گمرک نامه‌های وزیر بهداشت را بی‌پاسخ گذاشته است

گمرک نامه‌های وزیر بهداشت را بی‌پاسخ گذاشته است


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: نایب‌رئیس هیأت مدیره ‌سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: اگرچه قرار بود مالیات ارزش افزوده ترخیص مواداولیه دارو از گمرک از ۹ درصد به یک درصد کاهش پیدا کند، اما نه‌تنها این اتفاق تاکنون رخ نداده، بلکه هیچ زمان مشخصی هم درباره آن اعلام نمی‌شود و همین دو عامل به زودی موجب کمبود دارو در کشور خواهد شد.

مهدی پیرصالحی همچنین افزود: سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت پیگیر این مسئله هستند اما همچنان تأخیر و نبود قطعیت در اجرای آن وجود دارد. این شرایط باعث شده که شرکت‌ها در بحث ترخیص مواداولیه از گمرک مشکل داشته باشند.

به‌گفته پیرصالحی، هم‌اکنون شرکت‌ها حتی اگر با حداقل اسناد و تضامین بخواهند کالای خود را از گمرک ترخیص کنند، ملزم به پرداخت نقدی و کامل مالیات ارزش افزوده هستند:‌ برای این مالیات فعلا هیچ تسهیلاتی درنظر گرفته نشده و در برخی موارد رقم آن به‌قدری بزرگ است که شرکت‌ها نمی‌توانند آن را پرداخت کنند. همین ترخیص‌نشدن هم هزینه‌های بیشتری را به آنها تحمیل می‌کند و حتی ممکن است جنس متروکه شود.

او در پاسخ به این سؤال که این عدد برای شرکت‌ها با حذف ارز ترجیحی و پرداخت مالیات براساس ارز نیمایی تا چه میزان افزایش پیدا کرده، بیان می‌کند: نمی‌توان عدد دقیقی اعلام کرد، چون محاسبه آن براساس میزان خرید شرکت‌هاست. اما اینطور می‌توان محاسبه کرد که در گذشته یک دلار ۴۲۰۰ تومانی ۴۰۰ تومان ارزش افزوده داشت و اکنون این دلار به‌صورت ارز نیمایی ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان است و چیزی حدود ۲۵۰۰ تومان ارزش افزوده دارد.

او تأکید کرد:‌ دارو همیشه وضعیتی مشابه دیگر کالاهای اساسی داشته اما اکنون مشمول مالیات ۹ درصدی است که اشتباه بزرگی به شمار می‌رود و باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود. ضمن اینکه وزیر بهداشت هم نامه‌نگاری‌های زیادی در این‌باره انجام داده است. حدود ۲ تا ۳ ماه هم از زمان این نامه‌نگاری‌ها می‌گذرد اما هیچ اتفاقی رخ نداده است.

این فعال حوزه دارو با بیان اینکه ارزش افزوده هزینه اضافه‌تری را به بیمار تحمیل می‌کند، ادامه می‌دهد: برای قیمت نهایی دارو علاوه بر این ارزش افزوده با محاسبه مارژین (حاشیه سود) شرکت تولیدکننده، شرکت توزیع و داروخانه تقریبا به ازای هر دلار ۱۶ درصد یعنی بیش از ۳ هزار تومان باید به قیمت مصرف‌کننده اضافه شود و این هزینه در طرح دارویار دیده نشده است. اگر هم حذف نشود دوباره باید اصلاح قیمت دارو صورت بگیرد که هم برای دولت رقم سنگینی خواهد بود و هم برای مردم افزایش قیمت دارو و کمبود را به همراه خواهد داشت.

به‌گفته پیرصالحی، زمانی که قرار شد دارویار اجرایی شود، همه مطمئن بودند که این ۹ درصد به یک درصد کاهش خواهد یافت و محاسبات هم براساس یک درصد انجام شد، به همین دلیل الزام به کاهش این مالیات وجود دارد و همه با آن موافق هستند، اما نکته اینجاست که زمان در حال از دست رفتن است: همه اقلام دارویی، مواداولیه و جانبی شامل ۹ درصد ارزش افزوده شده‌اند، به جز داروهایی که به‌صورت کامل (Finished product) وارد می‌شوند. درباره اقلام دارویی که مواداولیه آنها نسبتا ارزان‌تر است، پرداخت مالیات و ترخیص راحت‌تر صورت می‌گیرد و خط تولید متوقف نمی‌شود اما درباره سایر مواداولیه گران‌قیمت، این ۹ درصد عدد قابل‌توجهی است و منجر به تأخیر در ترخیص کالا و اختلال در روند تولید دارو می‌شود./ همشهری
 
برچسب‌ها:

گمرک نامه های وزیر بهداشت را پاسخ گذاشته است

به اشتراک بگذارید: