افزایش خطر مرگ و میر با مصرف غذاهای فوق فرآوری شده

افزایش خطر مرگ و میر با مصرف غذاهای فوق فرآوری شده


اخبار ایران کازمد - پژوهشی جدید نشان می‌دهد مصرف غذاهای فوق فرآوری‌شده ممکن است با افزایش خطر مرگ زودرس مرتبط باشد. این غذاها شامل انواع زیادی از مواد مانند نودل فوری، غذاهای آماده و سایر خوراکی‌های بسته‌بندی‌شده مثل چیپس یا کوکی هستند که به‌صورت صنعتی فرآوری شده‌اند و معمولا حاوی طعم‌دهنده‌ها، رنگ‌های مصنوعی، و مقدار زیادی نمک، چربی و قند هستند، در عین حال از نظر مواد مغذی و فیبر که برای یک رژیم غذایی سالم ضروری هستند، فقیر می‌باشند.
بر اساس تحقیقات قبلی، مصرف این نوع غذاها تا ۵۸ درصد از کل کالری دریافتی روزانه را در کشورهای پردرآمد مانند آمریکا تشکیل می‌دهد. این آمار نگران‌کننده نشان می‌دهد که جایگزینی غذاهای تازه و کامل با خوراکی‌های فوق فرآوری‌شده چقدر در رژیم غذایی جوامع مدرن نفوذ کرده است.
تحقیقی که در مجله معتبر BMJ منتشر شده، داده‌های دو بررسی را که هر دو بیش از ۳۰ سال را در بر می‌گرفتند، مورد بررسی قرار داد. در این بررسی‌ها، شرکت‌کنندگان سابقه بیماری سرطان، قلبی عروقی یا دیابت نداشتند و هر دو سال اطلاعات مربوط به سبک زندگی و سلامتی خود و هر چهار سال اطلاعات مربوط به رژیم غذایی‌شان را ارائه می‌کردند. محققان دریافتند افرادی که بیشتر این غذاهای فوق فرآوری‌شده را مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که کمتر مصرف می‌کردند، ۴ درصد افزایش خطر مرگ به هر دلیلی داشتند. همچنین خطر مرگ ناشی از بیماری‌های غیرسرطانی و غیرقلبی عروقی در آن‌ها ۹ درصد و خطر مرگ مرتبط با بیماری‌های عصبی ۸ درصد افزایش داشت.
جالب توجه است که با در نظر گرفتن کیفیت کلی رژیم غذایی مشارکت‌کنندگان، ارتباط بین مصرف بیشتر غذاهای فوق فرآوری‌شده و افزایش خطر مرگ ضعیف‌تر شد. این یافته اهمیت مصرف غذاهای مغذی در کنار مواد غذایی فرآوری‌شده را برجسته می‌کند. به عبارت دیگر، داشتن یک رژیم غذایی متعادل که شامل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و گوشت بدون چربی است، می‌تواند تا حدودی اثرات منفی مصرف occasional (گاه‌به‌گاه) غذاهای فوق فرآوری‌شده را خنثی کند.
با اینکه محققان نمی‌توانند علت قطعی را مشخص کنند، اما توصیه می‌کنند مصرف این نوع غذاها را برای سلامتی بلندمدت محدود کرد. آن‌ها همچنین بر اهمیت پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و اجتناب از اتکا به غذاهای آماده و فرآوری‌شده تاکید می‌کنند.
نوشته افزایش خطر مرگ و میر با مصرف غذاهای فوق فرآوری شده اولین بار در کلینیک مجازی کلینیک من پدیدار شد.
برچسب‌ها:

افزایش خطر مرگ میر مصرف غذاهای فوق فرآوری شده

به اشتراک بگذارید: