مستندات جامعی برای بازگشایی مدارس وجود ندارد

مستندات جامعی برای بازگشایی مدارس وجود ندارد


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: مسعود یونسیان، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره بازگشایی مدارس گفت: مهم‌ترین دلیل عدم اختلاف‌نظر میان کارشناسان و متخصصان اپیدمیولوژیست برای بازگشایی مدارس این است که داده‌ها و اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری در اختیار نیست . بازگشایی یا تعطیلی مدارس موضوعی نیست که یک سوی آن منفعت و سوی دیگر آن ضرر باشد هر دو سوی این تصمیم منافع و مضراتی را در پی دارد.

 

وی در ادامه بیان کرد: اگرچه در سایر کشورها مطالعات بین‌المللی انجام شده و این موارد ارزیابی شده اما این امر، موضوعی شدیدا وابسته به فرهنگ، مسائل اجتماعی،اقتصادی، آموزشی هر کشور است بنابراین ما نمی‌توانیم عیناً عملکرد سایر کشورها در ایران پیاده‌سازی کنیم هرچه پدیده‌ها با فرهنگ و اجتماع آمیختگی بیشتری داشته باشند طبیعتا باید مطالعات نیز بیشتر بومی شوند. 

 

یونسیان با تاکید بر اینکه انتظار جامعه بهداشت عمومی از مسئولین آموزش و پرورش این است که به مردم، دانش‌آموزان، مسئولین مدارس و همه ذی‌نفعان جزئیات را به صورت شفاف اعلام کنند، مطرح کرد: لازم است که مسئولین آموزش و پرورش باتوجه به اطلاعات موجود درباره پیشگیری  از ابتلا به بیماری اعلام کنند که چه اقداماتی را درنظر گرفته‌ یا انجام داده‌اند ضمن اینکه مشخص شود تاکنون چه برنامه‌هایی پایلوت یا پیش آزمون شده‌اند و نتیجه‌اش مشخص شده است به عنوان مثال در مواقعی که امکان برگزاری بخشی از کلاس‌ها در مکان‌ها و فضاهای باز وجود دارد این موضوع پایلوت شده است که کلاس‌ها در فضای باز برگزار شود ؟ اینکه آیا این امکان وجود دارد که مدارس به صورت متناوب باشند به این معنا که نیمی از دانش‌آموزان در روزهای زوج و نیمی دیگر در روزهای فرد در مدرسه حضور یابند و نیمه دیگری که در مدرسه حضور ندارند آموزش‌ها را از طریق شبکه‌های مجازی (برنامه شاد) دنبال کنند تا امکان پرسش و پاسخ نیز وجود داشته باشد ؟

 

وی در ادامه گفت: آیا میان مسئولین شهرداری‌ها در شهرهای بزرگ این هماهنگی صورت گرفته است که دانش آموزانی که والدینشان خودروی شخصی دارند در هنگام تردد با خودروی خود جابه جا شوند و محدودیت‌های مربوطه را نیز مرتفع کرده‌اند که دانش‌آموزان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند؟ 

 

این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه تلاش برای مردم مهم است نه الزاما حصول نتیجه، اظهار کرد: اینکه ما تلاشی کنیم و به نتیجه برسیم بسیار مورد تقدیر است اما اینکه باتوجه به موانع به نتیجه مدنظر دست نیابیم نشان از آن است که مسئولین مربوطه تلاش خود را کرده‌اند و لذا عذر دیگری وجود ندارد .

 

یونسیان همچنین افزود: مسئله مهم این است که همه اقدامات انجام شده و برنامه‌های پایلوت و پیش آزمون شده باید به صورت شفاف عنوان شوند ضمن اینکه به جای اینکه در پشت درهای بسته تصمیم گیری ها ابلاغ شود باید دغدغه‌های اولیا، دانش آموزان و معلمین و جامعه شنیده شود و پس از آن پاسخی مقتضی و مناسب ارائه شود .

 

وی با اشاره به اینکه ما در کشور خود از عدم تعامل با یکدیگر رنج می‌بریم، تصریح کرد: متاسفانه این امر در همه حوزه ها مشهود است؛ حتی در برنامه‌هایی که ستاد مبارزه با کرونا ابلاغ می‌کند پیگیری دغدغه‌های طرفین مقابل را شاهد نیستیم که در نهایت براساس دغدغه‌ها نیز به صورت متعامل تصمیم‌گیری انجام شود.

 

این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: انتظار من این است که مسئولین آموزش و پرورش مطالعه جامعی درباره این موضوع انجام دهند زیرا هر دو سوی آن ضرر و منافعی به همراه دارد و مشاهده کنند که در جامعه ما کدام سو بر دیگری غلبه می‌کند. حتی ممکن است لازم باشد که در استانها یا نواحی به گونه‌ای متفاوت رفتار شود بنابراین باید در این باره مطالعاتی صورت گیرد. 

 

یونسیان با اشاره به اینکه خوشبختانه در کشور ما به حد کافی متخصصین بهداشتی و علوم اجتماعی و اقتصادی با بهترین عملکرد حضور دارند، گفت: اینکه گفته می‌شود این مطالعات باید توسط آنان انجام می‌شد اینطور نیست زیرا باید به آنان سفارش می‌شد تا تضمینی باشد که نتایج آنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبیعی است که متخصصین مربوطه در صورت عدم وجود چنین شواهد مطالعات و اطلاعاتی نمی‌توانند به اجماع نظری دست یابند زیرا هر فردی گوشه‌ای از این تصویر را مشاهده می‌کند.

 

وی در ادامه مطرح کرد: مطالعات کشورهای مختلف دنیا نشان دهنده این هستند که مدارس باید در آخرین زمان ممکن بسته شوند و در اولین زمان ممکن بازگشایی شوند زیرا هرچه مدارس بیشتر بسته باشند هم برای این نسل و هم برای نسل‌های آینده خسارات بسیاری را در پی خواهد داشت.  اجماع نظر عمومی در سایر کشورها این است که مدارس باز شوند بدون اینکه نیاز باشد دانش‌آموزان واکسینه شوند زیرا در برخی از کشورها شرط واکسیناسیون را داشته‌ایم ممکن است مدارس باز شده باشند و پس از آن دانش‌آموزان واکسینه شده باشند اما شرط واکسیناسیون به جهت بازگشایی مدارس را نداریم. باید اولیا معلمین و جامعه واکسینه شوند تا کودکان عفونت را منتقل نکنند. 

 

این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره آنفلوآنزای کودکان گفت: ممکن است برخی از افراد بگویند که در کودکان هم عفونت‌های شدید گزارش شده است اما نکته قابل توجه این است که در گذشته نیز شاهد ابتلای کودکان به آنفلوآنزاهای فصلی شدید بوده‌ایم اما گزارشات آن به اندازه کرونا در میان مردم پخش نمی‌شد و جامعه به این میزان هشیار نبود تعداد مرگ‌های ناشی از آنفلوآنزا در کودکان صفر نبود و اگر تمایل به شمارش داشتیم میزان مرگ‌و‌میر آن نیز عدد کمی نبود اما هیچ کشوری به دلیل آنفلوآنزا فصلی مدارس را تعطیل نمی‌کرد.

 

یونسیان همچنین افزود: ما باید فرهنگ خود را تغییر دهیم و به جای آنکه از دانش آموزی که احساس بیماری دارد گواهی استعلاجی بخواهیم  باید آنان را تشویق کنیم  که اگر احساس بیماری داشتند در منزل بمانند نباید بنای ما بر این نهاده شود که همه خلافکار هستند حتی اگر بخواهند به صورت ادعای کاذب در مدرسه حضور نیابند هم بهتر از آن است که کل مدرسه تعطیل شود ما باید برای افراد بیمار یا با ادعای داشتن بیماری فرهنگ کشور را «تشویق» قرار دهیم زیرا افراد کمی از این موارد سوءاستفاده می‌کنند حواسمان باشد که بخاطر یک ضرر احتمالی کوچک ضرر بزرگ قطعی را به جامعه تحمیل نکنیم .
برچسب‌ها:

مستندات جامعی بازگشایی مدارس وجود ندارد

به اشتراک بگذارید: