امید تازه برای افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان

امید تازه برای افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان


اخبار ایران کازمد - محققان با مقایسه کتامین با شوک درمانی برقی (ECT) در افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان، به دنبال راهی برای تجویز شخصی‌سازی‌شده‌ی درمان هستند.
افسردگی مقاوم به درمان زمانی تشخیص داده می‌شود که حداقل دو نوع داروی ضدافسردگی در فرد اثر نداشته باشد.
در حال حاضر، تمرکز بر روی شخصی‌سازی برنامه‌های درمانی است تا احتمال موفقیت درمان‌های بعدی افزایش یابد.
در یک مطالعه جدید، دانشمندان، تزریق وریدی کتامین را با شوک درمانی برقی در افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان مقایسه کردند. هر دوی این روش‌ها رایج هستند، اما تنها در حدود نیمی از بیماران مؤثر واقع می‌شوند.
با این حال، این مطالعه‌ی جدید برخی عوامل را شناسایی کرده است که به پزشکان کمک می‌کند تا بهترین روش درمانی را برای هر بیمار انتخاب کنند.
این نتایج به شکل‌گیری برنامه‌های درمانی شخصی‌سازی‌شده برای افراد مبتلا به این نوع افسردگی کمک می‌کند.
کدام بیمار به کدام درمان بهتر پاسخ می‌دهد؟
این مطالعه جدید شامل ۳۶۵ نفر با افسردگی مقاوم به درمان با میانگین سنی ۴۶ سال بود. آن‌ها به دو گروه تقسیم شدند: ۱۹۵ نفر در گروه کتامین و ۱۷۰ نفر در گروه شوک درمانی برقی.
تحقیقات نشان داد که کتامین برای افرادی که درمان را به صورت سرپایی شروع کرده‌اند و علائم خفیف‌تری دارند، مؤثرتر است. برعکس، افرادی که درمان را به صورت بستری شروع کرده‌اند و علائم شدیدتری دارند، به شوک درمانی برقی پاسخ سریع‌تری می‌دهند.
همچنین، برخی از معیارهای عملکرد شناختی با موفقیت درمان مرتبط بودند. به عنوان مثال، افرادی که در آزمون توانایی ذهنی کلامی عملکرد ضعیف‌تری داشتند، به کتامین نسبت به شوک درمانی برقی پاسخ بهتری نشان دادند.
مصرف داروهای دیگر نیز بر اثربخشی کتامین و شوک درمانی برقی تأثیر می‌گذارد. تجزیه و تحلیل مجدد نشان داد که ۴۲.۹٪ از افرادی که همراه با کتامین از داروهای ضدروان‌پریشی غیرمعمول استفاده می‌کردند، پیشرفت قابل توجهی داشتند. در مقابل، تنها ۱۰.۶٪ از مصرف‌کنندگان این داروها همراه با شوک درمانی برقی، بهبود یافتند.
چرا شاخص توده بدنی (BMI) مهم است؟
تجزیه و تحلیل همچنین نشان داد که افراد با شاخص توده بدنی بالاتر نسبت به افراد با BMI پایین‌تر، احتمالاً پاسخ بهتری به کتامین نشان می‌دهند. دانشمندان دلیل این موضوع را به طور قطع نمی‌دانند، اما تئوری‌هایی در این زمینه وجود دارد.
احتمالاً دلیل آن اندازه‌ی دوز مصرفی است. دوز مصرفی بر اساس وزن بدن محاسبه می‌شود، بنابراین فردی که سنگین‌تر است، مقدار کل بیشتری از کتامین دریافت می‌کند.
درک اینکه کدام درمان مؤثرتر یا سریع‌تر عمل می‌کند، اهمیت زیادی دارد. افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان، احتمال بیشتری برای آسیب به خود و تجربه سایر علائم ناراحت‌کننده دارند.
این یافته‌ها می‌توانند پزشکان را در تصمیم‌گیری‌های مشترک با بیماران راهنمایی کنند. با این حال، مطالعات بیشتری برای تأیید نهایی این نتایج و اجرای تغییرات گسترده در سطح سیستم بهداشت، مورد نیاز است.
منبع: healthnews
بیشتر بخوانید “   مصرف کتامین توسط ایلان ماسک برای افسردگی| جنجال جدید در دنیای پزشکی “
نوشته امید تازه برای افراد مبتلا به افسردگی مقاوم به درمان اولین بار در کلینیک مجازی کلینیک من پدیدار شد.
برچسب‌ها:

امید تازه افراد مبتلا افسردگی مقاوم درمان

به اشتراک بگذارید: