هشدار CDC: “موارد تب دنگی در حال افزایش است اما هیچ واکسنی وجود ندارد!”

هشدار CDC: “موارد تب دنگی در حال افزایش است اما هیچ واکسنی وجود ندارد!”


اخبار ایران کازمد - با توجه به افزایش نگران کننده موارد ابتلا به تب دنگی در سراسر جهان، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) اخطاریه‌ای برای پزشکان، مقامات بهداشت عمومی و مردم این کشور صادر کرده است.
تب دنگی توسط پشه آئدس منتقل می‌شود و هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد. موارد شدید این بیماری، که نادر هستند، می‌توانند تهدید کننده‌ی حیات باشند. با افزایش دمای کره‌ی زمین، کارشناسان و CDC انتظار دارند که قلمرو پشه‌های آئدس گسترش یابد و موارد ابتلا به تب دنگی افزایش پیدا کند.
در سال ۲۰۲۴ تاکنون، موارد ابتلا به تب دنگی در کشورهای قاره آمریکا به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است و بیش از ۹.۷ میلیون مورد گزارش شده که دو برابر کل موارد سال ۲۰۲۳ (۴.۶ میلیون) است. پورتوریکو پس از اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی توسط سازمان جهانی بهداشت در دسامبر ۲۰۲۳، در ماه مارس همین سال نیز وضعیت اضطراری مشابهی را اعلام کرد.
در سرزمین اصلی ایالات متحده، طی شش ماه نخست سال جاری، ۷۴۵ مورد تب دنگی در مسافران شناسایی شده است که بالاتر از حد معمول است. برای افرادی که سابقه ابتلا به تب دنگی ندارند، هیچ واکسنی وجود ندارد و تنها یک نوع واکسن برای کودکان ۹ تا ۱۶ ساله مبتلا به این بیماری وجود داشت که به دلیل عدم تقاضا، تولید آن متوقف شده است. به عنوان مثال، انتظار می‌رود دوزهای موجود واکسن در پورتوریکو تا سال ۲۰۲۶ منقضی شوند.
چهار نوع ویروس تب دنگی وجود دارد که همگی توسط پشه‌ی آئدس منتقل می‌شوند که به طور کلی در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری زندگی می‌کند. طبق گفته‌ی CDC، به طور معمول موارد ابتلا به تب دنگی در ماه‌های گرم‌تر و مرطوب‌تر سال به اوج خود می‌رسد، اما با افزایش دمای جهانی، احتمالاً موارد ابتلا هر ساله افزایش خواهد یافت.
علائم تب دنگی
علائم بیماری به شدت آن بستگی دارد. حدود ۷۵ درصد از مبتلایان به تب دنگی هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند.
علائم خفیف ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تب ناگهانی در حدود ۴۰ درجه سانتیگراد (۱۰۴ درجه فارنهایت)
درد عضلات و مفاصل
بثورات پوستی
درد پشت چشم
حالت تهوع و استفراغ
قرمزی صورت
گلودرد
سردرد
قرمزی چشم

علائم بیماری معمولاً بین ۲ تا ۷ روز طول می‌کشد و اکثر افراد بعد از یک هفته احساس بهبودی می‌کنند. تب به طور معمول حداقل ۲۴ ساعت طول می‌کشد و ممکن است دوباره عود کند.
بین ۰.۵ تا ۵ درصد از موارد ابتلا شدید می‌شوند و می‌توانند تهدید کننده‌ی حیات باشند. در این موارد، تب معمولاً به ۳۷.۵ تا ۳۸ درجه سانتیگراد (۹۹.۵ تا ۱۰۲.۴ درجه فارنهایت) کاهش می‌یابد. بین یک روز تا یک هفته بعد، علائم دیگری از جمله موارد زیر بروز می‌کند:

درد یا حساسیت شکم
استفراغ حداقل سه بار در ۲۴ ساعت
خونریزی از بینی یا لثه
استفراغ خونی
وجود خون در مدفوع
خستگی
احساس ناآرامی یا تحریک‌پذیری
تغییرات دما از بسیار گرم به بسیار سرد
پوست سرد و مرطوب
نبض ضعیف و تند
کاهش اختلاف بین فشار خون سیستولیک و دیاستولیک

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به تب دنگی هستند؟
در حال حاضر چهار سویه شناخته‌شده از ویروس تب دنگی وجود دارد و هیچ درمان قطعی برای آن نیست؛ بنابراین، اساساً هر کسی که توسط پشه‌ی ح portador ویروس نیش زده شود، می‌تواند به آن مبتلا شود.
دکتر دیوید کاتلر، پزشک متخصص طب خانواده دارای بورد تخصصی در مرکز بهداشت Providence Saint John در سانتا مونیکا، کالیفرنیا به Healthline گفت: نوزادان زیر ۱ سال، زنان باردار، بزرگسالان بالای ۶۵ سال یا افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون بالا، دیابت، آسم، بیماری مزمن کلیوی، بیماری مزمن کبدی، زخم معده یا گاستریت دیگر، چاقی یا افرادی که داروهای ضدانعقاد مصرف می‌کنند، در معرض بالاترین خطر ابتلا هستند.
منبع: healthline
نوشته هشدار CDC: “موارد تب دنگی در حال افزایش است اما هیچ واکسنی وجود ندارد!” اولین بار در کلینیک مجازی کلینیک من پدیدار شد.
برچسب‌ها:

هشدار cdc موارد تب دنگی حال افزایش است اما هیچ واکسنی وجود ندارد

به اشتراک بگذارید: