مجلس مخالف تحویل اینترنتی دارو است

مجلس مخالف تحویل اینترنتی دارو است


اخبار ایران کازمد - سالم خبر: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: کمیسیون بهداشت مجلس از همان ابتدا با تحویل اینترنتی دارو مخالفت کرد.

به گزارش سالم خبر، همایون سامی نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: دولت تمایل خیلی زیادی به برداشتن ارز ترجیحی در انتهای سال ۱۴۰۰ در برنامه بودجه ۱۴۰۱ داشت، ولی می‌خواست این مسئله با توافق مجلس انجام شود؛ در نهایت به دولت اختیار داده شد، اگر بخواهد ارز ترجیحی را حذف کند قیمت دارو نباید بالا برود.

وی افزود: متأسفانه از سال ۱۴۰۱ مشکلات خیلی زیادی درباره تأمین ارز دارو ایجاد شد و مشخص نبود ارزی که باید به دارو تخصیص یابد ارز ترجیحی، آزاد یا نیمایی است تا اینکه بنا به دلایلی مقداری ارز برای واردات مواد اولیه و برخی از دارو‌ها در اختیار وارد کننده‌ها قرار داده شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه دولت علاقه‌ای به افزایش قیمت دارو ندارد، ادامه داد: تورم چیزی است که نمی‌توانیم از آن چشم پوشی کنیم از این رو افزایش ۵ و ۶ درصدی مزد کارگر‌ها یکی از علل افزایش قیمت تولید است که این امر مخارج کارخانه‌ها را به شدت بالا برد.

سامی نجف آبادی گفت: از طرف دیگر تورم‌های موجود با افزایش قیمت دارو سنخیت ندارد، یعنی قیمت دارو از سال ۱۴۰۱ به میزان کمی افزایش یافت در حالی که مخارج کارخانه‌های تولید کننده دارو چندین برابر شد.

وی افزود: از طرفی به علت نبود ارز و بلاتکلیف بودن وارد کننده، متأسفانه واردات مواد اولیه یا حتی دارو‌هایی که به صورت آماده وارد کشور می‌شود دچار مشکل شد به همین علت اکنون کمبود دارو مشهود است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: امیدواریم آن چیزی را که در بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده است، دولت رعایت کند.

سامی نجف آبادی گفت: قرار است که ماهانه ۷ هزار میلیارد تومان به بیمه‌ها تزریق شود، البته نظر کمیسیون بهداشت ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تزریق به بیمه‌ها و جبران قیمت مصرف کننده است تا پرداختی بیمار مطابق سال ۱۴۰۰ باشد، ولی متأسفانه این مسئله نیز از طرف سازمان برنامه و بودجه با اخلال مواجه شده و کاری در این باره انجام نشده است.

وی درباره مصوبه اخیر دولت درباره فروش اینترنتی دارو افزود: این مصوبه با قوانین بالادستی مغایرت دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت باید دارو را مسئول فنی داروخانه بررسی کند و تحویل بیمار دهد از این رو فروش اینترنتی دارو اشتباه است.

سامی نجف آبادی گفت: یکی از وظایف مسئول فنی داروخانه علاوه بر نظارت بر تداخل دارو‌های تجویز شده این است که ببیند بیمار، بیماری و مشکلات دیگری دارد یا ندارد و متأسفانه تحویل اینترنتی دارو هیچکدام از این مراتب را که درباره قوانین و وظایف مسئول فنی است رعایت نخواهد کرد.

وی افزود: از همان ابتدا که درباره تحویل اینترنتی دارو صحبت شد کمیسیون بهداشت با این مسئله مخالفت کرد، ولی متأسفانه دولت برای خود تصمیماتی می‌گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: این موضوع در کمیته دارو مطرح و به کمیسیون ارجاع داده می‌شود و در نهایت با وزیر جلسه‌ای در این باره خواهیم داشت.
برچسب‌ها:

مجلس مخالف تحویل اینترنتی دارو است

به اشتراک بگذارید: