چگونه اینگونه شد؟ چرا آمدن فایزر نیامده فریز شد؟

چگونه اینگونه شد؟ چرا آمدن فایزر نیامده فریز شد؟


اخبار ایران کازمد - سالم‌خبر: واردات پرحاشیه‌ی واکسن فایزر امروز براساس اطلاعیه‌ی روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان در نطفه خفه شد. واکسنی که مهر تایید آن روز 30 شهریورماه از سوی سازمان غذا و دارو زده شد تا راه بر واردات آن هموار شود.

اما هنوز یک هفته از تایید این واکسن در کشور و اخبار ضد و نقیض مبنی بر اینکه بالاخره چه کسانی قرار است مورد نوازش این واکسن قرار گیرند نگذشته است که براساس دستور وزیر بهداشت دیگر تمایلی بر واردات این واکسن به کشور یافت نمی‌شود.

همزمان با خبر توقف واردات واکسن فایزر حکم جایگزینی حسین نیکنام به جای محسن اسدی لاری مدیرکل روابط بین‌الملل وزارت بهداشت که مستقیما بحث واردات واکسن فایزر را دنبال می‌کرد نیزسوالات و ابهامات بسیاری را ایجاد کرده است.

به یقین این تصمیمات از برکات و نتایج جلسه اخیر کمیته‌ی علمی کشوری کرونا با اعضای جدید آنست که حال پس از آن وزیر بهداشت دستور داده است تا واکسیناسیون زنان باردار با سینوفارم ادامه پیدا کند و واکسن فایزر از نوع بلژیکی آن که نخست قرار بود به عنوان دوز بوستر برای کادر درمان و پس از آن گفته شد برای زنان باردار تزریق شود از دستور کار واردات خارج شود.

اگرچه واکسیناسیون با واکسن سینوفارم در حال حاضر در سطح کشور جاری و وافی است اما اینکه چه اتفاقی افتاد که بحث واردات واکسن فایزر مطرح و پس از آن گروههای هدف واکسیناسیون این واکسن دائما تغییر کرد و به یک باره صورت مساله ی آن پاک شد مسوولان وزارت بهداشت خود باید پاسخ گویند.

دیوارهای کمیته علمی کشوری نه شیشه‌ای و نه شفاف است که دریابیم چرا این کمیته تصمیم بر توقف واردات واکسن فایزر گرفته است اما نکته قابل توجه این است که در مسیر واکسیناسیون گسترده ی کرونا در کشور آن هم در بحبوحه ی بدترین موج آن در کشور قرار داریم. کسانی که اعتقاد به واکسیناسیون داشته اند خود از واکسن استقبال و برای تزریق آن پیش قدم شده اند اما با فاکتور گرفتن گمراهان و مخالفان واکسن برخی در برزخ تصمیم گیری برای تزریق واکسن کرونا قرار دارند و نیاز به اعتمادسازی از سوی مسوولان کشور دارند.

آنچه تصمیم گیری‌های الساعه و پرگویی ها و گاه پرتناقض‌گویی های  مسوولان بهداشت و درمان از خود به جای گذاشته است تردید بیشتر و کمرنگ شدن اعتماد برخی از جمعیت واکسن نزده در کشور است که اعتماد به واکسن نداشته و عطای آن را به لقایش بخشیده‌اند.
قرار است تا دهه‌ی فجر جشن واکسیناسیون بخش عمده ای از جمعیت کشور نیز برپا شود اما آنچه از شرایط حاضر به دست می آید تاثیر سوء تصمیم گیری‌ها در پشت درهای بسته ستاد است که هیچ یک از مسوولان خود را ملزم به شفاف سازی و روشن کردن ادله ی تصمیمات خود نمی دانند، حتی چند روز مانده به واردات واکسن فایزر.

وسعت پوشش واکسیناسیون درکشور بستگی به شفافیت مسوولان برای تصمیم گیری‌ها و آنچه برای مردم رقم می زنند و ایجاد اعتماد می‌کنند دارد.

براساس نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا ، ۱۴/۲ درصد از شهروندان بالای ۱۸ سال کشور، اصلاً تمایلی به زدن واکسن ندارند.
30/1 درصد از این جمعیت آماری در بیان علت عدم تمایل خود به زدن واکسن را عدم اعتماد عنوان کرده است. اعتمادی که سر پیکان درصد آن با سیاست ها، تصمیم گیری های فراسیاسی و فراجناحی گاه به عرش می رسد و گاه بنا به همان دلایلی که بر همه روشن است به قعر سقوط می‌کند.
پاسخگوی سوالات و ابهاماتی که خود در ذهن مردم ایجاد می کنیم باشیم. مردم هوشیارند!
برچسب‌ها:

چگونه اینگونه چرا آمدن فایزر نیامده فریز

به اشتراک بگذارید: