اگر مسواک نزنم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر مسواک نزنم چه اتفاقی می‌افتد؟


اخبار ایران کازمد - شاید خیلی از شب ها به دلیل خستگی زیاد از مسواک زدن منصرف شده باشید و به این فکر کنید که با یک بار مسواک نزدن دنیا به آخر نمی‌رسد! اما حتما دلایلی وجود دارد که پزشکان مسواک زدن را دو بار در روز به افراد پشنهاد می‌کنند.
در ادامه این متن با ما همراه باشید تا عوارض مسواک نزدن را با هم بررسی کنیم:
سلامت دندان ها
به طور کلی مسواک زدن و رسیدگی به دندان ها، به شما کمک می‌کند تا باکتری ها و پلاک هایی که از دید پنهان هستند از بین بروند و به حفظ سلامت دندان های شما منجر شود.
ایجاد حفره در دندان
پلاک در واقع یک لایه چسبنده  به دندان و حاوی باکتری است که می‌تواند به مینای دندان نفوذ کند و لایه های آسیب پذیر زیرین را مورد هدف قرار دهد که این روند در نهایت منجر به پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان ها می‌شود.
در صورتی که افراد برای حفره ایجاد شده در دندان اقدامات لازم را انجام ندهد ممکن است به عفونت دندان و در نهایت از دست دادن دندان منجر شود. شما می‌توانید با رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان، تا حد قابل توجهی ابتلا به این موارد را به تاخیر بیندازید.
التهاب لثه
یکی از مشکلاتی که در اثر مسواک نزدن و عدم استفاده از نخ دندان ایجاد می‌شود ابتلا به التهاب لثه است. زمانی که در حال مسواک زدن هستید و برای اولین بار علائمی مانند خونریزی از لثه را تجربه می‌کنید ممکن است در مراحل اولیه این بیماری باشید.
التهاب لثه در صورت پیشرفت می‌تواند موجب سستی دندان ها شود و در نهایت عاملی برای ریزش دندان به شمار آید. طبق تحقیقات انجام شده 10 درصد از افراد قبل رسیدن به سن 50 تا 60 سالگی بر اثر همین عامل هیچ دندانی نخواهند داشت.
بیماری قلبی
طبق مطالعات انجام شده در این زمینه محققان دریافتند کسانی که حداقل سه بار در روز دندان هایشان را مسواک می‌زنند کمتر از سایر افراد دچار فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی می‌شوند. علاوه بر آن مراجعه منظم به دندانپزشکی نیز احتمال بروز عوارض قلبی را کاهش می‌دهد.
توصیه می‌شود برای سلامت قلب و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی از مسواک زدن و نخ دندان غافل نشوید.
اختلال نعوظ
به طور کلی عادات بد مسواک زدن به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند اما زمانی که فرد به بیماری لثه مبتلا می‌شود احتمال ابتلا به سایر مشکلات افزایش یابد. بر همین مبنی تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد تقریبا افرادی که از مسواک طدن غافل می‌شوند 30 درصد بیشتر از سایر افراد به اختلال نعوظ دچار می‌شوند.
زخم معده
یکی دیگر از مشکلاتی که در اثر بی توجهی به بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود ابتلا به زخم معده است. زخم معده به ندرت به دلیل افزایش باکتری های هلیکوباکترپیلوری رخ می‌دهد.
در صورتی که پلاک های ایجاد شده بر روی دندان به همراه مواد غذایی وارد معده شود در نهایت علاوه بر ایجاد زخم معده می‌تواند به مشکلات گوارشی دیگر تبدیل شود.
بوی بد دهان
باکتری های زنده ای که در بین دندان ها باقی ماندند و از طریق قند موجود در دهان تغذیه می‌کنند، در نهایت موجب می‌شود تا افرادی که در مسواک زدن کوتاهی می‌کنند تنفس نامطبوعی داشته باشند. به این صورت که باکتری های موجود در دهان با آزاد کردن مواد زائدی مانند سولفیت ها باعث ایجاد بو بد و ناطبوع در دهان می‌شود.
اگر برای مدتی مسواک نزنید چه اتفاقی می‌افتد؟

یک روز: در صورتی که یک روز کامل مسواک نزنید پلاک های دندان شروع به کلسیم زدایی عاج دندان می‌کند. در واقع شما در این مرحله می‌توانید پلاک ها را قبل از نفوذ و آسیب زدن به لایه های زیرین از بین ببرید البته اگر مسواک زدن مکرر را فراموش نکنید!
یک هفته: اگر به مدت یک هفته مسواک نزنید علاوه بر تضعیف مینای دندان، پلاک اضافی موجود در دهان سبب ایجاد بوی بد دهان می‌شود. در این زمان ذرات ریز غذا به دندان می‌چسبند و جرم می‌گیرد.
یک سال: یک سال مسواک نزدن زمان زیادی است که می‌تواند مشکلات بیشتری را برای فرد ایجاد کند. در صورتی که سیستم ایمنی فعال تری دارید ممکن است بتوانید با برخی از عناصر پوسیدگی دندان مبارزه کنید. اما با این حال یک سال تشکیل پلاک دندان می‌تاند در نهایت منجر به حفره، بیماری لثه و از دست دادن دندان می‌شود.

نوشته اگر مسواک نزنم چه اتفاقی می‌افتد؟ اولین بار در کلینیک مجازی کلینیک من پدیدار شد.
برچسب‌ها:

اگر مسواک نزنم چه اتفاقی افتد

به اشتراک بگذارید: