فروش انسولین قلمی بدون تجویز پزشک ممنوع!

فروش انسولین قلمی بدون تجویز پزشک ممنوع!


اخبار ایران کازمد - سالم خبر: مشاور رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: فروش انسولین قلمی بدون تجویز پزشک ممنوع است و قیمت آن هم تغییر نیافته است.

به گزارش سالم خبر، سجاد اسماعیلی، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو افزود: نیاز ماهانه کشور به انسولین قلمی سه میلیون عدد است که عرضه آن فقط با نسخه پزشک و ثبت در سامانه تیتک قابل عرضه است.

وی اظهار داشت: مسیر تهیه انسولین در صورتی که با تجویز پزشک، تشکیل پرونده بیمه و مراجعه به داروخانه باشد، قیمت آن تغییر نمی‌کند.

سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌دهد از هر ۱۰ نفر، یک نفر دیابتی است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۴۵ از هر هشت نفر یک نفر به دیابت مبتلا باشد. بنابراین شیب تند ابتلا به دیابت را در سراسر جهان در پساکرونا شاهدیم.

هزینه سالانه دیابت، ‌حدود ۶۷۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود یعنی ۱۲ درصد بودجه ملی بهداشت صرف درمان دیابت و عوارض آن می‌شود. با توجه به این که علت اصلی شیوع و افزایش دیابت نوع، تغذیه ناسالم و کاهش فعالیت جسمی است و همه‌گیری بیماری کرونا در ۲ سال اخیر مشکلات جسمی و روانی بسیاری را برای مردم به‌وجود آورد که زمینه ساز ابتلا به دیابت در دوران پسا کرونا است.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۱ درصد افراد بالای ۲۵ سال به دیابت مبتلا هستند که معادل ۵.۵ میلیون نفر در کشور است و البته شیوع این بیماری در ایران روند افزایشی دارد.

بر اساس آمارهای منتشره شده فدراسیون جهانی دیابت، شیوع دیابت نوع یک و ۲ رو به افزایش است؛ به طوری که تعداد افراد مبتلا به دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا که ایران نیز در همین منطقه واقع شده، تا سال ۲۰۴۰ ۲ برابر افزایش خواهد یافت؛ یعنی از ۳۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر امروز به ۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

اکنون بیش از نیم میلیون کودک و نوجوان تا ۱۴ سال در جهان به دیابت نوع یک، ۴۱۵ میلیون نفر از بزرگسالان ۲۰ تا ۷۹ سال، ۳۱۸ میلیون نفر پیش دیابت یا دچار اختلال تحمل گلوکز مبتلا به دیابت هستند و در سال ۲۰۱۵ میلادی پنج میلیون نفر در اثر دیابت فوت کردند. تا سال ۲۰۴۰، جمعیت دیابتی‌ها به ۶۴۳ میلیون نفر خواهد رسید./ایرنا
برچسب‌ها:

فروش انسولین قلمی تجویز پزشک ممنوع

به اشتراک بگذارید: