گروه‌های پرخطر واکسن آنفلوآنزا بزنند 

گروه‌های پرخطر واکسن آنفلوآنزا بزنند 


اخبار ایران کازمد - سالم خبر: رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم درباره همزمانی آنفلوآنزا و کرونا در پاییز و زمستان ۱۴۰۰ هشدار داد.

به گزارش سالم خبر، شروین شکوهی رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم با بیان اینکه پیش از رسیدن فصل سرما و بیماری‌های به خصوص آن باید آماده باشیم، گفت: تامین واکسن آنفلوآنزا خصوصا برای کادر درمان و گروه‌های پرخطر ضرورت دارد.

رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و احتمال شیوع آنفلوآنزا

رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان ضمن ابراز نگرانی از شیوع آنفلوآنزای فصلی و همزمانی آن با کرونا افزود: مقایسه‌ای از وضعیت رعایت پروتکل‌ها در سالی که گذشت با پاییز و زمستان پیش رو گواه این مهم است که احتمال شیوع آنفلوآنزا امسال بیشتر است.

شکوهی با اشاره به این که آنفلوآنزا یک عفونت ویروسی، مسری و شایع است توضیح داد: این بیماری به خصوص برای کادر درمان که در تماس مستقیم با بیماران هستند، سالمندان، کودکان خردسال و مبتلایان به بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای می‌تواند خطرناک باشد.

این استاد دانشگاه درباره همزمانی آنفلوآنزا و کرونا در پاییز و زمستان ۱۴۰۰ هشدار داد و گفت: بی‌تردید شیوع وسیع آنفلوآنزای فصلی همزمان با همه‌گیری کرونا می‌تواند بیمارستان‌ها و کادر درمان را از پا درآورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن انتقاد از کاهش درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: برای پیشگیری از ابتلای همزمان به بیماری‌های آنفلوآنزا و کوویدـ۱۹ باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود، مردم باید ماسک بزنند و از حضور در اجتماعات و مکان‌های شلوغ پرهیز کنند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده صحیح از ماسک، علاوه بر اینکه مانع بروز بیماری کرونا می‌شود برای پیشگیری از آنفلوآنزا نیز موثر است خاطرنشان کرد: در سال گذشته آمار مبتلایان به بیماری آنفلوآنزا به دلیل دریافت واکسن این بیماری و رعایت اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با بیماری کرونا، کاهش قابل توجهی داشت ولی در سال جاری با کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نگرانی شیوع گسترده آنفلوآنزای فصلی دور از تصور نیست.

این متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه سفر کردن، مهمانی و رستوران رفتن، حضور در اجتماعات و ماسک نزدن‌ها در وضعیت خطرناک کرونا و احتمال بروز آنفلوآنزا به ضرر خودمان و خانواده‌مان است، گفت: متاسفانه کرونا بیماری بسیاری جدی است و این روزها آنقدر خبر مرگ کرونایی به گوش‌مان می‌رسد که دیگر نمی‌شود این ویروس را جدی نگرفت، کرونا خطرناک است و اگر رعایت نکنیم بسیار کشنده خواهد بود.

شکوهی ضمن اشاره به شتاب در روند واکسیناسیون علیه کرونا، در عین حال بر اهمیت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک زدن تاکید کرد.

خطر مخالفان واکسیناسیون برای سلامت عمومی
رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان خطر افرادی را که از اساس و بدون هیچ منطق علمی با هر گونه واکسن مخالفند و معتقدند واکسن‌ها بدن را در مقابل بیماری ضعیف می‌کنند مورد توجه قرار داد و افزود: واکسینه شدن در برابر بیماری خصوصا در پاندمی‌ها یک مسئولیت اجتماعی است. ماه‌ها است کشور ما با آمار بالایی از مرگ و میر ناشی از کرونا روبرو است. باید به این موضوع توجه داشته باشیم با توجه به مشکلات اخیر واکسن‌ها با مشقت‌های زیادی در دسترس عموم قرار می‌گیرد بنابراین تنها راهکار برای کاهش مرگ ومیر هموطنانمان واکسیناسیون علیه بیماری است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه ضمن هشدار نسبت به خطر مخالفان واکسیناسیون برای سلامت عمومی تاکید کرد: تنها موضوعی که می‌تواند به کاهش بار بیماری کمک کند، قطعا و بدون تردید واکسیناسیون است.

رییس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم با اشاره به اینکه نتایج برخی مطالعات جدید نشان می‌دهد واکسن آنفلوآنزا می‌تواند از افراد در برابر برخی عوارض شدید ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ محافظت کند، افزود: به نظر می‌رسد واکسن آنفلوآنزا می‌تواند سلاحی ارزشمند برای مبارزه با همه‌گیری کووید-۱۹ باشد.

شکوهی با تاکید بر این که مهم‌ترین اصل پیشگیری از بیماری‌های عفونی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است ادامه داد: برای پیشگیری از افزایش بار بیماری و اضافه نشدن بار آنفلوآنزا به مراکز درمانی و بهداشتی باید برای مدتی قید مهمانی‌های پرجمعیت را بزنیم، ناگزیریم فعلا عروسی نگیریم و به مهمانی نرویم؛ چراکه حفظ سلامتی و جان‌ عزیزانمان از هر چیزی که در این جهان وجود دارد مهم‌تر است.
 
برچسب‌ها:

گروه های پرخطر واکسن آنفلوآنزا بزنند

به اشتراک بگذارید: