با عوارض داروی تریپتان‌ها آشنا شوید

با عوارض داروی تریپتان‌ها آشنا شوید


اخبار ایران کازمد - سالم خبر: متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ سردرد گفت: تهوع، تنگی نفس، احساس فشار در قفسه سینه، سبکی سر،  خستگی و غیره از جمله عوارض مصرف تریپتان‌ها است.

به گزارش سالم خبر، نوشین یمانی متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ سردرد، در رابطه با داروی تریپتان‌ها، اظهار کرد: تریپتان‌ها از موثرترین داروها در درمان حملات میگرنی است ولی برای پیشگیری از میگرن استفاده نمی‌شود که انواع شناخته شده آن در ایران شامل سوماتریپتان و ریزاتریپتان است.

وی در رابطه با عوارض تریپتان‌ها، افزود: عوارض جانبی شایع تریپتان‌ها شامل تهوع، تنگی نفس، احساس فشار در قفسه سینه، سبکی سر،  خستگی، بی‌حسی و سوزن سوزن شدن صورت و اندام‌ها، خشکی دهان و درد شکم است.

این پزشک تصریح کرد: عوارض مذکور در همه افراد اتفاق نمی‌افتد، موقت بوده و خود به خود طی چند دقیقه تا چند ساعت از مصرف دارو برطرف می‌شود و بروز آن‌ نباید موجب نگرانی شود.

متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ سردرد با بیان اینکه تریپتان‌ها مانند سوماتریپتان و ریزاتریپتان صرفاً در درمان حملات حاد متوسط تا شدید میگرن کاربرد دارد، گفت: بهترین زمان مصرف تریپتان‌ها زمان شروع سردرد است ولی باید توجه داشت که مصرف آن‌ها نباید بیش از دو روز در هفته یا هشت روز در ماه باشد.

یمانی با بیان اینکه بیماران برای اثرگذاری بیشتر و به حداقل رساندن عوارض تریپتان‌ها، پس از مصرف در محیط آرام و تاریک استراحت کنند، اظهار کرد: در صورت نیاز دُز دوم دارو پس از دو ساعت از دُز اول قابل تکرار است و حداکثر در مجاز سوماتریپتان، ۲۰۰ میلی‌گرم و ریزاتریپتان ۳۰ میلی‌گرم در روز است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف تریپتان‌ها در افراد دارای فشار خون بالای کنترل نشده و سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: در صورت عود سردرد طی چند ساعت از مصرف یک تریپتان‌ می‌توان از دُز بالاتر همان دارو، تریپتان‌ دیگر و ترکیب آن با ناپروکسن یا مسکن از دسته دیگر استفاده کرد.

انتهای پیام
برچسب‌ها:

عوارض داروی تریپتان آشنا شوید

به اشتراک بگذارید: