فعالیت همزمان در بخش دولتی و خصوصی ام‌الفساد است

فعالیت همزمان در بخش دولتی و خصوصی ام‌الفساد است


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: محمدهادی ایمانیه، رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شیراز اگرچه بخت به دست‌گیری سکان وزارت بهداشت در کابینه ی سیدابراهیم رییسی را نداشت اما همزمان با بررسی صلاحیت وزرای کابینه و معرفی بهرام عین‌اللهی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان کابینه ی رییسی، او با پرداختن به چالش‌های پیش روی وزیر جدید، برخی برنامه‌های زیربنایی و اصلاحات در حوزه ی بهداشت و درمان را به وزیر جدید توصیه کرده است.

در میان تعداد بسیاری از این توصیه‌ها اما در حوزه ی واکسن و دارو او هیچگونه اظهار نظری نکرده و فقط در سخنانش مدیران سطوح بالای وزارت بهداشت تا سطح دانشگاه‌ها حتی روسا و معاونین را از درگیر شدن به تعارض منافع برحذر داشته است.

محمدهادی ایمانیه، رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از سطح بالای وزارت بهداشت تا سطح دانشگاه ها حتی روسا و معاونین نباید درگیر تعارض منافع باشند کار همزمان در بخش دولتی، دانشگاهی و خصوصی ام الفساد محسوب می‌شود مدیران در دانشگاه و وزارتخانه‌ها باید همه زمان خود را صرف مردم کنند و حتی افرادی که درگذشته فعالیت دوگانه ای را برعهده دارند آن را رها کنند و یا اگر سهمی دارند آن را اهدا کنند. با این نگاه می‌توانیم امیدوار باشیم مدیران با نگاهی پاک و زلال بدون تعارض منافع در خدمت مردم هستند و تصمیمات درستی را خواهند گرفت. تعارض منافع به معنای بد بودن بخش خصوصی نیست، عیب آن کار همزمان در سیستم است که سبب ایجاد تعارض منافع می‌شود‌.

وی درباره وظایف وزیر جدید بهداشت گفت: وزیر بهداشت آینده باید برنامه زمانبندی شده خود را در ارتباط با موضوعات مختلف اعلام کند ضمن آنکه در مدت زمان مشخص شده نیز پاسخگوی مجلس شورای اسلامی باشد. اولین نکته قابل توجه باید بازسازی و بازنگری شرح وظایف شبکه بهداشتی باشد زیرا پس گذشت ۳۰ سال شبکه بهداشت بازنگری فوری و جدی لازم دارد. برای ارتقا آن باید اقداماتی صورت گیرد و نواقص آن نیز رفع شود .

ایمانیه درباره اجرای طرح پزشک خانواده عنوان کرد: طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع از اسناد بالادستی در برنامه‌های چهارم پنجم و ششم توسعه و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است. اگر قرار است که نظام سلامت ایران ساماندهی شود جز اجرای طرح پزشک خانواده راه‌حلی وجود ندارد. شرط اجرای این طرح، همت فوق‌العاده و تحمل سختی‌های آن است ضمن اینکه این طرح به برنامه‌ای و جامع و زمانبندی نیاز دارد تا از این شرایط عبور کنیم در مدت زمان مدیریت به جلو پیش برویم و عقب‌گرد نداشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین درباره پرونده سلامت الکترونیک تصریح کرد: متاسفانه اجرای پرونده سلامت الکترونیک به صورت جامع و عملیاتی ده سال است که معطل است زیرا این طرح به یک برنامه جامع و زمانبندی شده برای اجرا نیاز دارد.

وی درباره راهنماهای بالینی گفت: متاسفانه باتوجه به اینکه بدون راهنماهای بالینی اقدامات تشخیصی و درمانی در کشور انجام می‌شود بار بسیار سنگینی بر دوش اقتصاد سلامت تحمیل شده است و بیمه‌ها از وظایف اصلی خود دور شده‌اند. همچنین پرداختی‌ها بیش از یکسال تاخیر دارند ضمن اینکه برخی از ضروریات در پوشش بیمه‌ای قرار نمی‌گیرند که این موارد ناشی از اقدامات غیرضروری است که مطابق مطالعات علمی و بالینی نیست براین اساس لازم است که طبق برنامه زمانبندی شده پروتکل‌های درمانی و راهنماهای بالینی به استناد بیمه‌ها باشند.
ایمانیه درباره تبعات خروج اساتید از تمام وقت بودن بیان کرد: متاسفانه بی‌توجهی به نکته مهم و ریشه‌ای لزوم حضور تمام وقت اساتید «حداقل اساتید بالینی» در بیمارستان‌های آموزشی و درمانی و خروج بسیاری از اساتید از تمام وقت بودن و ورود آنان با بخش خصوصی سبب آن شده که دانشجویان دچار مشکلات علمی به منظور کسب علم و تجربه و مهارت بشوند همچنین اقشار ضعیف جامعه در دریافت خدمات تشخیصی و درمانی سرگردان می‌شوند و هزینه مراجعه به بخش خصوصی را نیز ندارند و زمانی که به بخش دولتی نیز مراجعه می‌کنند هم با عدم وجود اساتید باتجربه مواجه می‌شوند این درحالیست که حق مردم و اقشار ضعیف جامعه این است که از بالاترین کیفیتها بهره ببرند.ممکن است ما در بحث خدمات رفاهی سلامت تفاوتی قائل شویم اما در زمینه کیفیت خدمات حق مردم برخورداری از بالاترین کیفیت است

وی عدالت در سلامت را امری مهم دانست و اظهار کرد: متاسفانه تفاوت در درآمد رشته‌های علوم پزشکی، تخصصی و فوق تخصصی پزشکی سبب آن شده که دانشجویان پزشکی ما به برخی از رشته‌ها مانند چشم پزشکی، رادیولوژی، ارتوپدی یا پوست متمرکز شوند و از رشته‌هایی مادر مانند جراحی داخلی یا عمومی یا بیهوشی دور شوند و در دانشگاه ها به سراغ چنین رشته‌هایی نروند و دلیلش تفاوت بسیار زیاد درآمدها است .

این پزشک گوارش اطفال با اشاره به اینکه درحال حاضر یکی از معضلات و بحران‌های وزارت بهداشت، ماجرای پذیرش دستیاری سال جاری است، عنوان کرد: متاسفانه سال گذشته برخی از رشته‌ها ۹۱ درصد ظرفیت خالی داشتند زیرا هیچ فردی تمایل به آن رشته‌ها نداشت در مقابل در برخی از رشته‌ها با استقبال بسیار زیاد و ظرفیت‌های محدود روبه‌رو بودیم؛ راه‌حل این امر، اصلاح تعرفه‌های رشته‌های مختلف است در کسب درآمدها باید به تعادلی دست یابیم به این معنا که حاصل یک کار و ساعت مشابه نباید تفاوتهای پنجاه برابری باشد . متاسفانه در شرایط فعلی این تفاوت‌ها مشاهده می‌شود.اصلاح این امر نیاز به عزم جدی و برنامه زمانبندی شده وزیر دارد ضمن اینکه وزیر نیز باید مشخص کند طی چه مدتی تعرفه‌ها را اصلاح خواهد کرد.

ایمانیه با تاکید بر اینکه به تدریج رعایت اخلاق حرفه‌ای رو به زوال است ، مطرح کرد: متاسفانه عمدتا در انجام اقدامات غیرضروری یا دریافت زیرمیزی عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای را شاهد بوده‌ایم از سوی دیگر نظارت‌های کمرنگ وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی سبب آن شده که دست افراد برای انجام چنین اقداماتی باز باشد گرچه هنوز تعداد این افراد متخلف زیاد نیست اما وجود یک درصد از این افراد هم برای جامعه پزشکی فاجعه محسوب می‌شود مدیریت تخلفات حرفه‌ای نیز نیازمند برنامه‌ی مدون است
 
وی رعایت شریعت در حوزه سلامت را امری مهم دانست و گفت: اجرای طرح انطباق قانون کشور ما است و تخلفاتی در حوزه دین و شرع (افزایش روز افزون سقط جنین و عدم وجود نظارت‌های پرنگ و مستمر ) باید پیگیری شوند‌ یکی از معظلات اصلی ما افزایش روزافزون سقط جنین است که متاسفانه به منظور مقابله با این موضوع هیچ برنامه‌ای درنظر نگرفته شده است .
 
وی درباره تولید دارو تجهیزات مصرفی پزشکی و تجهیزات غیر مصرفی پزشکی اظهار کرد: درحال حاضر هیچ نظام جامع مشخصی با عدد و رقم برای آینده وجود ندارد به عنوان مثال نمیدانیم در آینده چه میزان صادرات خواهیم داشت براین اساس متاسفانه گرفتار افراد مافیا و رانتی شده‌ایم که صرف آنان با واردات است. همچنین انگیزه برنامه‌ریزی شده‌ای وجود نداشته که با همکاری وزارت علوم رشته‌هایی مانند شیمی یا شیمی آلی  مکانیک الکترونیک یا آی‌تی در تولید مواد اولیه دارو یا محصولات نهایی دارو و تجهیزات مصرفی دارو اقداماتی را انجام دهند که این امر یک برنامه زمانبندی شده با ذکر درصد کاهش واردات و افزایش صادرات و تولید لازم دارد .
 
ایمانیه با اشاره به اینکه توریسم درمانی مورد غفلت قرار گرفته است، عنوان کرد: حیثیت علمی و پزشکی ما عاملی در جذب بیماران از سایر کشورها محسوب می‌شود ولی متاسفانه در این حوزه ساماندهی وجود ندارد و این امر تاکنون از اولویت‌های کمرنگ وزارت بهداشت بوده است هیچ قانونی وجود ندارد که تعرفه‌ها به چه گونه‌ای تنظیم شوند و قضایای ورود و اسکان به چه صورتی باشد تا دلالان نیز دخالت نداشته باشند تا آبرو و حیثیت کشور و جامعه پزشکی حفظ شود و اقدامات تشخیصی در مکانهای غیر بهداشتی و غیرزمینها‌ انجام نشود بر این اساس به جامعیت تصمیم‌گیری نیازمند هستیم و لازم است وزیر بهداشت اعلام کنند که در شش ماه آتی تعداد توریسم‌های درمانی را چه میزان افزایش خواهند داد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت: یکی از مشکلات ما پژوهش های فراوان انجام شده است که به عنوان مثال رتبه ۱۵ یا ۱۶ را در کشورهای دیگر کسب کرده‌ایم درحالی که میدانیم بسیاری از این رتبه‌ها به منظور رفع مشکلات ما در حوزه سلامت در کشور نیست. سوق دادن پژوهش ها به سوی پژوهشهای کاربردی و فناوری و تولید به تغییرات وسیعی در آیین ارتقاء نیاز دارد تا پژوهشگران با پژوهش‌های خود به رفع مشکلات کشور بپردازند و مشکلات مردم را حل کنند.

وی با تاکید بر اینکه شایع ترین و مهمترین دلیل مرگ در کشور ما بیماری های غیرواگیر هستند، تصریح کرد: در راس بیمارهای غیرواگیر سکته‌های قلبی مغزی و مرگ ناشی از تصادفات و دیابت است ما می‌توانیم اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم و مرگ افراد را در صورت ابتلا به موارد ذکر شده را کاهش دهیم اما این امر نیز به شرط وجود برنامه مشخص حاصل می‌شود و نگاه فرا وزارتی وجود داشته باشد و از ظرفیت وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و صمت‌ و جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی و صدا و سیما نیز استفاده شود  تا بتوانیم مرگ ناشی از تصادفات که بالاترین رتبه را در دنیا دارا هستیم که عمدتا شامل جوانان ۱۸ تا ۳۵ را کاهش دهیم.
 
 
برچسب‌ها:

فعالیت همزمان بخش دولتی خصوصی ام الفساد است

به اشتراک بگذارید: