هجوم ایرانیان به ارمنستان برای واکسن!

هجوم ایرانیان به ارمنستان برای واکسن!


اخبار ایران کازمد - موج پنجم کرونا و صف ایرانیان در ارمنستان برای واکسن؛ اگر مجبور نبودیم این کار را نمی‌کردیم!


سالم‌خبر: روزنامه نیویورک تایمز درباره سفر گسترده ایرانیان به ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا نوشت: هزاران ایرانی از توزیع واکسن در ایران ناامید شده‌اند. در این‌باره بی‌نظمی زیادی از سوی دولت دیده می‌شود.



نیویورک تایمز در ادامه نوشته است: ایرانیان پس از تحمل موج‌های پیاپی کرونا از طریق هوایی و زمینی به ارمنستان، کشور همسایه هجوم آورده‌اند تا در برابر کرونا واکسینه شوند و مصون بمانند.

ایران موج پنجم همه‌گیری کرونا را پشت سر می‌گذارد به طوری که تهران و ۱۴۳ شهر دیگر از نظر شیوع کرونا خطرناک و در وضعیت قرمز قرار گرفته و نوع بسیار مسری "دلتا" این ویروس به سرعت منتشر می‌شود.




 




طبق داده‌هایی که به دست "نیویورک تایمز" رسیده طی دو هفته اخیر میانگین پرونده‌های روزانه ابتلا به کرونا در ایران افزایشی ۶۲ درصدی داشته و به بیش از ۱۶ هزار مورد رسیده است. براساس داده‌های دانشگاه آکسفورد تنها حدود ۲ درصد از ۸۴ میلیون نفر جمعیت ایران در برابر کرونا واکسینه شده‌اند.

با ممنوعیت واردات واکسن ساخت امریکا و بریتانیا، ایران منتظر واردات واکسن‌های ساخته شده توسط چین و روسیه است.

در مرز ارمنستان کشوری سه میلیون نفری، دوز‌های واکسن بیشتری برای افرادی که مایل به تزریق آن هستند وجود دارند. علت این امر آن است که نظریه توطئه به طور گسترده در میان ساکنان ارمنستان رایج شده و این باور اشتباه وجود دارد که واکسن عوارض دارد و ممکن است مضر باشد و آنان تمایلی به تزریق واکسن ندارند. به همین خاطر، مقام‌های ارمنستان از ماه مه اعلام کردند که واکسن‌های رایگان و بدون ثبت‌نام را به خارجی‌ها ارائه می‌دهند. کلینیک‌های سیار در خیابان‌ها راه‌اندازی شده‌اند تا به راحتی برای گردشگران در دسترس باشند.

ایرانیان برای سفر به ارمنستان نیازی به دریافت ویزا ندارند و رانندگی از مرز تا ایروان پایتخت آن کشور حدود هفت ساعت به طول می‌انجامد. پروین ۵۳ ساله و همسرش حساب کردند که ماه‌ها طول می‌کشد که تا بتوانند در ایران واکسن تزریق کنند. در نتیجه، هفته گذشته، آنان از تهران به ایروان سفر کردند و اولین دوز واکسن را از آمبولانس‌های پارک شده در خیابان در آن شهر دریافت کردند. آنان گفتند که تزریق واکسن حدود پنج دقیقه طول کشید و فقط نیاز به بررسی فشار خون بود و هیچ مدرک دیگری از آنان خواسته نشد. آنان چند هفته دیگر برای تزریق دوز دوم واکسن به ارمنستان باز خواهند گشت.

یکی از مسافران می‌گوید: این انتخابی ایده‌آل برای ایرانیانی نیست که مجبور به مسافرت و صرف هزینه زیاد هستند. ما نیز اگر مجبور نبودیم این کار را نمی‌کردیم.

مقام‌های ارمنستان نگفته‌اند که چه تعداد از اتباع خارجی واکسینه شده‌اند، اما تعداد پرواز‌های میان تهران و ایروان برای پاسخگویی به تقاضا افزایش یافته است. آژانس‌های مسافرتی گفته‌اند که بلیت‌های‌شان را تا اواخر ماه آگوست پیش‌فروش کرده‌اند. تور‌های زمینی و با اتوبوس به مقصد ارمنستان نیز رزرو می‌شوند.

چندین سازمان‌دهنده سفر به ارمنستان می‌گویند برخی از ایرانیان با اتوبوس و کامیون خود را به مرز ارمنستان می‌رسانند و از آنجا به بعد با خودرو به سفرادامه می‌دهند. البته گفته شده که معطلی در مرز ایران و ارمنستان زیاد بوده است.
 
برچسب‌ها:

هجوم ایرانیان ارمنستان واکسن

به اشتراک بگذارید: