وزارت بهداشت موظف به واردات واکسن در کشور نیست

وزارت بهداشت موظف به واردات واکسن در کشور نیست


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: اینکه نوک تیز پیکان جهت واردات واکسن به سوی وزارت بهداشت باشد نشان از انگیزه‌های دیگری است و پاسخ این است که وزارت بهداشت در هیچ جای دنیا واردکننده واکسن نبوده است ضمن آنکه در ایران نیز مصوبه‌ای وجود نداشته که وزارت بهداشت واردکننده واکسن باشد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره ادعای وزیر بهداشت مبنی بر نداشتن وظیفه تامین واکسن توسط وزارت بهداشت گفت: در هیچ جای دنیا واردات واکسن توسط وزارت بهداشت انجام نمی‌شود ضمن اینکه واردات واکسن کووید ۱۹ نیز امری علی‌حده‌ای نیز محسوب می‌شود و بخش خصوصی نیز در دنیا نمی‌توانست واردکننده واکسن کووید باشد .

 

وی با بیان اینکه واردات واکسن، ماموریت وزارت بهداشت نبوده است، عنوان کرد: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا هماهنگی‌ها برعهده قرارگاه مدیریت کرونا در کشور بود البته مسوول مذاکرات، دستگاه دیپلماسی بود ضمن آنکه حمایت بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه نیز در این امر دخیل بوده است با این وجود، وزارت بهداشت هیچ‌گاه خود را جدا از مسائل ندانست.

 

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین افزود: قرار بر این بوده واکسنی که تهیه می‌شود در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد و ما آن را تزریق کنیم اما هیچ‌گاه مرزبندی صورت نگرفت و هر زمانی که ظرفیتی برای تسهیل و تسریع روند واکسیناسیون در وزارت بهداشت وجود داشت را به کار گرفتیم؛ ضمن اینکه از دیگر ظرفیت‌های وزارتخانه مانند تعامل وزیر با وزرای بهداشت دیگر کشورها و سازمان جهانی بهداشت نیز استفاده کردیم.

 

جهانپور با تاکید بر اینکه به طور قطع دستگاه دیپلماسی و نمایندگان ایران در خارج از کشور و وزارت خارجه تلاش فراوانی در جهت تامین واکسن داشتند، عنوان کرد: علیرغم همه تلاش‌ها، مشکلات عدیده‌ای اعمم از موانع تولید واکسن در دنیا، محدودیت‌ها و تحریم‌های خاصه ایران، تبادلات پولی و بانکی نیز بر سر راه وجود داشت. همچنین مشکلات دیگری توسط ایالات متحده برای ایران به وجود آمده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به تحریم‌ها اشاره کرد در حالی که بسیاری از افراد عنوان می‌کردند تحریم‌ها بی‌تاثیر هستند اما ادعای خزانه‌داری آمریکا مبنی بر لغو تحریم‌ها در هفته‌های اخیر اثبات کننده آن بود که ما در گذشته تحریم بوده‌ایم زیرا در غیر این صورت نیازی به لغو تحریم‌ها نبود .  

 

وی در ادامه تصریح کرد: گرچه همکاران دستگاه دیپلماسی همچنان معتقدند که لغو تحریم‌ها چیزی جز سخن و کلماتی بر روی کاغذ نبوده است و لغو تحریم‌ها هنوز محقق نشده است اما به هرحال وزارت بهداشت کار ویژه و ماموریتی به صورت مستقیم برای واردات واکسن نداشت ولی همیشه در کنار دستگاه‌های دیگر کشوری بوده تا این امر تهیه و تامین واکسن محقق شود .

 

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره استفاده از ظرفیت‌های وزارت بهداشت جهت تهیه و تامین واکسن اظهار کرد: در شرایط فعلی نیز از ظرفیت‌های موجود نیز حمایت می‌کنیم و اگر در وزارت بهداشت نیز ظرفیتی باشد در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار می‌دهیم اما اینکه نوک تیز پیکان جهت واردات واکسن به سوی وزارت بهداشت باشد نشان از انگیزه‌های دیگری است و پاسخ این است که وزارت بهداشت در هیچ جای دنیا واردکننده واکسن نبوده است ضمن آنکه در ایران نیز مصوبه‌ای وجود نداشته که وزارت بهداشت واردکننده واکسن باشد.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پیش‌رانی تولید واکسن در داخل کشور به عهده وزارت بهداشت بوده است که به خوبی در برنامه مقرر پیش رفته است و برای همیشه جز افتخارات تاریخ نظام سلامت و علم و فناوری کشور به یادگار خواهد ماند.
برچسب‌ها:

وزارت بهداشت موظف واردات واکسن کشور نیست

به اشتراک بگذارید: