آیین‌نامه جدید با منافع داروسازان فاصله‌ها دارد

آیین‌نامه جدید با منافع داروسازان فاصله‌ها دارد


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: جایگاه داروسازان باید به عنوان عضوی از نظام سلامت در جامعه تثبیت شود نه مانند شرایط حاضر که عضوی از نظام‌های بنگاه‌داری برشمرده می‌شوند.

علی آردم، داروساز در نقد و بررسی آیین‌نامه جدید تاسیس، ارائه خدمات و اداره داروخانه ها؛ چالش‌ها و فرصت‌های ذینفعان با بیان این مطلب
درباره نقش داروساز در آیین‌نامه جدید داروخانه‌ها گفت: ما باید مشخص کنیم که آیا یک داروساز تنها به عنوان ارائه‌کننده خدمات دارویی در جامعه نقش دارد یا ندارد. همیشه محور بحث در جامعه داروسازی چگونگی تاسیس داروخانه بوده است و به این موضوع توجه نشده که جدا از مباحث تاسیس، داروخانه‌ها داروسازانی دارند که قرار است در نظام سلامت فعالیت و خدمات سلامت را به مردم ارائه دهند. به همین دلیل نیز لازم است که برای این موضوع نیز تمهیداتی اندیشیده شود؛ در آیین نامه جدید تا حدودی به این نکات توجه شده است اما با مسائل مدنظر ما فاصله دارد.
 
وی در ادامه عنوان کرد: دلیل اینکه فقط تاسیس داروخانه در حال حاضراهمیت بسیاری پیدا کرده و داروساز به عنوان یک داروخانه‌دار شناخته شده، اینست که داروساز به عنوان ارائه کننده خدمات سلامت در کشور معرف حضور نیست. براین اساس به منظور تثبیت این جایگاه باید در مرحله اول داروساز را به عنوان عضوی از نظام سلامت بدانیم نه آنکه این قشر را عضوی از نظام‌های بنگاه‌داری برشمریم .
 
آردم با اشاره به اینکه داروساز در نظام سلامت باید به عنوان فردی متخصص شناخته شود، تصریح کرد: یک داروساز می‌تواند در راستای پاسخگویی به نیاز افراد و ایجاد عدالت در این حوزه کمک کند ضمن آنکه باید درنظر داشته باشیم داروسازان به عنوان خط نخست درمان محسوب می‌شوند زیرا افراد زمانی که با مشکلاتی در زمینه سلامت روبه رو می‌شوند اولین مکانی که به ذهن‌شان می‌رسد رفتن به داروخانه است براین اساس داروساز نقش بسیار مهمی در داروخانه ها دارند همچنین موضوع دیگری  مطرح می‌شود که داروساز یا پزشک باید این کارها را انجام دهند در سایر کشورها پزشکان در خط اول درمان این کارها را انجام می‌دهند در حالی که در نظام سلامت ما داروساز خط اول درمان هستند.
 
این داروساز همچنین افزود: سوالی که مطرح است اینست که آیا یک داروساز خود را به عنوان یک داروخانه دار می‌شناسد یا فردی که خدمات دارویی و سلامت به مردم ارائه می‌دهد؟ اگر داروسازان خود را ارائه کنندگان خدمات سلامت بدانند نکات و مسائلی وجود دارد تا بتوانند جایگاه خود را ارتقاء دهند در این راستا مسائل فرهنگی از دیگر عواملی است که می‌تواند جایگاه داروسازان را ارتقاء بخشد به عنوان مثال باید بدانیم که مردم از یک داروساز چه تصوری دارند و خواستار چه عملکردی از آنان هستند . طبق مشاهدات روزانه انتظاری که مردم از یک داروساز دارند این است که هرچه سریعتر داروی مورد نیاز آنان را تحویل دهند. پس فرهنگ جا افتاده در این باره در کشور ما این است و لازم است بر فرهنگساری جامعه کار شود.

وی گفت: با توجه به این موضوع فرهنگ مدنظر ما در کشور وجود ندارد و لازم است که این فرهنگ‌سازی در جامعه صورت گیرد ضمن آنکه پزشکان و داروسازان باید در بهبود جایگاه خود نیز تلاش کنند. خوشبختانه در آیین‌نامه‌ جدید، رگولیشن و قوانین بسیاری در تثبیت این جایگاه عنوان شده است.

آردم درباره نقاط قوت و ضعف آیین نامه جدید خاطرنشان کرد: در آیین نامه جدید بر وجود بانک‌های اطلاعاتی آنلاین تاکید شده است. پیشنهاد من این است که برای اجرای این قانون بازرسی نیز صورت گیرد زیرا اطلاعاتی که یک داروساز ارائه می‌دهد باید بر پایه شواهد، صحیح باشد تا بتواند به بیمار مشاوره دهد .
 
این داروساز همچنین افزود: داروساز، عضوی از نظام پزشک خانواده است و ما همیشه در مباحث پزشک خانواده بر این موضوع تاکید داشته‌ایم که داروساز نیز باید عضوی از پزشک خانواده باشد زیرا داروساز خط اول درمان محسوب می‌شود.
 
وی درباره نکات افزوده شده در این آیین‌نامه گفت: در آیین نامه جدید وظایف جالبی به داروساز محول شده است به عنوان مثال مطرح شده که یک داروساز چگونه می‌تواند به یک بیمار در زمینه رژیم‌های غذایی کمک‌ کند همچنین به داروسازان  اجازه داده شده که در برنامه‌های غربالگری شرکت کند ضمن اینکه پایش بیماری‌های مزمن توسط داروسازان نیز از دیگر موارد آیین نامه جدید است .
 
وی در ادامه گفت: تزریق واکسن و کمک‌های اولیه از دیگر موارد این آیین نامه به شمار می‌رود. در گذشته افرادی که در داروخانه ها  گوش سوراخ می‌کردند نوعی تخلف محسوب می‌شد و با آن فرد برخورد می‌کردند اما باتوجه به آیین نامه جدید این امکان وجود دارد که چنین فعالیتی در داروخانه‌ها انجام شود اما باید برای آن فضایی در نظر گرفته شود.
 
آردم درباره نقاط ضعف آیین نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها اظهار کرد: در آیین نامه جدید مشخص نشده که همکاری پزشک باید به چه صورت باشد و داروساز می‌تواند کمکهای اولیه را در چه سطحی انجام دهد. همچنین ابزار اجرایی مناسبی وجود ندارد که به عنوان مثال زمانی که داروساز متوجه شود نسخه‌ بیمار قابلیت ارائه و تحویل ندارد آن را نمی‌تواند بازگرداند.برای برخی از مسائل راهکارهای قانونی نیز درنظر گرفته نشده است همچنین با وجود سازماندهی داروهای OTC،  لیست آن بسیار کوتاه است . همچنین نظام ارجاعی که درنظر گرفته شده کد یا مشخصه با معنی ندارد ضمن اینکه آموزش مناسب برای تزریق واکسن یا کمک‌های اولیه وجود ندارد.
 
برچسب‌ها:

آیین نامه جدید منافع داروسازان فاصله دارد

به اشتراک بگذارید: