سال گذشته هیچ‌ شرکتی حاضر به واردات دسفرال نشد

سال گذشته هیچ‌ شرکتی حاضر به واردات دسفرال نشد


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: سال گذشته در چهار مرحله، فراخوان واردات دسفرال داده شده اما هیچ کدام منجر به تامین دارو نشدند.

محمد پیکان‌پور در نشست کمیته غذا و دارو در مجلس در بیان موجودی و برآورد مقدار داروی مورد نیاز افزود: نیاز دارویی دفروکسامین در سال 1402، 7 میلیون و برای سال 1401 معادل 5 میلیون از انواع تولیدات داخلی و 2 میلیون نیز مربوط به مصرف نمونه خارجی دارو در سال 1401 است و این تعداد برای سال 1402نیز برآورد شده است.

وی یادآور شد: مصرف نمونه داخلی ماهانه 400 هزار آمپول دفروکسامین است و پیش بینی تا پایان سال یک میلیون و 200 هزار بوده که باید به بازار عرضه شود و موجودی مواد اولیه کشور کفایت لازم را دارد.

پیکان‌پور افزود: در ارتباط با تامین داروی تزریقی وارداتی مورد نیاز بیماران هم نشستی با حضور WHO (سازمان بهداشت جهانی) برگزار شد و مقرر شد بخشی از داروهای تالاسمی و برخی داروهای دیگر از محل اعتبارات برون مرزی در دسترس تامین شود همچنین نشست هایی با حضور معاونت بین الملل وزارت بهداشت و سفیران ایران در برخی کشورها در حال برگزاری است و صحبت های اولیه در مورد واردات مواد اولیه دفروکسامین صورت گرفته و امیدواریم پیگیری ها نتیجه بخش باشد تا بتوان تامین پایداری را داشته باشیم.

وی ادامه داد: البته مذاکرات با چندین شرکت واردکننده هم در حال انجام است و رایزنی دیگری برای واردات یک و نیم میلیون عدد دفروکسامین از یک کمپانی معتبر دیگر و با قیمت مناسب صورت گرفته که امیدواریم هرچه سریع تر به نتیجه برسد لازم به ذکر است که سال گذشته در چهار مرحله، فراخوان واردات دسفرال داده شده اما هیچ کدام منجر به تامین دارو نشدند.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به مقایسه کیفیت محصولات ایرانی و خارجی، گفت: مراحل مطالعات و تولید فرآورده های ثبت شده، طبق استانداردهای تنظیم گری حوزه دارو در دنیا در سازمان غذا و دارو انجام شده اما پایش عوارض جانبی و مطالعات PMS نیاز به توسعه و تکمیل دارد و قیمت دسفرال خارجی بعد از اجرای طرح دارویار تغیری نکرده و همچنین در مورد داروی دفرازیروکس 6 میلیون تامین شده و تامین آن معادل سال 1400 بوده است.
 
برچسب‌ها:

سال گذشته هیچ شرکتی حاضر واردات دسفرال نشد

به اشتراک بگذارید: