کاهش ۵۸ درصدی خطر ابتلا به دیابت با برنامه رژیم غذایی و ورزشی

کاهش ۵۸ درصدی خطر ابتلا به دیابت با برنامه رژیم غذایی و ورزشی


اخبار ایران کازمد - مطالعات جدید نشان می‌دهد افرادی که توانسته‌اند ابتلا به دیابت نوع ۲ را با داشتن رژیم غذایی سالم و ورزش به مدت ۴ سال یا بیشتر به تعویق بیندازند، در بلندمدت، از سلامتی بهتری برخوردارند. این افراد در مقایسه با کسانی که زودتر دچار دیابت شده‌اند، احتمال کمتری برای مرگ زودرس و ابتلا به مشکلات ناشی از دیابت مانند بیماری‌های قلبی، عروقی، چشمی، کلیوی و عصبی دارند.
تحقیق بر روی افراد با “پیش دیابت” انجام شده است. پیش دیابت وضعیتی است که قند خون از حد نرمال بالاتر است اما برای تشخیص دیابت نوع ۲ کافی نیست. افراد شرکت کننده در این مطالعه قبلا در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت قرار داشتند.
با وجود اینکه داشتن ژنتیک مرتبط با دیابت می‌تواند بر سن ابتلا فرد تاثیر بگذارد، اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که تغییر سبک زندگی به ویژه رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا را به تعویق انداخته و از عوارض جدی دیابت بکاهد.
این یافته‌ها مشابه نتایج برنامه ملی پیشگیری از دیابت آمریکا (National Diabetes Prevention Program) است. این برنامه با تغییر سبک زندگی بر پایه تحرک بدنی و تغذیه مناسب، موفق شده خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۵۸ درصد کاهش دهد.
به گفته محققان، حتی افرادی که در نهایت به دیابت مبتلا می‌شوند، می‌توانند با تاخیر در شروع بیماری، از مزایای سلامتی در درازمدت بهره‌مند شوند. زیرا هرچه ابتلا به دیابت به سنین بالاتر موکول شود، فرد از عوارض جدی آن در امان خواهد بود.
با اینکه داشتن سبک زندگی سالم نقش مهمی در پیشگیری از دیابت دارد، اما محققان تاکید می‌کنند دیابت را نباید صرفا یک بیماری مرتبط با سبک زندگی دانست. عوامل ژنتیکی نیز در ابتلا به دیابت تاثیرگذار هستند.
در پایان، محققان بر اهمیت تشخیص زودهنگام پیش دیابت و مداخلات درمانی به موقع برای به تعویق انداختن دیابت و در نتیجه کاهش خطر مرگ و میر و عوارض ناشی از آن تاکید کرده‌اند.
منبع: healthline
بیشتر بخوانید ”  مصرف آووکادو خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در زنان کاهش می‌دهد “
نوشته کاهش ۵۸ درصدی خطر ابتلا به دیابت با برنامه رژیم غذایی و ورزشی اولین بار در کلینیک مجازی کلینیک من پدیدار شد.
برچسب‌ها:

کاهش ۵۸ درصدی خطر ابتلا دیابت برنامه رژیم غذایی ورزشی

به اشتراک بگذارید: