باید ماهیانه 15 میلیون نفر در کشور واکسینه شوند

باید ماهیانه 15 میلیون نفر در کشور واکسینه شوند


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: براساس پیش‌بینی‌ها تا اواخر آبان یا آذر ماه ۷۰ درصد از مردم کشور واکسینه می‌شوند اگر واکسن در اختیار ما قرار گیرد باید ماهیانه ۱۵ میلیون نفر واکسینه انجام شود به منظور انجام این امر در دو نوبت باید روزانه ۵۰۰ هزار دوز واکسن تزریق شود.

شهنام عرشی، معاون فنی مرکز مدیریت‌های بیماری‌های وزارت بهداشت و درمان در وبینار عدالت و دسترسی به واکسن کرونا در ایران، گفت: پلتفرمی که در مرکز مدیریت‌های بیماریهای وزارت بهداشت برای واکسیناسیون در نظر گرفته شده شبکه بهداشتی_درمانی بوده است. واکسیناسیون گروه‌های هدف را در بیمارستان‌ها آغاز کردیم زیرا ضمن اینکه اولین گروه هدف ما  کادر درمان فعال در بیمارستان‌ها بودند، امکانات لازم به منظور انجام واکسیناسیون و جهت احیا در بیمارستان‌ها نیز وجود داشت.

وی در ادامه بیان کرد: بیش از ۳۰ سال است که زنجیره سرمایشی که برای اکثر واکسن‌ها استفاده شده حاصل تولیدات داخلی بوده است. سیستم‌های سرمایشی ما اغلب یخچال هستند و سیستم‌های زیر صفر کمتر مورد استفاده ما بوده‌اند اما در مراکز اصلی (دانشگاه‌ها و معاونت‌های بهداشتی) نگهداری شرایط متفاوت است .در شهرستانهای بزرگ ما یخچالهای زیر صفر داریم اما در مناطق دیگر مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

معاون فنی مرکز مدیریت‌های بیماریهای وزارت بهداشت با اشاره به اینکه به منظور نگهداری از واکسن اسپوتنیک باید دقت بیشتری داشته باشیم، مطرح کرد: در نگهداری سایر واکسن‌ها مشکلی وجود ندارد؛ اگر تعداد واکسن‌هایی که در دسترس ما قرار می‌گیرند بیشتر هم باشد ما امکانات نگهداری از آنها را در کشور داریم.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر در حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دوز روزانه با ظرفیت‌های حوزه بهداشت واکسن تزریق می‌شود این تعداد امکان افزایش یافتن هم دارد اما شرط‌ هایی دارد که امیدواریم دست اندرکاران در سازمانهای مختلف توجه کنند ما ۱۵ برابر ظرفیت فعلی طی سی سال کشور باید کارهایی را انجام دهیم تا به هدف سند واکسیناسیون دست یابیم. در گذشته به طور معمول بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دوز واکسن از طریق سیستم بهداشتی تزریق صورت می‌گرفت.

وی همچنین افزود: اگر ده میلیون یا ۱۵ میلیون دوز واکسن در اختیار ما قرار بگیرد، نیازمند حمایت بیشتری از لحاظ نیروی انسانی و منابع مالی از حوزه بهداشت هستیم زیرا ممکن است ما شاهد سرخک و یا کاهش مراقبت‌های مادر و کودکان باشیم. ما همیشه خواستار حمایتی جدی در حوزه بهداشت هستیم، در حال حاضر امکانات موجود خوب است و مشکلی وجود ندارد و ما قادر به ادامه فعالیت‌ها هستیم.

وی درباره دسترسی مناطق محروم به واکسن اظهار کرد: در خانه‌های بهداشت مناطق محروم ممکن است ۶۰ تا ۶۵ سال را واکسینه شده باشند نکته قابل توجه این است که امکان دسترسی به واکسن در مناطق محروم بسیار راحت و آسان است .

عرشی درباره سند ملی تدوین شده در حوزه سلامت و واکسیناسیون عنوان کرد: سند کشوری در حوزه بهداشت با نظر وزیر بهداشت توسط گروه‌های مختلف از روسای انیستیتو پاستور و موسسه رازی، دیگر واحد‌های وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی، پزشکان مربوطه، اپیدمیولوژیست‌ها و پزشکان فعال حوزه اخلاق پزشکی تدوین شده است؛ رویکرد این سند در مرحله اول مانند کشورهای اروپایی گروه‌های سنی بوده است. در کشوری مانند انگلستان از گروه‌های سنی برای واکسیناسیون بهره برده‌اند و به سراغ افراد آسیب‌پذیر بدون توجه به مسائل سنی نرفته‌اند دلیل اجرای این موضوع این بوده که آنان می‌دانستند واکسن به اندازه کافی دارند و یه سرعت می‌توانند همه یا اکثریت جامعه را واکسینه کنند.

معاون فنی مرکز مدیریت‌های بیماری‌های وزارت بهداشت همچنین افزود: باتوجه به اینکه مطلع بودیم که واکسن با سرعت کمتری در اختیارمان قرار خواهد گرفت در زمان تدوین سند ملی واکسیناسیون گروه‌هایی از قبیل( بیماری‌های خاص، افراد مبتلا به سرطان و افراد با اعضای پیوند شده)  را به لیست گروه اول (کادر درمان) افزودیم.

وی در ادامه گفت: فاز ۲ تزریق واکسن، عمدتا گروه‌های سنی هستند که اگر واکسن زودتر در اختیار ما قرار بگیرد واکسیناسیون این افراد را به پایان می‌رسانیم. اولویت تزریق واکسن در فاز ۳  اندکی متفاوت است؛ در این فاز، واکسیناسیون افراد حساس جامعه شامل (معلمان، استادان و شاید دانشجویان قبل از آغاز سال تحصیلی و افراد شاغل در حوزه‌های صنعت، راننده‌ها، افراد شاغل در حوزه‌های حساس کشور و کارمندان بانک) پیش‌بینی شده است.
 
برچسب‌ها:

باید ماهیانه 15 میلیون نفر کشور واکسینه شوند

به اشتراک بگذارید: