابر نگرانی دولت محترم مدتی است تعطیل یا غیر فعال شده است و  طبق قانون موظف به بررسی و تصویب قیمت براساس آیین نامه‌ها و قوانین جاری کشور است ، مجددا فعال شده و قبل از بروز فاجعه ورشکستگی این صنعت استراتژیک، سریعا نسبت به اصلاح منطقی قیمت دارو و مواد موثره دارویی بصورت یکجا و متناسب با نرخ تورم کشور، اقدام نماید.
برچسب‌ها:

ادامه فعالیت صنایع داروسازی کشور غیر ممکن است

به اشتراک بگذارید: