باید برای مادران نخست‌زا سزارین ممنوع شود!

باید برای مادران نخست‌زا سزارین ممنوع شود!


اخبار ایران کازمد - سالم خبر: رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت و درمان گفت: بیش از نیمی از زایمان‌ها در ایران به‌روش سزارین است بدین معنا که تقریبا 52 درصد از زایمان‌ها در کشور به صورت سزارین و 48 درصد به صورت طبیعی انجام می‌شود و بنابراین در اجرای ماده 50 قانون جوانی جمعیت که مبنی بر ترویج زایمان طبیعی است، عقب‌ماندگی داریم.

 ﺻﺎﺑﺮ ﺟﺒﺎﺭﯼ ﻓﺎﺭﻭﺟﯽ، افزود: طبق قانون باید سالانه میزان سزارین را در کشور 5 درصد کاهش دهیم تا به نرم جهانی برسیم؛ 
برای کاهش آمار سزارین، نیاز به اصلاح تصور جامعه و فرهنگسازی از طریق رسانه‌ها داریم؛ از سوی دیگر نیاز به این داریم که محیط بیمارستان‌ها و زایشگاه‌ها، برای مادران زیباسازی و دلپذیر و خوشایند شود تا مادران بارداری که بار اول برای زایمان طبیعی اقدام می‌کنند، تجربه تلخی از این اتفاق نداشته باشند حتی از زمان پذیرش تا زمان ترخیص همه افراد اعم از ماماها، پزشکان، نیروهای خدماتی و ... باید برخورد مناسبی با مادران باردار داشته باشند تا محیط زایمان برای آنها خوشایند باشد.

وی همچنین تاکید کرد: باید به غیر از مواردی که خطرات جدی برای مادر و نوزاد دارد، سزارین نخست‌زا برای مادران باردار انجام نشود زیرا در عمده افرادی که بار نخست سزارین کرده‌اند، در نوبت‌های بعدی زایمان، سزارین تکرار می‌شود نه زایمان طبیعی.

صابری فاروجی همچنین با بیان اینکه ما در حال بازنگری قوانین اعتباربخشی هستیم تا مشکلاتی نظیر این مسائل برطرف شود، افزود: راهکار دیگر این است که بانک داده‌های سلامت باروری راه‌اندازی و اطلاعات در سامانه جامع باروری سالم ثبت شود.

وی ادامه داد: در شرایط حاضر ناگزیریم که به سوی شفاف سازی و هوشمندسازی برویم و اگر بتوانیم تمام فرآیندها را بر بستر فناوری اطلاعات شفاف کنیم، بسیاری از مشکلات حوزه سلامت حل خواهد شد؛ با استفاده از سامانه جامع باروری سالم که به تازگی راه اندازی شده، میزان سزارین و زایمان طبیعی و سقط جنین و پزشکانی که بیشترین آمار سزارین را دارند، مشخص می‌شود و امکان رصد آنها فراهم می‌شود در نتیجه با افزایش نظارت‌ها می‌توان عملکرد پزشکان را اصلاح و آمار بالای سزارین را کم کرد.

رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت همچنین گفت: از سوی دیگر بسیاری از مادران، فواید زایمان طبیعی را نمی‌دانند در این راستا ابتدا باید ارزش مادر شدن را در ذهن افراد بالا ببریم و سپس فرهنگسازی را به سمتی پیش ببریم که زایمان طبیعی به عنوان ارزش شناخته شود. در سال یک میلیون و 100 هزار نفر موالید در کشور داریم و یکی از مشوق‌ها این است که زایمان طبیعی در کشور ما رایگان است./تسنیم

 
برچسب‌ها:

باید مادران نخست زا سزارین ممنوع شود

به اشتراک بگذارید: